Gå till innehåll

Analys av vatten


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

Jag skulle ta med en lite flaska med vatten ner till Korallrevet och be dem hjälpa dig och samtidigt fråga dem vilke tester de rekomenderar dig. Jag tycker nämligen att du ska köpa på dig ett kit med tester, exempelvis Salifert.

Innan du går dit tycker jag du ska ha läst artikeln om Saltvattenskemi for dummies då det ger dig en bra kunskap att stå på. Känner du dig hemma på kemin kan du köpa testerna via nätet för att på det viset hitta billigaste alternativet, kan ej Korallrevets priser. Personligen tycker jag priset är en lätt mätt parameter på en handlare men att servisen är viktigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Saliferts tester som många rekommenderat. Vad tycker ni om deras tillförlitlighet? Mitt Mg och Ca test visar på låga nivåer i mitt kar, ca 1100 Mg och 350 Ca, vilket är väldigt lågt med tanke på att jag använder Coral Reefs enriched blend och karet inte har varit i gång så länge. Jag testade på skoj vattnet som kom med lite fraggar jag köpt av en akvarist som utan tvekan har de rekommenderade nivåerna på Mg och Ca och detta vatten visade i princip exakt samma värden som mitt vatten.

Kan testerna visa så fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Saliferts tester som många rekommenderat. Vad tycker ni om deras tillförlitlighet? Mitt Mg och Ca test visar på låga nivåer i mitt kar, ca 1100 Mg och 350 Ca, vilket är väldigt lågt med tanke på att jag använder Coral Reefs enriched blend och karet inte har varit i gång så länge. Jag testade på skoj vattnet som kom med lite fraggar jag köpt av en akvarist som utan tvekan har de rekommenderade nivåerna på Mg och Ca och detta vatten visade i princip exakt samma värden som mitt vatten.

Kan testerna visa så fel?

Vid vilken salthalt får du dessa värden och vad mäter du salthalten med?

Min uppfattning är nog att saliferts CA och Mg test brukar stämma bra gentemot referenslösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De angivna värden som salttillverkarna anger är ju oftast vid en salthalt på 1.025-26, så om du sänker salthalten så sjunker Mg/Ca i motsvarande grad.

Nu vet jag inte vilket salt du menade att du använde, men det är ofta en bra ide att kontrollmäta nyöppnade saltförpackningar, eftersom de syntetiska saltbatcharna varierar en del.

Sedan är det en bra ide att kolla saltmätaren mot en refraktometer t.ex, eftersom många saltmätare på marknaden svajar betänkligt.......

Det var därför jag frågade vad du mäter salt med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...