Gå till innehåll

Clownfiskhotell


Josv1973

Rekommenderade inlägg

Nu har jag äntligen startat upp mitt första saltvattensakvarium! Jag köpte ett clownhotell 2200:- med möbel jag antar att det är ett bra pris. Jag fyllde med bra saltvatten till hälften satte i ca 5 kg levande sten, fyllde upp med resterand salt vatten. Jag tillsatte en halv flaska clean procult bakterie kultur samt 5 kg korallsand i botten. Nu har akvariet varit i gång en vecka och jag har kollat kvaliten på vattnet. Temperatur 27 Grader, Nitrite 0, Nitrate ca 0,2, salthalt 1025.

Jag har varit iväg idag och köpt 2 Clownfiskar samt 2 st sniglar och lagt i. Dom verkar trivas bra och sniglarna satte i gång och äta på stenen direkt.

Jag hoppas att jag har gjort rätt med startandet av mitt nanokar.

Jag undrar om någon har haft problem med just Clownhotellet 58 l eller om någon har några tips om just detta akvarium eller något annat rörande saltvattensakvarium ?

Det verkar som om mitt Clownhotell fungerar bra men som sagt jag är ny på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej, jag har också precis ett nystartat clownH 58l, det grummliga har inte lagt sig än och är inne på min andra dag med akvariet igång.

Det jag tänkt på är att skummaren skummar oerhört mycket nu under första 2 uppstartdagarna, vet någon vad det kan bero på? det har varit så att ja tvungen o laborera lite på om att strypa lufttillförseln och ändra överrinningens filter stänga/öppna spjällen men inget verkar ha hjälpt?

Ja vet inte hur många dar det ska ta innan det grummliga från att man hällt i vattnet borde ta? Jag har väldigt finkornlig sand..samt ca. 5 kg LS i...

tacksam för svar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får folk rätta mig om jag har fel, men eftersom du har haft i fiskarna så pass tidigt efter uppstart så bör du undvika UV-c filtret i början så att du optimerar för de "godartade bakterierna".

Och som nämnt ovan av Trilobite mata mycket sparsamt och inte varje dag (i början).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...