Scubahawk Postat 8 oktober 2008 Postat 8 oktober 2008 Två saltvattenskar föds på nytt tack vare ett annat kars krasch. (Start= 5:e aug 2008)Under min semester då jag spenderade två veckor på västkusten ringer min bror hemifrån och undrar varför man helt plötsligt inte kan se in i akvariumet!Hmm... Kan det vara den nyköpta nydelade anemonen som jag haft i knappa två veckor... Japp. Det var det. Anemonen hade gått bort och i sin yra valde den att ta med sig allt i karet. ALLT!Inte så svårt när karet är på blotta 58L (Clownhotell).När jag kom hem fick jag göra en ordenlig städning av karet och ta en tur till någon av alla saltvattensbutiker i stan för att ”boosta” upp karet på nytt. Jag hade aldrig varit där så jag och flickvännen åkte till Aquarium Stockholm/Akvarieleasing i Sundbyberg.Och vilket mottagande! Tommy möter oss tillsammans med Hanna. Båda grymt justa och duktiga på saltvatten. Karen ser superfina ut och deras korallkar är jättefina! Ett Redsea Max och ett clownhotell står där med. Båda är verkligen jättefina!Massor med fin levande sten och ett kar på 170L som står tomt med salt, sand, T5 lysramp, 4 T5:or och en Redsea Skimmer Deluxe med avrinning i ett paket. Mmm… nytt kar…. Man blev ju sugen. Efter en massa tips och trix från Tommy och Hanna så köper jag en påse levande sand till mitt clownhotell. Precis när vi ska till kassan frågar min tjej om vi inte ska ta 170 litaren… ? Dum fråga tänker jag och 5 min senare står vi och plockar levande sten och lyfter in ett nytt kar i min lilla Mini Cooper S. Jag visste att Minin var stor nog! Så, hem och starta upp två kar!:nya bilder:Och nu äntligen kommer det liter bilder på det hela projektet . Lite i efterhand då jag varit för slö men efter det här inlägget så ska det uppdateras lite oftare. JHoppas ni gillar det. Ja just det! Starten drog igång den 5:e augusti 2008 från 16.00 till klockan 00:00. *pust*Här kommer först lite bilder av det som följde med. Hoppas bilderna duger. Det mesta är taget med min iPhone (ok kamera).Fortsätter imorn..... Zzzz.... Citera
Halogen Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 Kul Håkan.....jag väntar spänt på fortsättningen!/PP Citera
Johan2x Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 Trevligt, då kan du jämföra liten vs stor start av akvarier. Hade varit intressantmed en "rapport" mellan de olika storlekarna.Lycka till/J Citera
Scubahawk Postat 9 oktober 2008 Författare Postat 9 oktober 2008 Så här såg det ut i karen vid uppstart.Clownhotellet fick en nystart med samma gamla levande sten men med ny levande sand som en boost och en rejäl tvätt av karet. Citera
Scubahawk Postat 9 oktober 2008 Författare Postat 9 oktober 2008 Så här såg det ut i karen vid uppstart.I det stora karet blev det så här.Totalt 18 Kg levande sten blev det till slut men på bilden ser man kanske bara totalt 12KG innan jag byggde min "pelare" och så blev det även 2 påsar levand sand. Citera
Scubahawk Postat 9 oktober 2008 Författare Postat 9 oktober 2008 En Red Sea Max Prizm Deluxe.Nu funkar den bra tycker jag. Och då har det gått typ 2 månader sedan uppstart. Men så här ser den ut. Citera
Scubahawk Postat 9 oktober 2008 Författare Postat 9 oktober 2008 Med den levande stenen följde det med 2st krabbor. Verkar vara Paractaea monodi. Så eftersom jag bara fick se den ena när jag la i stenen då den ”hoppa” av så ville jag se om jag kunde fånga dem under natten. Men det gick aldrig. Man får spana en liten stund på natten så ser man dem.Något jag har tre av som också satt på den levande stenen. Små som 50-öringar. Jättevackra och mina tittar bara fram när det varit släckt ett tag. De är tydligen inte artbestämda ännu men en typ av skivanemon är det. Verkar vara något i stil med: Pseudocorynactis-caribbeorum.Och 1 och halv vecka senare köpte jag lite levande till karen.Blev en blåbenad och turbo till vardera kar för att se hur det mås. Samt en Euphyllia från Aquarium Stockholm/Akvarieleasing.Idag har Euphyllian börjat dela sig och det är ju ett gott tecken. Då har jag även flyttat den lite fram och tillbaka mellan karen för att det är svårt att bestämma sig var den ska vara. Men i dagsläget sitter Euphyllian i Clownhotellet.Man kan även se en skivanemon som jag fått från en kille här på Saltguiden. Den har blivit riktigt stor idag. Citera
Laggeman Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 Se till att tvätta glasskivan med jämna mellanrum, det kommer bli gott om saltavlagringar som kommer hindra ljuset från att ge maximalt med ljus i karet. Citera
Scubahawk Postat 9 oktober 2008 Författare Postat 9 oktober 2008 Yep, Det görs redan. Man märkte det. Men jag har den lite till och från, beror på vilket humör jag e på. Citera
Scubahawk Postat 31 augusti 2009 Författare Postat 31 augusti 2009 Har nu sålt mitt clownhotell som var det första saltkaret jag hade och tänkte lägga upp ett par sista bilder på 172-liters karet innan det också avverkas för att flyttas till mitt nya 400-liter akvarium. Varsågod "Kendra" Citera
Kendra Postat 1 september 2009 Postat 1 september 2009 Har nu sålt mitt clownhotell som var det första saltkaret jag hade och tänkte lägga upp ett par sista bilder på 172-liters karet innan det också avverkas för att flyttas till mitt nya 400-liter akvarium. Varsågod "Kendra" Tackar , det var snällt. Avis på dina fiskar - båda ligger på min"vill-ha-men-vågar-inte" lista. Väntar med spänning på de första bilderna på nya akvariet - lycka till med bygget! Härligt med nytt kar med plats för nya fiskar och koraller-Tummen upp. Citera
Scubahawk Postat 3 september 2009 Författare Postat 3 september 2009 Dålig bild men nu är ställningen här! SWEET! Nu ska det bara inhandlas vita högblanka luckor och täcksidor som ska förvandla ställningen till en vacker stilren möbel! Uppdateringar följer... Citera
Scubahawk Postat 8 september 2009 Författare Postat 8 september 2009 Sweet. Tog bara 4 dagar (inkluderat helgen) att få hem paketet.Hur läckert som helst och strömkabeln är ju en standard datorkabel så absolut inga problem att byta till svensk strömkabel!Tanken är ju att den ska sitta i det nya karet men kan man verkligen hålla sig tills dess???? Hmm... får suga på den karamellen. Citera
NiXoN Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Hur är det med antal volt? Är det inte en Usa plugg på dendär rackaren?//NiXoN Citera
Scubahawk Postat 8 september 2009 Författare Postat 8 september 2009 (ändrat) Hur är det med antal volt? Är det inte en Usa plugg på dendär rackaren?//NiXoNTitta längst ner till höger på bilden så får du svar. Ändrat 8 september 2009 av Scubahawk Fel bild... Citera
NiXoN Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Oj det var något nytt, tack för infon.//NiXoN Citera
rickard598 Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Så är väl dom flesta grejor man beställer från staterna osv? vet att bärbar dator grejar samma. Citera
saltbjörkan Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 vågar man fråga vad den gick lös på? med frakt mm? Citera
Scubahawk Postat 8 september 2009 Författare Postat 8 september 2009 2475:-Ingen tull ännu (peppar peppar ta i trä...) Citera
Jonas Am Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Nu blir det ingen tull. Då hade du inte fått paketet. Citera
Scubahawk Postat 9 september 2009 Författare Postat 9 september 2009 Nu blir det ingen tull. Då hade du inte fått paketet.Är det sant?! YES!Tack för infot! Citera
Scubahawk Postat 17 september 2009 Författare Postat 17 september 2009 Jaha. Då kom man äntligen till skott.Testkör mp40:n i mitt 170 liters och jag måste ha styrkan satt till det lägsta då jag inte vill möblera om i akvariet just nu. Men det är ett ruggit drag!Måste säga att den är verkligen tyst också. Jag hör åtminstånde ingen skillnad alls!Det är min superhögdjudda Red Sea Prizm skimmer deluxe som fortfarande låter förbannat mycket tyvärr.Men som sagt! Får se hur allt i karet kommer att må framöver.Koralian i bakgrunden ska bort nu. Men fixar det imorn.Lägger också upp några filmer vid senare tillfälle så ni får HÖRA hur det låter.God natt. Citera
HyperBamse Postat 17 september 2009 Postat 17 september 2009 Tycker att du borde klara dig med en vortech va? Är det en Arcadia ramp? Citera
Scubahawk Postat 18 september 2009 Författare Postat 18 september 2009 Tycker att du borde klara dig med en vortech va? Är det en Arcadia ramp?Japp, i det här lilla akvariet är det inga som helst problem. När jag drog på vortechen så satt fiskarna och anemonen klistrade mot kortsidan!Japp, det är en Arcadia-ramp. 4st T5. Två vita, ett blått och ett FijiPurple. Citera
Scubahawk Postat 18 september 2009 Författare Postat 18 september 2009 Gjorde en stor citronsyratvätt av lite pumpar och annat smått och gott efter jag köpt det stora karet med tillbehör.Hade allt i ca 20 liter vatten med citronsyra och kände att det blev riktigt varmt om dunken så jag var tvungen att kolla tempen.Så, 4 pumpar var det. Två stycken Boyu Wave maker VM-1:or och en Maxijet 3000 samt en mindre Eheim Aquaball.Har inte kollar watt-värderna men gör väl det senare om intresse finns. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.