Laggeman Postat 9 oktober 2010 Dela Postat 9 oktober 2010 Hur bra som helst! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 9 oktober 2010 Författare Dela Postat 9 oktober 2010 Det blir inte så bra pga att man måste minska ner bilderna så mycket.Men det duger.Kameran ska i alla fall med till Egypten och nog ett och annat dyk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 5 november 2010 Författare Dela Postat 5 november 2010 Hem kommen efter Egypten resan och min akvarieskötare har skött sig fin fint.Har dock märkt att på senaste tiden mina euphyllior gått tillbaka och det beror säkert på att jag legat på mer eller mindre 0 i nitrat och det endatst med vodka som nu ersatts med socker.Så efter lite snabbt letande på guiden efter nitrat höjning, så har jag börjat prova höja nitratet lite.Ska se om det funkar, testade Lasses blandning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 5 november 2010 Dela Postat 5 november 2010 Du får slänga upp lite bilder från Egypten!Jo, varför köra med Vodka eller socker när nitriten är 0? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 5 november 2010 Författare Dela Postat 5 november 2010 Några bilder kan jag nog hitta.Det är ju klart, men är det så bra att bara sluta så där tvärt eller menar du att man ska ta lite uppe håll.Jag kör för närvarande bara med 1 sockerbit till mitt kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 5 november 2010 Dela Postat 5 november 2010 Jag menar: Varför använda sig av kolkälla (Vodka, Socker, Ättika) när nitraten är 0?Kolkällan är till för att sänka nitraten (och kanske i viss mån fosfaten).Spontant känns det märkligt ätt sänka nitraten och samtidigt öka den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 5 november 2010 Författare Dela Postat 5 november 2010 Man kanske skulle hålla upp med sockret ett litet tag då och kanske hålla mer koll på nitraten än vad jag gjort tidigare.Jag mäter ju nästan aldrig några värden alls, kanske 1-2 gånger halvåret. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 11 december 2010 Författare Dela Postat 11 december 2010 Då har man varit på en liten utflykt till Gemla idag och handlat lite.Det blev lite salt och andra preparat samt lite stjärnpolyper och en fisk (Bodianus bimaculatus). Den ska tydligen ta hand om lite kryp som finns i karet.Även trevligt som vanligt att Träffa Stig och prata med honom.Tyvärr gör man det för sällan.Även tack till Petter som hängde med dit!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 11 december 2010 Författare Dela Postat 11 december 2010 Jag kom på att jag skulle lägga upp lite bilder från Egypten så här kommer några. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 11 december 2010 Författare Dela Postat 11 december 2010 Här kommer nån bild till!!Bilden på vingen från planet, vet inte vad man ska säga om den.men jag tycker inte heller man ska ut och gå på vingen när man är ute och flyger!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nordin Postat 11 december 2010 Dela Postat 11 december 2010 Fina bilder Freddi! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 11 december 2010 Dela Postat 11 december 2010 Snyggt Freddi. Vi får ses snart hälsa Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 12 december 2010 Författare Dela Postat 12 december 2010 Efter att ha haft lite strul med en del sten koraller trots bra värden i vattnet, så bestämde jag mig att testa att byta salt nu.Jag har kört Red sea den sista tiden och tror att det är det som gjort att det blivit gradvis sämmre i karet, men helt säker är jag inte.Tror det är brist på spår ämne i saltet som gjort att det blivit så.Efter en tur till Stig i Gemla i Lördags så inhandlades nytt salt så vi får se hur det blir framöver.Det tar nog några byten innan det bllir bra igen.Bytt ca 120L idag ch byter väl lika mycket om en vecka eller så. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nordin Postat 13 december 2010 Dela Postat 13 december 2010 Va vart de för salt?. Körde oxå red sea coral pro förut, men har bytt till tropic marine pro reef nu, med bara positiva resultat .Sent from my iPhone4 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltishenke Postat 13 december 2010 Dela Postat 13 december 2010 Red sea kommer med nytt salt nu som ska vara mycket bättre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 13 december 2010 Författare Dela Postat 13 december 2010 Va vart de för salt?. Körde oxå red sea coral pro förut, men har bytt till tropic marine pro reef nu, med bara positiva resultat .Sent from my iPhone4 using TapatalkJag bytte till Tropic Marin Pro.Hoppas att detta funkar bättre. Har haft detta salt innan och var nöjd då.Jag har sedan provat lite olika salter men är som sagt tillbaka på TM. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 13 december 2010 Författare Dela Postat 13 december 2010 Red sea kommer med nytt salt nu som ska vara mycket bättre.Ok, Men tydligen har kvaliten mellan olika batcher på Red Sea saltet varit inte varit lika och har man otur får man en sämre eller 2.Om de nu kommer med nytt får andra testa det först ett tag innan jag testar igen och de höjer säker priset på det nya också.TM pro kostar ju ungefär lika mycket här. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 27 december 2010 Författare Dela Postat 27 december 2010 Efter 2 vattenbyten på ca 120 och 100L vardera på ca 2,5 vecka så verkar karet börja repa sig.Ska göra ett byte till på ca 75l sen i veckan.Körde vodka,gick över till att testa socker ett tag men är nu tillbaka till vodka igen.Man märker att karet börjar må bättre, har en gorgonia fragg som bara sett ut som en pinne mennu börjar den visa polyper också, färgerna på andra koraller verkar bli bättre.Hoppas att det inte blir fler bakslag nu på ett tag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 28 december 2010 Författare Dela Postat 28 december 2010 Fick en ask med Biodigest idag, ska blanda lite nytt vatten och byta i morgon samt testa Biodiogesten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 5 januari 2011 Författare Dela Postat 5 januari 2011 Fick hem ett uvc på 18W idag och har kopplat in det.Ska testa och se vad det gör med vattnet för jag ska mest ha det mot de sväv algerna jag har i vattnet.Mitt akvarie verkar hämtat sig bra nu sen jag börjat byta vatten tätare samt bytat salt.Det som irreterar mig mest nu är att vattnet har en lätt grön ton men det hoppas jag uvc:et ska råda bot på.Nån som har bra koll på hur många timmar/ dygn man ska köra uvc:et eller det ska gå hela dygnet?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
cheva Postat 5 januari 2011 Dela Postat 5 januari 2011 18w är lite jag hade nog kört dygnet runt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 januari 2011 Dela Postat 5 januari 2011 Kör du hela dygnet en vecka o se om svävaralgerna har kastat om handuken. Vilket dom bör ha gjort.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 8 januari 2011 Författare Dela Postat 8 januari 2011 Då har man bytt ca 80L i karet idag, korallerna verkar få bättre färg dag för dag nu vilket är jätte kul att se.Har nu kört med Uvc i 2 dygn och har inte märkt att den gröna tonen i vattnet avtagit något.Måste säga att det gjorde mer nytta att byta de 80L vatten än Uvc:et gjort på 2 dagar.Men skam den som ger sig, det blir att köra Uv:et ett tag till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JohanP Postat 8 januari 2011 Dela Postat 8 januari 2011 Jo, det är ju inte så kul med svävalger men går det bara år rätt håll lite i taget så är det ju ok.Kan du inte knäppa en helbild på ditt kar? Jag var ju hos dig med Jonas G för länge sedan och det vore kul att se det nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 8 januari 2011 Författare Dela Postat 8 januari 2011 Ska se om jag kan ta någon imorgon om jag kommer ihåg det.Det är bara blåljus nu.Det mesta verkar gå åt rätt håll men min anemon verkar inte gilla läget.Den såg ut så här för ett par timmar sedan och nu när det bara är blåljus ser den ännu risigare ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.