Gå till innehåll

Freddi's 720L


Freddi

Rekommenderade inlägg

  • Svar 391
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...

Hem kommen efter Egypten resan och min akvarieskötare har skött sig fin fint.

Har dock märkt att på senaste tiden mina euphyllior gått tillbaka och det beror säkert på att jag legat på mer eller mindre 0 i nitrat och det endatst med vodka som nu ersatts med socker.

Så efter lite snabbt letande på guiden efter nitrat höjning, så har jag börjat prova höja nitratet lite.

Ska se om det funkar, testade Lasses blandning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har man varit på en liten utflykt till Gemla idag och handlat lite.

Det blev lite salt och andra preparat samt lite stjärnpolyper och en fisk (Bodianus bimaculatus). Den ska tydligen ta hand om lite kryp som finns i karet.

Även trevligt som vanligt att Träffa Stig och prata med honom.

Tyvärr gör man det för sällan.

Även tack till Petter som hängde med dit!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha haft lite strul med en del sten koraller trots bra värden i vattnet, så bestämde jag mig att testa att byta salt nu.

Jag har kört Red sea den sista tiden och tror att det är det som gjort att det blivit gradvis sämmre i karet, men helt säker är jag inte.

Tror det är brist på spår ämne i saltet som gjort att det blivit så.

Efter en tur till Stig i Gemla i Lördags så inhandlades nytt salt så vi får se hur det blir framöver.

Det tar nog några byten innan det bllir bra igen.

Bytt ca 120L idag ch byter väl lika mycket om en vecka eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va vart de för salt?. Körde oxå red sea coral pro förut, men har bytt till tropic marine pro reef nu, med bara positiva resultat :).

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Jag bytte till Tropic Marin Pro.

Hoppas att detta funkar bättre. Har haft detta salt innan och var nöjd då.

Jag har sedan provat lite olika salter men är som sagt tillbaka på TM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red sea kommer med nytt salt nu som ska vara mycket bättre.

Ok, Men tydligen har kvaliten mellan olika batcher på Red Sea saltet varit inte varit lika och har man otur får man en sämre eller 2.

Om de nu kommer med nytt får andra testa det först ett tag innan jag testar igen och de höjer säker priset på det nya också.

TM pro kostar ju ungefär lika mycket här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter 2 vattenbyten på ca 120 och 100L vardera på ca 2,5 vecka så verkar karet börja repa sig.

Ska göra ett byte till på ca 75l sen i veckan.

Körde vodka,gick över till att testa socker ett tag men är nu tillbaka till vodka igen.

Man märker att karet börjar må bättre, har en gorgonia fragg som bara sett ut som en pinne mennu börjar den visa polyper också, färgerna på andra koraller verkar bli bättre.

Hoppas att det inte blir fler bakslag nu på ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem ett uvc på 18W idag och har kopplat in det.

Ska testa och se vad det gör med vattnet för jag ska mest ha det mot de sväv algerna jag har i vattnet.

Mitt akvarie verkar hämtat sig bra nu sen jag börjat byta vatten tätare samt bytat salt.

Det som irreterar mig mest nu är att vattnet har en lätt grön ton men det hoppas jag uvc:et ska råda bot på.

Nån som har bra koll på hur många timmar/ dygn man ska köra uvc:et eller det ska gå hela dygnet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man bytt ca 80L i karet idag, korallerna verkar få bättre färg dag för dag nu vilket är jätte kul att se.

Har nu kört med Uvc i 2 dygn och har inte märkt att den gröna tonen i vattnet avtagit något.

Måste säga att det gjorde mer nytta att byta de 80L vatten än Uvc:et gjort på 2 dagar.

Men skam den som ger sig, det blir att köra Uv:et ett tag till.:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska se om jag kan ta någon imorgon om jag kommer ihåg det.

Det är bara blåljus nu.

Det mesta verkar gå åt rätt håll men min anemon verkar inte gilla läget.

Den såg ut så här för ett par timmar sedan och nu när det bara är blåljus ser den ännu risigare ut.

post-2936-1446892103448_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...