Gå till innehåll

Glastjocklek ytavrinning?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Ringde för att beställa glas till ytavrinningen men fick då beskedet att han hade inte 12mm glas inne.Det lär ju iofs inte behövas 12mm glas för ytavrinningen som det är i resten av karet men hur beräknar jag hur tjockt glas det behöver vara?

I realiteten kommer väl ytskillnaden inte bli mer än 10cm i normalläget, borde kanske fungera med 6mm glas? Hur har ni andra gjort? Karet är för övrigt 70cm högt, ytavrinningskivan kommer behöva vara 60cm hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I realiteten kommer väl ytskillnaden inte bli mer än 10cm i normalläget, borde kanske fungera med 6mm glas?
Hur stor blir nivåskillnaden som störst? (Med undantag för den dagen man fyller på baljan. Då får man antagligen vara med och nivåutjämna med en hink, eller så.)

B!

(Edit: Normalfall och extremfall är iofs olika saker... Extremfall borde väl bli där pumpen suger luft.)

Edit2: Äh, Aerie han före...

Jag tror att 6mm är fullt tillräckligt.

4 också faktiskt, men det är ju inte så stor prisskillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag var ute efter var ju den självklarheten att för 5-10 cm's höjdskillnad räcker 2mm's glas, men om han dränerar hela hörnet och får 50cm's höjdskillnad känns det otilräckligt.

Hade vi pratat om dränering via durso ned till sump hade det varit en skitsak och 2mm's glas hade varit nog. Men om jag inte minns helt fel snackar vo om en störe pump, i ett litet hörn, internt i huvudkaret? Med andra ord, hörnet kan närmast ses som tomt när det vill sig illa. räknat på max 20 cm's längd, "bör" 3mm klara det ganska precis (60 cm högt, Och tomt) 4mm som minst om det ska bygga en 4'kant in i karet. 6mm's glas, 20 cm brett skulle rent teoretiskt klara runt 2.5m snedställt i hörnet. Med andra ord, inget problem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrinningen kommer få från kant till kant, dvs vara 55cm lång(och 60cm hög). Det ska nog rätt mkt till innan det hunnit försvinna så mkt vatten att det blir en betydlig skillnad(iaf 10L måste försvinna) för att det ska bli 20cm skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med 6mm's glas kan du fylla baljan i lugn o ro, och låta gravitationen fylla överinnningskammaren när det rinner över kanten. Vid drift skulle du fortfarande klara dig med 2mm's glas... (2mm torde räcka till en höjdskillnad på 20-23cm som max) Kör du på 6mm i lugn o ro.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...