Gå till innehåll

pepe´s nya |*elos system mini


pepe

Rekommenderade inlägg

Hästdressyr på hög nivå!

Härligt kar.

Ihaaa... Tack tack :D

Du har lyckats bra Peter, det ser riktigt fint ut.

Tack tack för vänliga ord. Fast jag anser väl att karet är veldigt i en börjar-fas än så länge. Lyckats är när jag komplimenterat med att göra sumpen så som jag vill ha den och jag har massor av koraller som växer och trivs och hästarna med...

Låter som en lämplig pausunderhållning på Scandinavian Horse Show i Globen :woooow:.

Hahaha. Ja, varför inte...

Bra idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Glömde bort dom här bilderna senast.

Karet - så som det ser ut i vardagsrummet...

Och hästarna (visserligen även den bilden med smutsigt glas, men man ser lite ivarjefal). Killen är veldigt liten, och för det mesta lite mer blyg än tjejen. Fast ibland tycker även han om att dansa runt lite och visa upp sig.

post-1298-14468916997981_thumb.jpg

post-1298-14468916998141_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet ser ut som det vore gjort för det rummet... Stilrent, snyggt och fina hästar...

Fina värden på saltet också, nu vet jag vilket salt jag kommer att köpa nästa gång. Om du vill får du gärna posta värdena i denna tråden(https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27643) också, om du hittar batch-numret på/i burken så blir jag ännu lyckligare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

... och det är det väl egentligen fortfarande

MEN

den ena av dom verkar vara "lite" för agresiv emot den andra...

Grejen är, man ser när dom äter att den ena av dom blir sur på den andra när han hittar mat. Men idag tyckte jag "offret" av dom såg lite konstig ut. Sen plötsligt förstår jag varför... Den har inga ögon längre!!!

Den andra verka ha klippt av ögonen med klorna.

Kan det vara så?

Det är ju hemskt att han måste gå runt där utan ögon ju, men han hittar mat och så så han klarar sig säkert... Tycker synd om den bara...

Är detta vanligt att dom brukar göra??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade två kamelräkor tillsammans i ett hundra liters kar ett tag utan problem.

Räkorna brukar kunna återbilda skadade ben när de byter skal så har du våldsam tur så kanske...

Hmm... Ja, vi får se... Kanske växer ut nya ögon... :/

Tycker synd om stackarn, men han verkar ju äta ivarjefall, så han överlever nog säkert...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det absolut bästa saltet som finns är red sea coral pro som nu finns att köpa i sverige vilket varit lite problem att få tag på!

D&D köper sitt salt av red sea och är nästan likvärdigt red sea coral pro MEN red sea har dom bästa värdena av alla info kommer så fort jag får alla info själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det absolut bästa saltet som finns är red sea coral pro som nu finns att köpa i sverige vilket varit lite problem att få tag på!

D&D köper sitt salt av red sea och är nästan likvärdigt red sea coral pro MEN red sea har dom bästa värdena av alla info kommer så fort jag får alla info själv.

Thanks :D Då blir det Red Sea Coral Pro nästa gång, men har bestämt mig att göra slut på mitt nuvarande salt innan jag byter. Har hittat ett sätt att få det att funka. (Skaka till allt saltet i lite osmos-vatten i en shaker rejält först. På så sätt löser allt saltet upp sig, och man lägger i blandingen i rätt mängd osmos och låter det stå och cirkulera. Funkar utmärkt...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par tre dagar efter att jag upptäckte att räkan hade "blivit av" med sina ögon var räkan borta. Jag letade verkligen överallt för att se om det låg en död räka någonstans (som jag kunde plocka ur), but it was nowhere to be found... Vem kan ha ätit upp den? Den andra räkan??

Borta är den - och nu ett par tre dagar efter den försvann har jag mätt vattenvärden igen. Riktigt bra värden är det, så inget att oroa sig för...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nya bilder av burken och invånarna från eftermiddagen idag.

Fortfarande inga nya koraller - endast dom första jag köpte för ett bra tag sen nu. (Måste får köpt en del nya nu snart. Ricordea Florida vill jag ha, ja ja:)

Första fyra bilderna på sjöhästarna är på killen - två sista på tjejen. Han har växt till sig bra och börjar se vuxen ut. Får se om det börjar bli ett par av dom snart och om det blir några småbarn...

Ska vidare göra helt om i sumpen för att utnyttja den lilla platsen som är där bättre. Beställt en del nya grejer till den och uppdaterar med lite mer från det när jag kommer vidare där...

post-1298-14468917100681_thumb.jpg

post-1298-14468917100947_thumb.jpg

post-1298-14468917101107_thumb.jpg

post-1298-14468917101295_thumb.jpg

post-1298-14468917101488_thumb.jpg

post-1298-14468917101669_thumb.jpg

post-1298-14468917101882_thumb.jpg

post-1298-14468917102002_thumb.jpg

post-1298-14468917102127_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag tänkte - har ju bara mjukkoraller - och fler ska det bli. Vad borde jag tillsätta för dom? Tycker dom är för färglösa. (Hade mer färg i butiken.) ZEOvit hörde jag att inte är så bra för mjukisar. Vad borde jag göra för att dom ska må som bäst och även få ut max färg??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eventuellt köra med mer blå färg i belysningen.

Det kan mycket väl vara så att mer blåljus behövs. Ska jag komplimentera med några mindre blå T5 rör?? (Känner ni till några som kan passa - alltså vara mindre än 40 cm långa...) Eller borde jag heller bara byta hela ljuset till en annan sorts LED? Blått LED funkar lika bra som T5 eller?

Är så svårt att få tag i bra LED i Europa, men jag får väl beställa nått från USA om jag ska byta helt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på moonlights finns massor som skulle passa att fästa på kanten och inte stör designen på karet !

Och det räcker?? Har redan en moonlight från ELOS som är på 24/7, men den är ju liten och har endast 1 LED. Tänker du på en LED moonlight eller? Kanske får ta en större LED... Har du några exempel på något som skulle vara bra & snyggt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan mycket väl vara så att mer blåljus behövs. Ska jag komplimentera med några mindre blå T5 rör?? (Känner ni till några som kan passa - alltså vara mindre än 40 cm långa...) Eller borde jag heller bara byta hela ljuset till en annan sorts LED? Blått LED funkar lika bra som T5 eller?

Är så svårt att få tag i bra LED i Europa, men jag får väl beställa nått från USA om jag ska byta helt....

Förstör inte renheten med en lysrörsramp tycker jag. Skall du komplettera med blått ljus så funkar väll dessa.

Moonlight%20grotech.jpegGrotech Moonligt 5 LED

rio_mini_sun.jpg RIO MOONLIGHT Deepblue 10 LED

Snyggt soffbord ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstör inte renheten med en lysrörsramp tycker jag. Skall du komplettera med blått ljus så funkar väll dessa.

Moonlight%20grotech.jpegGrotech Moonligt 5 LED

rio_mini_sun.jpg RIO MOONLIGHT Deepblue 10 LED

Snyggt soffbord ;)

Tackar :)

Har sett dom där - har dom någon effekt på korallerna tror du Wrang?? Eller skulle du installerat en T5 grej - men det är ju svårt att hitta små T5 rör också ju... Sätter jag upp två såna här, tror du det gör någon skilnad för korallerna?

Har även sett på dessa armaturer med vita LEDS - tror du dom är okej för alger i ett refugium eller borde jag gå på lysrör där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger som Wrang förstör inte designen med en ful ramp utan köp 2 rio lr den andra och fäst dom på kanten lite snyggt !

I refugiumet hade jag monterat ett powercompact 11 lr 36 watt har själj ett 11w som sitter i guppyhotellen !

Absolut. Bra tips. Tack tack.

Men tror ni att det Rion gör någon skilnad för korallerna? Har den någon funktion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 1:

Vad är det som är på min sten här?

Det är svårt att få en tydlig bild, men det ser ut som typ ull och blir mer och mer med tiden. Ska man plocka bort??

Bild 2:

Hade en jätteliten sån här på min sten från tidigt tidigt. Nu har den blivit två och den största är på storlek typ med en 50 öring. Ser ut som en liten mini-Ricordea. Vad är det, någon som vet??

Bild 3:

Min Zoanthid. Skälet till att jag vill komplimentera min belysning. No colour :( Fast är rädd jag behöver riktig T5. Finns små nano armaturer med typ 20.000K?

post-1298-14468917134399_thumb.jpg

post-1298-14468917134857_thumb.jpg

post-1298-14468917135165_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...