Gå till innehåll

Hur mycket kalciumhdroxid i mixern?


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Kör du all avdunstning därigenom eller jobbar du med den manuellt?

Jag laddade min till hälften ungefär. När jag använde den så hade jag en avdunstning på ca: 3 liter/dag och då gick all påfyllning via mixern.

Jag kör allt genom den. Ca 5 l/dygn. Halva mixern? Det måsta vara flera hekto. Jag hävde i ca 50 gram och det blev i stort sett bottenskyla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

tänkte låna tråden , jag funderar på att köpa en mixer men förstår inte riktigt hur de funkar, medföljder det någon pump som kör ut det från mixern ? om man nu ska köra det nya ersättningsvattnet genom den hur gör man då ? mixer eller reaktor vilken skillnad är där ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mixer, blandar kalciumhydroxid i vatten, och tillsätter för att buffra / tillföra kalk till baljan. Brukar vara en målarvisp som roterar långsamt och en pereostatisk pump, eller motsvarande. Pump (& styrning) köpes separat. Man kör "alltid" på nytt osaltat vatten i en mixer. Lämpligt vis styrt via en nivåbrytare i sista facket i sumpen.

Reaktor, med hjälp av koldioxid skapar man ett surt vatten som löser kalcifierat material och får på det viset ett "kalkvatten" som mer korrekt innehåller rätt balans på olika spårämnen och buffrar karet med det.

Eftersom jag inser att båda svaren i princip bara innehåller det mest självklara så vidareutveckla de delar du inte är på det klara med, så snöar det in fler svar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mixer, blandar kalciumhydroxid i vatten, och tillsätter för att buffra / tillföra kalk till baljan. Brukar vara en målarvisp som roterar långsamt och en pereostatisk pump, eller motsvarande. Pump (& styrning) köpes separat. Man kör "alltid" på nytt osaltat vatten i en mixer. Lämpligt vis styrt via en nivåbrytare i sista facket i sumpen.

Reaktor, med hjälp av koldioxid skapar man ett surt vatten som löser kalcifierat material och får på det viset ett "kalkvatten" som mer korrekt innehåller rätt balans på olika spårämnen och buffrar karet med det.

Eftersom jag inser att båda svaren i princip bara innehåller det mest självklara så vidareutveckla de delar du inte är på det klara med, så snöar det in fler svar.

B!

hm okej så pump o visp medföljer inte i dessa mixersen som är hyfsat dyra ? tips på var man köper tillbehören isåfall ? kan man få för mycket ca i vattnet ? och om , vad kan då hända ? jag mätte mitt ca och det var gränsfall jag kunde se det på tabellen , det var så högt. bra/dåligt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vispen ingår. Motor och visp är väll egentligen det som i allt väsentligt "är" kalkmixern. Pump, och styrning till pump får man bestämma själv. det är lämpligt att använda något med ett lågt flöde och hålla igång det över en lite längre tid, som pereostatiska pumpar, eller spolarpumpar osv. När man har bestämt vilken typ av pump man vill köra på titttar man på lämplig styrning. Intervall, eller sensorbaserad, hemma bygge, eller färdigbyggt.

För högt ca... Det kan fälla ut som ett vitt olösligt pulver. Kalksten/sand. Ända sättet att få det att lösa sig igen är att driva ner PH lika lågt som i en reaktor. Inte bra för resten av baljan, så det går helt enkelt förlorat. Annars brukar högt anses "bra". Har du högt utan att ha tillsatt bör du kontrollera salthalten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skillnad på Kalkmixer och kalkreaktor, som nämnts tidigare.

En mixer använder man kalciumhydroxid som blandas till kalkvatten, oftast kör man allt påfyllningsvatten genom denna. Det är viktigt att man använder osmosvatten, då hydroxiden kan reagera på "fel" sätt med eventuella föroreningar i kranvattnet.

Kalkreaktor kör man med större korallgrus typ 1-2 cm oftast. Till denna kopplar man en CO2 tub som sänker pH och därmed löser upp gruset. Oftast kör man akvarievatttnet genom denna.

Kan man få för mycket ca i vattnet ? och om , vad kan då hända ? jag mätte mitt ca och det var gränsfall jag kunde se det på tabellen , det var så högt. bra/dåligt ?

Det kan vara dåligt att ha för högt CA, ett högt ca tyder ofta på att något annat värde är knas.

Kalkvatten är ingen höjdare att använda om Ca och Kh inte är i balans.

Exakt vilka värden har du på Ca, Mg, Kh och salinitet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...