Gå till innehåll

27L + sump


sting

Rekommenderade inlägg

Sådär, nu har jag kommit fram till att 3 st sånna här Kommer att duga finfint:)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10106280

Har jag lyckats vimsa till det igen så börjar jag slita mitt hår...........

Ja dom duger bra, jag har en sådan över refugiumdelen i sumpen (borde ha minst en till). Dom enda rören jag hittat till en sådan med vettiga kelvintal är tillverkade av Aqua Medic (har jag för mig). Har sett rör som är, blå/vita, röd/vita och helvita, det borde finnas helblåa med men har inte sett dessa.

Om du ska ha 3 såna så hade jag nog kört på 3st blå/vita, eventuellt 2 blå/vita och ett helvitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dom duger bra, jag har en sådan över refugiumdelen i sumpen (borde ha minst en till). Dom enda rören jag hittat till en sådan med vettiga kelvintal är tillverkade av Aqua Medic (har jag för mig). Har sett rör som är, blå/vita, röd/vita och helvita, det borde finnas helblåa med men har inte sett dessa.

Om du ska ha 3 såna så hade jag nog kört på 3st blå/vita, eventuellt 2 blå/vita och ett helvitt.

Rören jag tror du syftar på är tillverkade av Aquatic Nature och det fanns i alla fall för ett år sedan helblå rör av dessa att köpa här i sverige. De vita rören fanns i både 6500K och 10000K så det blir ju mycket att välja på med tre rör :)

MVH Emanuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du kunna ha fiskar i akvariet är det självklart bättre att välja 72L akvariet, jämfört med de mindre storlekarna du först hade i åtanke. 60 cm akvarielängd passar utmärkt för 24W T5 vilket gör val av belysning mycket lättare. Om du främst planerat att ha mjukkoraller kan det bli lagom med 2x24W och vill du kunna ha mer ljuskrävande stenkoraller kan du komplettera med ytterligare 2x24W (totalt 4x24W). Vilken pump eller pumpar som passar bäst till akvariet beror på vilka koraller du väljer och om du planerat att ha sand på bottnen och i så fall vilken kornstorlek. Tänker du köra med eller utan skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kombinerar man stål med saltvattensstänk brukar resultatet med tiden bli rost och de 2x18W T8armaturer du länkat till är gjorda för att sitta i tak. Vill du använda dem bör de nog byggas om, eller byggas in, på något vis för att det ska bli snyggt och funktionellt. Det finns även risker med elström i samband med saltvattensakvarium. Riskerna med elektricitet än högre för saltvatten än sötvatten. Vissa armaturer som är anpassade för akvarium har elektroniken inkapslad, så att riskerna med elekriciteten blir mindre.

Det är visserligen sämre utbud gällande T8 lysrör som passar för saltvatten jämfört med T5 lysrör, men om du inte har särskilt höga krav på ljusets färg och styrka går det att kombinera ihop några olika T8 så det ser hyfsat ut.

Gissar att de armaturer du länkat till har drossel och glimtändare, men vet inte säkert. Lysrörsarmaturer till högre pris brukar använda HF-don istället. HF-don gör att ljuset ser mer stabilt ut, det flimmrar inte på samma vis som det gör med drossel och glimtändare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kul att fler i området börjar med salt :)

Bästa är ju att använda ditt sötkar så du kan ha lite småfisk i. Jag har lite korallfraggar om du skulle vara intresserad framöver. Jag kommer väl flytta in till kalmar till årsskiftet och när alla karen är igång så kan du få lite knappar osv :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...