Gå till innehåll

And so it begins...


walsco

Rekommenderade inlägg

Har börjat resan från sötvatten till saltvatten och kommit så här långt:

- Köpt och byggt om ett Juwel Rio 240

- Byggt intern sump med ytavrinning i akrylplast samt monterat Juwels Lime bakgrund

- Byggt om bänken för att kunna ta en sump med måtten 60*26*28 i framtiden, gjort en överrinningsbox i akrylplast som kul projekt

- Köpt testväska, refraktometer, nya T5 lysrör för salt, tillsatser av diverse spårämnen, salt, RO-filter

- Köpt Aquabee pump på 2000l/h för retur, en Seio 1100 streamer som dock låter för mycket så den ska bytas

- Satt in en Squid för lite fördelning av strömmarna

- Planerar att montera 10-12st LED:s från Luxeon 6500K när ekonomin tillåter

- RO vattnet är i och saltet blandat till 1.024

- Köpt 9kg levande sand

- Väntar på skummaren Instant Ocean Skimm 400

- Ska köpa ca. 25kg LS

Frågor som nu uppstår:

- Vattnet ser nu ut som London dimma, hur länge kan det stå innan LS och skummare måste till?

- Kan jag köpa LS och stoppa i skummaren om en vecka?

- Akvariet står i ett sovrum, finns det pumpar som är kända för att vara extremt tysta? Aquabee:n är mycket tyst om den bara hänger i elsladden, vilket verkar gälla alla andra gamla pumpar jag har.

- Vad missar jag/har jag glömt...

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli spännande att följa detta projekt, du verkar vara väl förberedd!

Förstår jag dig rätt så har du vatten och levande sand i karet nu? Den levande sanden brukar göra att det blir riktigt tjock dimma i karet, när jag fylde på senast så tror jag sikten var ca 10-15cm första 6-12timmarna, men räkorna och korallerna som fanns i karet klarade av det hur bra som helst, så det är inget farligt. Jag använde mig av ett vanligt internt sötvattens filter i karet för att klarna upp vattnet sen efter ett tag då jag var orolig för räkorna, men dom måde hur bra som helst.

Jag blandade mitt salt och 2-3 dagar senare tog jag i den levande stenen utan några problem, sen är det bara ficklampstjänst varje kväll och leta upp nya spännande djur som kryper på LS:en.

I början rekomenderar jag dig att försöka undvika för mycket ljus i karet så du håller algerna i schack. Jag hade lite handdukar för så att ljuset från fönstret inte skulle lysa in hela dagen och sen hade jag lyset tänt 2 timmar första veckan 3 timmar efter 2 veckor och nu är jag uppe i 4 timmar. Efter ca 2 veckor utan nitrittopp så tog jag i de första korallerna och djuren, och fast den lilla mängden ljus så fanns en hel del alger, men när man tog i 10st "turbo-sniglar" (alla är inte av släktet Turbo utan det finns både Trochus och Astraea) så har dom rensat och polerat upp stenarna och glaset väldigt väl =).

Skummare klarar man sig bra utan första tiden, bara man gör regelbundna vattenbyten (jag gjorde 15% varje vecka) och ser till att det finns en bra ytvattenrörelse som ger ett någorlunda gasutbyte. Skummaren fick jag först efter att mitt kar stått igång i 3 veckor, några dagar efter att de första fiskarna åkt i.

Tystnad är inte det lättaste, jag har mitt kar i köket då jag upptäckte hur mkt vissa saker låter, skummaren är det som låter mest hos mig. Tunze:s nanostreamer är ganska tyst, men den hörs klart om skummaren stängs av. Vet inte om min är ovanligt högljudd för de kan enligt andra vara nästintill ljudlösa. Men än så länge så stressar jag inte över det, för mitt nuvarande kar är bara det som ska bli sumpen, så skummaren åker ju ner i ett ljudisolerat skåp när det är klart. Så när det gäller streamerpumpar överlåter jag till de som testat flera.

Sen är ju jag ny i denna hobbyn också så ta inte mina ord som en absolut sanning, bara som lite tips på hur det har fungerat för mig.

Och det viktigaste av allt! VAR ÄR BILDERNA?!?!?!? :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren och tipsen :)

Bilder kommer i helgen, har fyra barn och en fru som tar upp enhel del tid ;)

Då bär det av till Triton för köp av LS om ingen annan har en bättre idé.

I karet så är den interna sumpen byggd med en lite bubbelfälla som kan hålla lite filtermatriel så jag stoppar väl i Juwels svampar + kolfilter som kom med. Av vad jag läst så ska svamparna tvättas ofta så att det inte samlas nitrit/nitrat, minns inte vilket som var faligt, får slå upp det!

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har ett par tips om hur jag kan få ihop revpelare etc, dvs aquascaping utan att allt rasar ner i en stenhög en dag. Skulle vara roligt att få ihop något ganska luftigt som bygger en del på höjden, Rio akvariet är ju ganska högt, 46 cm vattendjup, men inte så brett, 41cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte bara 10kg LS av Triton, alias JR, då de inte hade mycket kvar och väntade in en sändning, 15kg till ska det bli sen.

Bytte även in Seio 1100 mot en Tunze Nanostream 6025, vilken skillnad i ljudnivå.

Själva modifieringen av bänken inspirerades av Eheim:s Scuba, dvs jag valde en Stockholmsvit högblank skiva på Ikeas fyndhörna samt plockade ihop två gångjärn. Satte även in en lite förstärkning i fronten eftersom utsågningen inte lämnade mycket kvar av tvärskottet.

Bifogar även en skiss på en tilltänkt sump.

post-4113-14468916217865_thumb.jpg

post-4113-14468916218038_thumb.jpg

post-4113-14468916218222_thumb.jpg

post-4113-14468916218376_thumb.jpg

post-4113-14468916218543_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PVC-rören var bara att tycka på med lite kraft så satt de bra. På ena sidan så satte jag en grön platslang som i sin tur passade rak in i en 90 graders böj. Det sitter en Aquabee 2000 av den svagare sorten med max 1.6m tryckhöjd men å andra sidan endast 18w.

Lite av ansatsen inför akvariet har varit att få ett stömsnålt och relativt tyst system, därav LED-lampor och pumpar med låg energiförbrukning. Troligen inget akvarium för stenkoraller men kanske allt annat :)

När börjar det hända saker? Mest en stenkyrkogård just nu. Har nu haft saltvattnet färdig i en vecka, levande sand i tre dagar samt LS i två dagar. När kommer "explosionerna" och när bör jag skaffa turbo-snäckor, eremiter och möjligen Caulpera, har för mig att algen hette så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PVC-rören var bara att tycka på med lite kraft så satt de bra. På ena sidan så satte jag en grön platslang som i sin tur passade rak in i en 90 graders böj. Det sitter en Aquabee 2000 av den svagare sorten med max 1.6m tryckhöjd men å andra sidan endast 18w.

Lite av ansatsen inför akvariet har varit att få ett stömsnålt och relativt tyst system, därav LED-lampor och pumpar med låg energiförbrukning. Troligen inget akvarium för stenkoraller men kanske allt annat :)

När börjar det hända saker? Mest en stenkyrkogård just nu. Har nu haft saltvattnet färdig i en vecka, levande sand i tre dagar samt LS i två dagar. När kommer "explosionerna" och när bör jag skaffa turbo-snäckor, eremiter och möjligen Caulpera, har för mig att algen hette så.

Gillar dina idéer, ganska lika mina, ska försöka starta en planeringstråd för det som ska bli mitt "riktiga" kar. Strömsnålhet, tysthet och minimalt med synlig teknik är mina ledord för det. Har börjat leka lite med luxeon LED:ar själv här, bara för nattbelysningen än bara, men grymt fint ljus blir det av den blå LED:en (ska även testa royal blue snart) mer kraftig fluorocens på korallerna. Ska göra en beställning ifrån http://www.luxeonstar.com/ om ett tag med lite olika LED:ar att testa med, både för dagsljus och månljus.

När börjar det hända saker? Mest en stenkyrkogård just nu. Har nu haft saltvattnet färdig i en vecka, levande sand i tre dagar samt LS i två dagar. När kommer "explosionerna" och när bör jag skaffa turbo-snäckor, eremiter och möjligen Caulpera, har för mig att algen hette så.

Det har nog börjat hända saker redan, brukar om man tittar noggrant se små kryp här och var på stenen, rörmaskar, små räkor, små snäckor m.m. brukar vara ute när det är mörkt och lugnt, tänder du eller rör dig för snabbt så gömmer dem sig på några sekunder. Mina rörmaskar har växt nåt otroligt under den första månaden, från att varit knappt synliga (1-2mm diam på borsten) till cm stora nuförtiden, riktigt kul att följa =).

Explosionerna kommer efter någon vecka. det som sker är egentligen att algerna växer sakta och blir fler och fler, så stenarna blir hårigare och hårigare. När du inte står ut med så kan du fixa en cleaner crew med just Turbosar och några blåbenade (min favorit) eremiter. Jag fick med en blåbenad eremit i LS:en så den jobbade bäst den kunde första tiden men kunde inte göra så mycket för allt som växte. Sen efter ca 10-14 dagar fixade jag mig 5 "tubosar", som rensade riktigt bra i karet, håret från stenarna försvann allt mer. Men efter någon vecka så hade en av "turbosarna" dött och jag kände att lite mer rengörning kunde vara bra så jag köpte 5 till, nu är karet så rent så :). Har även fixat 4 nya blåbenade eremiter för rengörningen. Det enda som är kvar för är någon slags sandvändare, men det behöver inte du nog tänka på innan du har något som du måste mata egentligen.

Så jag tror att en bra början för dig är att fixa ca 10-15 snäckor och 5-10 eremiter som första crew i karet typ i slutet av nästa vecka, om alla värden hållt sig bra under tiden. Eventuellt kan du göra som jag och samtidigt fixa dina första mjukiskoraller av några härdigare släkten (läderkoraller (Sarcophyton, Sinularia), knappar (palythoa, protopalythoa, zoantidae), skivanemoner (någon Discosoma eller eventuellt Rhodactis) eller liknande).

Just Caluerpa alger är jag lite skeptisk emot efter att ha läst lite artiklar om alger, för det är inte helt omöjligt att dom går och förökar sig sexuellt i karet, och då frigörs stora mängder näringsämnen som kan ge mycket problem (http://reefkeeping.com/issues/2004-05/nftt/index.php). Hade en sida med massa bra information om alger men hittar inte den just nu (är på jobbet), men kan skicka den om du är intresserad. Jag hade turen och fick med lite Halimeda och Chaetomorpha på en LS, och vad jag läst är dessa (enligt många) bättre pga deras mindre risker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åkte förbi Akvarieleasing som i samma stund fick en leverans av LS, wow vad mycket levande prylar det var på stenen vid uppackning, köpte 10kg, åkte hem och tvättade den lite samt stoppade den i baljan, nu är det bara att vänta på Nitrit spiken :)

Har fått syn på två "större" krabbor på ca. 2-3cm breda skallar, vilka är bra och vilka är mindre bra att behålla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En krabba som ville vara med på bild...

Just den sortens krabba skulle jag personligen plocka bort då en sån hade byggt ett bo av 7-8 snäckskal och eremitskal i mitt akvarium (vart tog snäckorna och eremiterna vägen?). Har heller aldrig sett den äta alger, vilket de andra två sorters krabbor jag har gör hela nätterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara att göra som på Västkusten, vifta med lite fisk eller en räka i ett snöre framför krabban så nyper den och kan halas in?

Det är bara att försöka, själv doppade jag den hörnan av stenen i sötvatten då hoppade han ut direkt men jag misstänker att det är mer i stenen som inte mår bra av en sån behandling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PVC-rören var bara att tycka på med lite kraft så satt de bra. På ena sidan så satte jag en grön platslang som i sin tur passade rak in i en 90 graders böj. När kommer "explosionerna" och när bör jag skaffa turbo-snäckor, eremiter och möjligen Caulpera, har för mig att algen hette så.

Jag skulle göra åt andra hållet med den gröna plastslangen trä den utanpå och sätt dit slangklämmor istället för slangen kommer att stelna och tappa sin form vilket i slutändan kan leda till att den lossnar och då har du en vattenstråle rakt utanför karet.

Om du ligger lågt med ljus och invänjningen så slipper du algproblem öka belysningen succesivt istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, startade precis upp ett kar med levande sten och har också fått med en krabba jag är lite skum på, den är ca 4 cm över skölden grågrön och var även uppe o traskade igår när ljuset var på. Har hört att man ska passa sig för att denna kan gå på fiskar så fort jag öser i dom så vad tror ni?..Ska jag ta upp honom eller behålla?

Skall försöka ta en bild så fort jag ser honom igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är nog bättre att vara säker som nybörjare. Sen är han ju inte så jätte rolig, gömmer sig och flyr om du råkar hitta honom.

Jag fångade min krabba i ett ölglas. Vissa kan ju simma iofs men om den inte kan det så luta ett ölglas på nåt bra ställe mot stenen så att det blir lätt att trilla ner och svårt och brant att klättra upp. Lägg en räka i glaset och vänta. Jag gillrade fällan på natten, glaset var tomt på morgonen (utom räkan) men när jag kom hem från jobbet satt han däri och "klöste" på väggarna utan att kunna komma upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bygga någon generell fälla men kanske börjar med den enklare glasmetoden :)

Någon som vet vad de bifogade bilderna är för något. Den första är cirkelformad, ca 3cm i diameter och försvinner ner i stenen på en nanosekund när den blir störd. Bild två är väl olika former av alger, färgen är grönare i verkligheten.

post-4113-14468916252688_thumb.jpg

post-4113-14468916252873_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...