Gå till innehåll

Freddi's 720L


Freddi

Rekommenderade inlägg

  • Svar 391
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Allt rullar på som vanligt, bytade ca 80L vatten igår då jag startade upp ett litet molly hotell på 80L. (En ny tråd kommer på detta).

Fraggat ner lite Xenia idag då den började ta lite för mycket plats runt mina Riccordeor.

Mina Svarta clowner som hade parat ihop sig för en vecka sedan bröt upp med varandra i ett antal dagar men de verkar nu bestämt sig för att flytta ihop. !!:ler:

De verkar nu börjat finna sig till ro runt Heliofungian som jag fick med mig senast jag var hos Bengan och hälsade på !!

post-2936-14468916739409_thumb.jpg

post-2936-1446891673963_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har man inte uppdaterat igen på ett tag så.

Men allt knallar på som vanligt i karet, en del koraller har tagit fart i växten igen efter stått stilla ett litet tag, blir inte riktigt klok på varför men det är väl så det är ??!!

Det enda som stör mig lite att fast jag kör med zeovit system och doserar som man ska och allt med det så har min nitrat stigit till 15 vilket jag då rakt inte vill.

Jag har legat på detta värde nu i 2-3 veckor och bla provat med att höja dosen på zeostart 2 lite men det verkar inte ge nått resultat.

Men det är väl bara att kämpa på för ner ska nitraten.

Om nån har någon bra ide att få ner nitraten så låt höra jag är idel öra!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inge dålig fungia du fått tag på.

Angående nitraten så kan du prova att hålla start och food på normaldos och enbart öka bakterierna med en dagsdos varje dag i någon vecka eller två (antar du doserar ett par ggr/v vanligen).

Edit. Om man överdoserar start och/eller food så tar bakterierna det istället för nitraten. Antar det är lite mer som godis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inge dålig fungia du fått tag på.

Angående nitraten så kan du prova att hålla start och food på normaldos och enbart öka bakterierna med en dagsdos varje dag i någon vecka eller två (antar du doserar ett par ggr/v vanligen).

Edit. Om man överdoserar start och/eller food så tar bakterierna det istället för nitraten. Antar det är lite mer som godis.

Tackar för detta svaret Da Trucka!!

Detta visste jag inte, men ska direkt prova ditt förslag!!:smiley20:

Jag doserar just nu 2ggr/vecka och 8droppar/gång.

Kanske skulle dubbla antalet gånger/vecka till 4ggr/vecka med samma dos kanske!

Fungian fick jag från Bengan i Ystad och den är jag väldigt nöjd med !:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för detta svaret Da Trucka!!

Detta visste jag inte, men ska direkt prova ditt förslag!!:smiley20:

Jag doserar just nu 2ggr/vecka och 8droppar/gång.

Kanske skulle dubbla antalet gånger/vecka till 4ggr/vecka med samma dos kanske!

Det verkar vara det som ger bäst effekt, enligt zeovit.com och egen erfarenhet.

Kör med baken 3 dar på rad och se vad som händer, har du fortfarande inte någon sänkning kör några dagar till. När det börjar gå ner, så börjar du dosera mer sällan. Jag fick ner min nitrat på det sättet.

Jag kör med rekommenderad dos av food och start, och använder baken (fn 1dr/100 liter 3ggr/v) att styra nitraterna med. Ökar det så doserar jag oftare, sjunker det för mycket doserar jag mer sällan.

Håller 2 i nitrat nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK Tackar !!

Då ska jag börja me dbak i 3 dagar i rad och kolla vad som händer, jag doserade bak igår enl. mitt schema så då är det bara att fortsätta några dagar på det.

Jag har också kört rekommenderad dos av food och start men bara kört bak 2ggr/vecka och 1 droppe/100L.

Jag har försökt sträva efter åtminståne komma ner till 5 i nitrat så vi får hoppas på detta då!!

Tack än en gång!!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite uppdatering.

Min höga nitrat som jag fått ha nu ett tag verkar sakta men säkert sjunka lite men den är fortfarande alldeles för hög.

Så det lär nog ta ett tag till innan den har kommit ner till den nivån jag vill ha den.

Mina Bangaiier har tydligen bestämt sig för att göra ett yngelförsök igen, det var ju ett tag sedan sist, får hoppas att de går tiden ut denna gången.

Annars så tuffar karet på som vanligt, det enda som tillkommit är en Elddvärg kejsare till så nu är där 2 st i karet och det verkar funka bra.

Fick även med mig en fin ljusgrön flakväxande montipora från Bo "SYD" idag då jag var och hälsade på där.--Tackar så mycket för den BO--

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer nån bild till som visar på lite tillväxt.

Skillnaden mellan bilderna är ca 3 månader.

Själv har jag inte tyckt det växt så mycket men det är ju tur att man tar något kort då och då så att man kan kolla in skillnaden.

post-2936-14468917095189_thumb.jpg

post-2936-14468917095378_thumb.jpg

post-2936-14468917095597_thumb.jpg

post-2936-1446891709588_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser mycket bra ut Freddi. Grym tillväxt på hysterixen. -Tummen upp

Ja den växer så det knakar, synd bara att den är så ljus.

Jag skulle gärna vilja ha den lite mörkare röd.

Glömde skriva att den gröna flakväxande biten är från "SYD" då jag var där för en vecka sedan.

Min Calustrea som jag inte fotat denna gång börjar också ta sig igen.

Efter varit ner på bara 2 huvuden så är där nog 6st nu, så det börjar ta sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...