Gå till innehåll

Hur länge klarar sig karet vid strömavbrott?


Jallajalla

Rekommenderade inlägg

Funderar lite på hur länge ett saltkar typiskt kan klara sig vid strömavbrott utan nämnvärd negativ påverkan på ekosystemets olika innevånare? En timme, två, fem, tio, mer??

Förstår att det beror väldigt mycket på belastning, arter och en hel del annat, men om man antar att vi har ett kar i storleksordningen 1000 liter som inte är vare sig extremt högt eller extremt lågt belastat, som bebos av "normalsvåra" arter och som snurrar på med bra värden, hur långa strömavbrott kan man då kalkylera med att klara med hyfsat stor säkerhet?

Om man skulle tänka sig att installera någon form av reserv- eller batterikraft som tar över vid strömavbrott, vilka apparater skulle ni då prioritera att koppla in på detta? (Blir för dyrt att driva allting på detta sätt.) Huvudcirkulationspump i sump; streamers; belysning; annat??

Tack & bock på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulation i karet, resten kan säkert vara nere i dagar eller veckor

cirkulationen i karet är för syresättning som säkert börjar sjunka efter någon timme kanske tidigare.

självfallet så får man minska eller helt sluta och mata under tiden strömmen är nere

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju bara säga att doppvärmare e bra oxo...I julas, på julafton dessutom, gick strömmen hemma. Själv satt jag hos mor o far o firade. När vi kom hem på juldagen var hela huset utkylt, karet var inte så snyggt. Kirurger flöt omkring...Vattnet var lika kallt som resten av huset. 10-15grader?

Jag förlorade fisk o koraller för 5-6tusen spänn.

Så jag borde kanske skaffa mej ett elverk. Men som sagt cirkulation o doppvärmare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doppvärmaren är det absoluta måstet vid längre strömavbrott om inte annan värmekälla finns tillgänglig. Cirkulationspump eller luftpump är bra om man kan ha igång men syretillförseln kan faktiskt skötas via lite utspädd väteperoxid om man är hemma. Jag har klarat sötvattensfisk den vägen och jag tror det var Stig som under Gudrun klarade det mesta i sin källare med detta.

Har man mycket fisk och koraller och bor där det är risk för längre strömavbrott utan möjlighet att värma på annat sätt så är ett litet billigt bensinkraftaggregat väldigt bra. Det orkar driva en streamer och en rimlig doppvärmare samt ge lite ljus åt resten av familjen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...