Gå till innehåll

Deltec APF 600 Matning ?


zeke66

Rekommenderade inlägg

Jag ska köpa en Deltec APF 600 av en kompis och behöver hjälp med att välja pump till matningen av vatten till den. Jag har en eheim 1250 som pumpar 1200L hemma blir den för kraftig ? Ni som har sådan skummare tror ni det fungerar med min pump ? Eller måste jag skaffa en klenare? Och ni som kör eller har kört med denna skummare var ni nöjda ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en AP701, som jag matar med en OR2500 som jag stryper flödet och resten låter jag tillbaka i sumpen som cirkulation. Det är nog svårt att hitta en optimal pump utan att behöva justera flödet. Jag justerar både in och ut flöde samt luftmängd för att få den tyst och effektiv.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag håller precis på att planera min nya burk som står hemma med sump bara detta problem kvar att lösa plus att fixa med elen i bänken köpte ju joneys kar. Min nyvarande burk är ju sumplös. Fattar lixom inte hur jag skulle mata den.Returen är ett 32 rör och har ett 25 rör som reserv i kammaren om det skulle bli stop. Så i dag är det bara 2 raka rör i returkammaren. På 32 röret sitter en kran så man kan reglera flödet. Kom gärna med någon bra ide på detta då jag är helt ny på detta med sump.Men insåg att jag fick alldeles för mycket utr ståendes utanför karet så sump är det optimala. retur pumpen är på 3000L från sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på vilken matar pump jag ska ha till skummaren vilken av dessa är bäst ? Eheim compact 1000 eller New jet 1200. Då båda är ställbara så jag kan ställa ner dom så dom passar skummaren. Tänkte bara på vilken av dom som är bäst för saltvatten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för tipset Robert om det inte fungerar det som greger skriver då vet jag vilken pump jag ska köpa.Men är ju smidigt om man kan lösa det med ett t-rör till skummaren och en kran på det andra röret som leder ut i sumpen då får man ju typ matningen gratis och slipper en pump. Och det gråter man ju inte av i saltvattensvärden då det bara dräller av pumpar till allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde nog gjort som greger skriver med en splitt till skummaren

Sjusterat in det man skall ha till skummaren å resten ner i sumpen

post-736-14468916171368_thumb.jpg

grovt ritat

glömde en unions koppling ovan Y-korset för att lättare kunna plocka ner det hela för ev rengöring eller om man ej vill ha denna lösning längre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um... Wrang? F'låt mig... Men varför 2 kranar? y eller T koppling spelar egentligen ingen roll, men på ett Y (lika vinkel på båda utgångarna) kan man behöva kran på sidan till skummaren men bara om man vill ha mindre än hälften av vattnet till skummaren. Med de y-kopplingar vi har, eller med ett T, räcker det med kran på den sidan som är 'rakt igenom'.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar in allt vatten via skummaren dvs jag har ingen T-koppling innan skummaren.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=26211&d=1221661847

Tog en kraftigare returpump än jag behövde som jag strypt istället och har väl tänkt mig att kunna sätta ett T-rör på returen istället den dagen jag ska köpa tex ett uv-filter.

Då är det bara en returpump som matar uv-filtret också och sen gravitationsmatning från akvariet ner i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 kranar för att sjustera flödet in till skummaren och ett för ner i sumpen har man bara raka rör rätt ner i sumpen så tar ju vattnet lättaste vägen rätt ner å kanske inte alls så mycket man vill in till skummaren eller tänker jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vart jag snurrig...Men tror att jag ska testa det som greger sa en T koppling sen ett rakt rör till skummaren och en kran på den sidan som ska till det som bara ska gå rakt igenom. Då med den kommer jag ju justera flödet på hur mycket skummaren ska få. Jag tror på den iden =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med kran på röret "rakt ner" kan du styra hur mycket som ska hamna i skummaren. Allt vattnet vill ju rakt ner, och bara det som inte "får" gå den vägen går genom skummaren. Eventuellt sätter man skummaren på röret rakt ner efter kranen, skillnaden borde bli mindre luft i vattnet, men man brukar koppla på andra hållet av någon anledning, sannolikt utrymmes, och tillgänglighets anledningar. (Eller "alla andra har gjort så, jag förstår inte varför men gör så jag med, och så gör alla likadant helt utan egentlig anledning?)

Med en T-koppling och öppet rakt igenom får du inget vatten i sidoröret. (det kan komma en rännil) Med en kran kan man alltså bestämma exakt hur mycket som ska gå i sidoröret. En y-koppling borde ge lite mer spill då vattnet följer kanten tack vara ytspänning. Vänder man y-kopplingen så att man vår sidoröret åt sidan och uppåt istället för neråt får man inte en droppe i sidoröret med fritt rör rakt ned. Beroende på vattnets hastighet kan det alstra ett svagt baksug. Med Y-koppling får man hälften av vattnet på var sida, och får sätta en kran på den sidan som man önskar minst flöde på.

Iom att man hela tiden har ett konstant flöde till förgreningen behöver man bara en kran.

B!

Det borde ju vara så att ju mer jag stänger kranen till det som går raktigenom ju mer borde ju skummaren få.

Exakt så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...