Gå till innehåll

pepe´s nya |*elos system mini


pepe

Rekommenderade inlägg

Tack så mycket.

Elos bottenborrar ju inte sina kar. Istället är botten öppen bak hela ytavrinningsboxen och där går det då två rör - ett för ytavrinningen (som går genom ett hål längst upp) och ett för returen. Tycker den fungerar bra. Låter lite, visst visst, men det är ju ett öppet akvarium och då låter det väl egentligen alltid. Det låter nog minst av alla akvarium jag haft; mindre än Durso Standpipe, mindre än överrinning. Men å andra sidan är det ju mindre sirkulation i det här systemet än mina tidigare med tanke på att det är så litet. Fast jag tycker inte dom låter ens så mycket som mitt, dom kar som är stora och som dom har på Elos-butiken här i Milano.

Där finns ingen bubbelfälla i sumpen, och det är väl just mikrobubler man får kämpa lite med. Det finns olika teorier om varför det blir bubbler, och en teori är att det är Eheim pumperna som är problemet eftersom dom suger in vatten från alla håll, inte bara från ett ställe. Jag vet inte riktigt vilken pump man skulle ersätta med dock, som är bättre, eftersom det är ett såpass litet akvarium som inte ska ha stärk sirkulation.

Själv har jag en "filtersock" över röret från ytavrinningen. Vattnet åker över i en ny kammare där skummaren står, utloppet från skummaren har jag även en filtersock över, och det rinner vidare ut till returkammaren genom två olika kammer; från den första kammaren rinner vattnet över till den andra kammaren vid botten för sen att rinna ut uppe - så det blir väl bubbelfällan isånafall. Kammare 1 har filtermedia och kammare 2 har syntetisk fiber för att fånga bubler.

Annars är det ju ett tag sen senaste bilderna. Ska försöka göra nya inom närmsta framtiden. Nitrat-nitrit = 0 och det har flyttat in lite fler invånare. Det har dock blivit "change of plans". Jag ska flytta hem igen till Stockholm över nyår och det blev därför inget inköp av sjöhästar. Det får bli i Sverige. Istället har det flyttat in två små Amphiprion Occelaris clowner och en ännu mindre Paracanthus Hepatus. Den sistnämnda är typ 2 cm lång. Dom får flytta tillbaks till butiken igen när jag flyttar. Tyckte bara det var tokigt att köra igång karet här och sen inte ha nånting i det under dom sista tre månaderna här...

jättefint kar!

Jag e lite nyfiken på vad du tycker om ytavrinningen? försöker se på bilderna om det är en bubbelfälla i sumpen som standard, men ser inte riktigt... finns det nån?

Ska bli kul o följa!

mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

//NYSTART FÖR MITT ELOS AKVARIUM//16.01.2009

Som sagt - Milano no more. Är tillbaks i Stockholm och det är akvariet med. Fick i vatten för 4 veckor sen nu, levande sand (13,5kg) för 3 veckor sen och levande sten (6kg) för 2 1/2 vecka sen. Det står nu bara och går till sig lite, men snart dags för lite clean-up-crew och evt lite koraller. Med tiden sjöhästar och kanske någon annan fisk - vem vet...

Lampan strulade efter flytten - ville inte komma på. Jag fick skicka tillbaks den till ELOS (som ju ligger i Italien) och fick tillbaks den efter någon vecka, fullt fungerande igen.

Kommer sätta in lite nya bilder när jag kommer lite vidare med akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt kul att det händer något nytt här:), tycker ditt akvarie var superläckert och jag dräglade länge över varje bild! Jag ville också ha Mini, men tror inte ett så litet system är någonting för en komplett rookie som jag. System 70 (som också är supersnyggt enl mig) hittade jag ingen bra placering för hemma, så det blev en system 120 istället. Den ska komma nästa vecka och idag har jag kopplat in osmosen - känns riktigt högtidligt! Har inte hittat någon annan här med en elos burk, så jag hoppas det är OK att jag "bombarderar" dig med frågor om jag inte fattar något av "maskinparken" :skrattar:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall bli spännande att följa den här tråden! Jag gillar Elos mini skarpt!

Ja, ELOS mini är verkligen jättefina akvarier och ser fram emot att kunna ha igång det i en längre tid och fylla det med koraller och annars levande. Ska se till att det blir riktigt fint den här gången...

Lite bilder skulle sitta fint, gör inget att det är nystartat!

Är riktigt nyfiken på hur du bygger upp karet denna gång!

:)

...ska försöka få plåtat och lagt ut lite bilder under dagen idag. (men jag har ju inte ens lagt i clean up crew än, så det ser ju inte så tokroligt ut då.)

Riktigt kul att det händer något nytt här:), tycker ditt akvarie var superläckert och jag dräglade länge över varje bild! Jag ville också ha Mini, men tror inte ett så litet system är någonting för en komplett rookie som jag. System 70 (som också är supersnyggt enl mig) hittade jag ingen bra placering för hemma, så det blev en system 120 istället. Den ska komma nästa vecka och idag har jag kopplat in osmosen - känns riktigt högtidligt! Har inte hittat någon annan här med en elos burk, så jag hoppas det är OK att jag "bombarderar" dig med frågor om jag inte fattar något av "maskinparken" :skrattar:.

Jag älskar verkligen ELOS akvarierna - det finns verkligen inga akvarier som går upp emot dom tycker jag. Varje glas-skiva är slipat och putsat i hörnen - limmningen är också den supersnygg - och sen bottenborrar dom aldrig sina akvarier. Riktiga kvalitetsakvarier där dom även tänkt mycket på design. System 120 är fint det också. I ELOS butiken i Milano var ett System 120 XL utställd och det var verkligen superläckert. Se till att göra en "tråd" för ditt System 120 när du får det. Kul med någon annan med ELOS. Du får bombardera mig hur mycket du vill med frågor:) Sen får vi se om jag kan fråga på dom bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog lite bilder när jag fortfarande bodde i Milano i butiken som säljer ELOS i Milano. I fönstret hade dom utställning på ett System Mini, samma som mitt, bara med grå dörr. Jag fick aldrig någon förfrågan vilken färg jag ville ha, men det är helt okej eftersom det nog är vit dörr jag helst vill ha. Fast den finns ju även med en mörk trädörr som är fin...

Hur som helst, här är tre bilder från ELOS butiken. Jag borde ju självklart ha fottat dom andra akvarierna dom hade också, men det tänkte jag inte på då. Här har dom slängt in lite allt möjligt i en hög i mitten - och på sista bilden ser man en liten kofisk på en kubikcentimeter som försöker gömma sig under stenen.

post-1298-14468916812562_thumb.jpg

post-1298-14468916812736_thumb.jpg

post-1298-14468916812889_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får uppdater din profil nu Peter, när du är hemma i Svedala igen. ;)

Kul att det har gått bra med flytten. Hur gjorde du med allt levande?

Yes sir;)

Done.

I Milano gjorde jag så att jag lämnade tillbaks allt levande till min älskade ELOS-butik:) Dom la i allt i sitt utställningsakvarium. Kändes bäst så. Då vet man att dom får det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet står fortfarande och puttrar och går med inkörningen. Vattenvärden ser bra ut och det börjar nog snart bli dags för lite mer. Har som ni ser på bilden fått en sten med lite olika polypper på - och har även ett par "camel shrimps".

Har precis skrapat rutan när bilderna tog - vilket gjorde att sanden "blåste upp" lite extra. Inte riktigt så fullt med micorbubblor som det ser ut för.

Första bilden är tagen framifrån. Andra från vänster sida.

post-1298-14468916853355_thumb.jpg

post-1298-14468916853492_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen jag introducerade 2 Nassariusar har jag inte sett dom alls - dom har bara lagt i sanden - och ibland har en antenn kommit upp (som på första bilden). Fast igår när jag matade tanken tog det en minut från jag la i mysisen innan dom båda steg upp från intet. Den ena började klättra på akvarieglaset och ga sig verkligen inte förän han var uppe på toppen. Varje gång ramlade han ned på botten igen innan han kunde stiga helt upp.

Jag blev rädd han skulle klättra över och började fråga runt lite. Fick veta att det inte borde vara någon fara eftersom dom inte kan lyfta sin egen vikt över vatten.

ICKE SÅ!

Idag när jag kom hem från jobbet så jag lite guck på utsidan av glaset - och riktigt nog - en av sniglarna på golvet. Kunde inte säga om han levde eller inte, så jag har slängt ner honom i vattnet igen för att se om det är liv i honom eller inte. I annat fall får jag ta bort honom igen...

Bilderna är ifrån igår när han inte lyckades rymma. Den sista från när han precis ramlar i vattnet och bara man bara ser slemmet efter honom...

post-1298-14468916857259_thumb.jpg

post-1298-14468916857389_thumb.jpg

post-1298-14468916857541_thumb.jpg

post-1298-14468916857646_thumb.jpg

post-1298-14468916857764_thumb.jpg

post-1298-14468916857884_thumb.jpg

post-1298-14468916858006_thumb.jpg

post-1298-1446891685813_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det får du gärna göra för sidan verkar ligga nere för tillfället.

Är ett likandant som ditt med belysningen, sump, möbel mm. jag vill ha.

Om du kan luska fram pris med frakt är jag supernöjd.

skickade pm till dig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag la ju snigeln i akvariet igen efter att jag hittade den på golvet för att se om den fortfarande levde. Det gjorde den tyvärr inte.

Räkorna gick och frotsade direkt på den...

Tog självklart upp snigeln igen så den inte förstörde vattnet mer.

post-1298-14468916935688_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag la ju snigeln i akvariet igen efter att jag hittade den på golvet för att se om den fortfarande levde. Det gjorde den tyvärr inte.

Räkorna gick och frotsade direkt på den...

Tog självklart upp snigeln igen så den inte förstörde vattnet mer.

Stackars liten:död:, han ville nog inte vara akvariestadare, det var darfor han rymde:smiley24:... Undrar bara om den verkligen skulle forstora vattnet? Klarar inte rakorna att stada undan sadant? Om snigeln hade krupit in nagonstans och dott utan att du markt nagot? Ar verkligen marginalerna sa sma, sa man maste rakna in alla invanare varje morgon for att kunna slappna av pa jobbet? Later laskigt i sa fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behovet är inte så stort, men ser man ett djur som är dött så kan man ju lika gärna plocka upp det.

Sa langt ar jag med, man vill ju inte ha lik som ligger och "skrapar" i akvariet, men om man nu inte upptacker att en liten snigel fattas? Forstar att ett litet system ar kansligare an ett stort, men man matar ju med "doda djur" ocksa eller ar allt fiskfoder vegetariskt? Hur radd maste man vara att "nagon har gatt och dott" i nagot skrymsle i ls:en?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...