Gå till innehåll

pepe´s nya |*elos system mini


pepe

Rekommenderade inlägg

Det går ofta rätt fort för döda djur att bli uppätna. Är de dessutom inne bland stenen så är det många maskar och småkryp där som gömmer sig som kommer fram och kalasar på det döda djuret.

Det är väl värre ifall man har ett större gäng djur som dör på en gång, då bör man få upp det man kan och sedan göra ett vattenbyte. Så simma lugnt du Isabella. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den här snigeln ska sägas är rätt stor också. Inte alls som en turbo-snigel. Jag tror på inget sätt att systemet skulle slås ut av att lämna kvar den döda snigeln. Räkorna fick äte sig mätta - sen tog jag upp den. Som Laggeman sa - när man ser att den är död är det väl lika bra att plocka upp den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ofta rätt fort för döda djur att bli uppätna. Är de dessutom inne bland stenen så är det många maskar och småkryp där som gömmer sig som kommer fram och kalasar på det döda djuret.

Det är väl värre ifall man har ett större gäng djur som dör på en gång, då bör man få upp det man kan och sedan göra ett vattenbyte. Så simma lugnt du Isabella. :)

OK, tack for svaret! Och jag lyssnar genast till radet - slanger mig ut i backen igen - det har snoat hela natten har, sa nog ar det att simma paBanana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har äntligen köpt en refraktometer för att mäta saltnivån med. Tidigare var det "Deep six" hydrometer jag använde, och jag har ju som alla andra läst mycket kritik om olika hydrometer, att dom ger fel resultat.

Mätte med min refraktometer och det visar sig att jag har en salthalt på 1.025, vilket är exakt vad jag vill ligga på.

Mätte sen med min gamla hydrometer som visade 1.022... Tur att jag köpte en ny - annars hade jag nog saltat upp vattnet lite mer...

post-1298-14468916935828_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick 10 turbosar (äntligen) flytta in. Fick också i ett par olika sorters alger och 2 sjöhästar - en av varje kön. Har haft stabila vattenvärden ett bra tag nu; det var dags att få lite invånare.

Har förövrigt lite projekt på gång för att nyttja sumpen lite bättre. Kommer bl a utöka med en refugiums-yta - med mera. Mer om det sen och lite mer bilder sen också. Men här är en tagen ett par timmar efter inflytten...

post-1298-14468916962467_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar:)

Dom är jättefina båda två, även fast killen (som inte är den på bilden) är veldigt liten. Dom äter och mår bra och har så långt fått mat 3 gånger per dag. Kör på lite extra i början när allt är nytt och dom kanske är lite extra stressade. När vardagen kommer kommer det nog inte kunna bli mer än 2 gånger per dag.

Har inte skrapat rutorna på ett tag eftersom det sitter en hel del pods på dom, som jag tänkte lämna till hästarna. Ska göra rent i helgen och fotta lite mer...

Håller på och blandar nytt saltvatten i min "nya" sump. Efter att det cirkulerat ligger det kvar några bitar längst upp i vattnet som nästan ser ut som små plastbitar - typ damm från när man sågar pvc rör. Vad kan det vara? Rester från saltet som inte löser upp sig? Har haft samma problem senaste par gångerna jag har blandat salt. (Använder Reef Crystals.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt! fin färg på hästen :)

Tack - hon är jättefin:)

Men tillbaks till det här problemet med mitt salt. Dom senaste 3 gånger jag har blandat salt ligger det kvar ett pulver i vattnet - oberoende av hur länge det står och cirkulerar... Vad är fel? Salinity blir som det ska, men jag måste filtrera vattnet innan jag lägger i det i karet. Lägger med en bild från det har stått (i typ fyra dagar) och blandats. Is something wrong with my salt??

post-1298-14468916975526_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men tillbaks till det här problemet med mitt salt. Dom senaste 3 gånger jag har blandat salt ligger det kvar ett pulver i vattnet - oberoende av hur länge det står och cirkulerar... Vad är fel? Salinity blir som det ska, men jag måste filtrera vattnet innan jag lägger i det i karet. Lägger med en bild från det har stått (i typ fyra dagar) och blandats. Is something wrong with my salt??

Har du mätt upp Ca/Mg/kH värden på vattnet, har hört från många håll att reef crystals har sjunkit i kvalité sen de bytte ägare. Det man skulle kunna tänka sig är att det kanske har bildats kalcium-karbonat i saltet, det är mycket mer svårlösligt än de normala kalciumsalterna/karbonaterna i saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mätt upp Ca/Mg/kH värden på vattnet, har hört från många håll att reef crystals har sjunkit i kvalité sen de bytte ägare. Det man skulle kunna tänka sig är att det kanske har bildats kalcium-karbonat i saltet, det är mycket mer svårlösligt än de normala kalciumsalterna/karbonaterna i saltet.

Jag har inte mätt Ca/ Mg/ kH, nej. Får införskaffa mig såna tester...

Utgår för att det samma gäller Instant Oceans salt också då, eller är det endast Reef Crystal?

Vilket salt skulle ni rekomendera som ett bra salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett salt som jag är väldigt nöjd med är D&D´s H2Ocean. Bra värden på allt från början.

Har dock hört att det kan bli svårt att få tag på detta så småningom eftersom Dogman är tveksamma till att fortsätta föra det eftersom det tydligen inte sålt så bra som man trodde.

Men det är ett jäkligt bra salt enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är både IO och RC som det gäller. Men det man hör mest om är RC, antagligen då de flesta med revkar kör det och är de som är mest besatta av Ca/Mg värden.

När det gäller bra salter så har vi under Kemi & Salt börjat samla data för salter och hoppas så många som möjligt ska skriva in sina värden där så att man kan bygga upp en databas för salternas värden och stabilitet på värdena mellan batch:arna. Men de man hört mest positivt om är D-D och Tropic Marin. Även om TM inte har de allra högsta värdena på allt är det ett av de bästa enligt många. Tror att min nästa blir D-D bara för att testa detta också, även om jag är grymt nöjd med TM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack för informationen. Ska teste med D&D jag också...

För tillfället finns en mix av RC och IO salt i vattnet. Det går bra att bara blanda sakta men säkert i D&Ds salt också med mina vanliga vattenbyten, eller borde jag göra byten oftare och i större mängder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack för informationen. Ska teste med D&D jag också...

Jag håller precis på och blandar D&D´s H2Ocean Pro+ i min burk som äntligen kommit :smiley17: - saltet har varit i ca 45 min och det mesta har redan löst sig, inga "plastbitar" som flyter... Har fått med en massa tester, så jag tänkte leka kemilabb imorgon och testa om saltet är så bra som det ryktas och om det kan rekommenderas (fast jag har ingen aning om man kommer att kunna lita på tester utförda av mig, hahaha).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller precis på och blandar D&D´s H2Ocean Pro+ i min burk som äntligen kommit :smiley17: - saltet har varit i ca 45 min och det mesta har redan löst sig, inga "plastbitar" som flyter... Har fått med en massa tester, så jag tänkte leka kemilabb imorgon och testa om saltet är så bra som det ryktas och om det kan rekommenderas (fast jag har ingen aning om man kommer att kunna lita på tester utförda av mig, hahaha).

Haha. Bara du utför testerna efter instruktionerna så ska nog resultaten vara pålitliga...

Säg till när du får dina resultat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom första dagarna matade jag hästarna 3 gånger per dag, dock endast veldigt litet varje gång. Jag stänger först cirkulationen innan matning - annars missar dom maten - och sen matar jag dom från en spruta. Det här har dom börjat förstå och dom kommer alltid mot sprutan när jag kommer. Dock märks 3 matningar per dag ändå på nitratet, så jag har börjat träna dom att äta från ett "fat" där jag kan plocka bort matresterna efter dom är klara.

Dom kommer till när jag kommer med sprutan. Sen sprutar jag maten ned i "fatet" så dom ser - sen äter dom av det. Det är tanken. Än så länge förstår dom inte helt hela den processen så jag får spruta ut mysis även i vattnet över fatet så dom hittar...

Bilderna är från innan jag gjorde rent rutorna. Alla "vita prickar" på rutan är små copepods.

post-1298-14468916990162_thumb.jpg

post-1298-14468916990248_thumb.jpg

post-1298-14468916990352_thumb.jpg

post-1298-14468916990471_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom första dagarna matade jag hästarna 3 gånger per dag, dock endast veldigt litet varje gång. Jag stänger först cirkulationen innan matning - annars missar dom maten - och sen matar jag dom från en spruta. Det här har dom börjat förstå och dom kommer alltid mot sprutan när jag kommer. Dock märks 3 matningar per dag ändå på nitratet, så jag har börjat träna dom att äta från ett "fat" där jag kan plocka bort matresterna efter dom är klara.

Dom kommer till när jag kommer med sprutan. Sen sprutar jag maten ned i "fatet" så dom ser - sen äter dom av det. Det är tanken. Än så länge förstår dom inte helt hela den processen så jag får spruta ut mysis även i vattnet över fatet så dom hittar...

Låter som en lämplig pausunderhållning på Scandinavian Horse Show i Globen :woooow:.

Har inte hunnit mäta vattenvärdena ännu, det jag kollade snabbt imorse är salhalten som ligger på 1,028 vid 26 grader - och då har jag tagit mindre salt än vad som står på hinken (10 kg/25 liter). Gick efter den lappen som låg inne i hinken där det står 10 kg/24,2 liter. Ska späda ut och "labba" efter jobbet ikväll och återkommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan gott kolla refraktometern. Standard är 1.000 med vattenledningsvatten.

Refraktometern är kalibrerad och verkar funka som den ska. Däremot så verkar jag ha svårare med ettor och nollor:snurrig: (det står 1 kg/24,2 resp 25 liter vatten och inte 10 kg som jag skrev, tur att jag inte försökte mig på att blanda den soppan -skrattar hysteriskt).

Har nu konstaterat, att för att få 1,025 salthalt behövs 1 kg/26 liter av saltet (D&D´s H2Ocean Pro+). Värden efter ca 24 timmar:

temp 25 grader

PH 8,5 (Macherey-Nagel)

Ca 450 (Salifert)

Mg 1350 (Salifert)

KH 10,5 (Elos)

(med reservation för SBS pga bristande rutin :ler:).

Sedan har jag ju ingen aning om det innebär att saltet är bra och kan rekommenderas, men det klurar du väl ut själv :ler:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...