Flöne Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 har blandat saltvatten till mitt första vattenbyte (25grader 1,024)skall det stå och dra över natten eller kan man köra på........//Björn Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 Jag låter det alltid stå ett dygn först så att allt har löst upp sig ordentligt. Jag inbillar mig att nyblandat är alldeles för 'aggresivt'. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flöne Postat 26 oktober 2008 Författare Dela Postat 26 oktober 2008 Jag låter det alltid stå ett dygn först så att allt har löst upp sig ordentligt. Jag inbillar mig att nyblandat är alldeles för 'aggresivt'.Tackar snabba svar som vanligt..vad jag kan se så är allt salt löst upp sej, har nog stått i 4-5h numen kan saltet lösa sig mer? då bör ju även salthalten öka eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 Då har det nog löst upp sig, men varför så bråttom, låt det gärna stå ett dygn. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flöne Postat 26 oktober 2008 Författare Dela Postat 26 oktober 2008 Då har det nog löst upp sig, men varför så bråttom, låt det gärna stå ett dygn.Första reglen, Tålamod -ger uppDet är mer att det är Söndag, tiden rinner i väg så snabbt på vardagarnaTackar för svaren! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 Tålamod är en mycket bra regel och bör bara brytas vid absolut kris. Jag blandar alltid till mitt salt och osmosvatten på torsdagen, sedan gör jag mitt vattenbyte på lördagen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 Brukar bara låta det stå tills allt löst sig i vattnet. Varför låta det stå då det är klart. Bättre att göra vattenbytetSå max 3-4timmar och jag vet att fler gör även så här Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 Jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var) att i nyblandat saltvatten finns det fortfarande små kristaller av salt kvar som far runt i vattnet. Detta kan vara skadliga för känsliga fiskar att "andas in". Tyvärr kommer jag inte ihåg mer detaljer om detta. Men jag läser också i litteraturen att ett dygn är en bra tid för blandning, inte minst för att lufta vattnet ordentligt också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maca Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 jag väntar inte heller mer än typ 3-4 timmar, blandar salt och osmosvatten i en tunna med värmare och cirkulations pump, när det är löst och har rätt salthalt så gör jag vattenbytet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flöne Postat 26 oktober 2008 Författare Dela Postat 26 oktober 2008 Som vanligt lika många alternativ som kvinnor på Herbertstrasse........tackar för era svar, kommer framöver att planera vattenbytet som Wiking blanda på fre. byta på sön...Fråga? hur länge kan det stå med/utan pump / med/utan värmare, jag har ju bara 58l:s kar tänke byta 10l/varannan vecka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 Jag har varken pump eller värme när mitt vatten 'står till sig'. Däremot rör jag om i hinken 3-4 gånger.Anledningen till att min blandning står i 2 dygn beror på att jag alltid byter på lördagen, det enda jag kan tänka mig att blanda till på fredagen är en god drink, därför sker saltblandningen dagen innan, alltså redan på torsdagen.Alla sätt är bra, utom de riktigt dåliga! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 Var det du som handlade sten av mig? Shit min dagliga avdunstning är större än ditt vattenbyte. Det var lite OT.Jag har haft dödat lägre stående djur när jag av misstag slog i ej helt blandat saltvatten. Jag skämms än i dag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 Flera salttillverkare rekommenderar helst att nyblandat salt genomluftas i 24H före vattenbyte Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flöne Postat 26 oktober 2008 Författare Dela Postat 26 oktober 2008 Var det du som handlade sten av mig? Shit min dagliga avdunstning är större än ditt vattenbyte. Det var lite OT.Jag har haft dödat lägre stående djur när jag av misstag slog i ej helt blandat saltvatten. Jag skämms än i dag.Jo det var jag.... har sjöstjärnan kommit hem?skilnaden är att du har 2.3 kubik jag har 58l... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 Eftersom jag inte använder osmosvatten utan kranvatten och byter med kallt vatten låter jag alltid det blandade vattnet stå minst ett dygn med en liten pump typ powerhead i. Skulle det vara kris så drar jag mig dock inte för att ta nyblandat vatten direkt förr det är aldrig sämmre än det skitvatten som orsakade problemet. Det du nämner Kalle kanske gällde förr när det var mycket sämre typer av saltblandningar än nu och "aggresivt" vatten - kemiskt vatten - och så vidare kan man kanske uppleva ibland när det är ett nystartat kar utan en massa biologiska restprodukter som faktiskt skyddar både fiskar och lägre djur. Men när ett kar väl är igång så spelar det ofta ingen roll om man tillsätter 10 % nyblandat vatten - förutsatt att det är totalt löst och att det inte finns lokala koncentrationer - typ när man inte blandat in chillin ordentligt i den starka rätten man kokat ihop MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 Jo det var jag.... har sjöstjärnan kommit hem?Nä, jag letar fortfarande..förutsatt att det är totalt löst och att det inte finns lokala koncentrationer Håller med Lasse, så snart man är säker på att det är löst är det bara att hälla i. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flöne Postat 26 oktober 2008 Författare Dela Postat 26 oktober 2008 men hur länge kan vattnet stå... tänkte om man blandar en sats som räcker till 5 byten 10l/2v då kommer vattnet att stå 2,5 månkör utan Ro, bor ju i Kristianstad med Svedalas bästa vatten! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 26 oktober 2008 Dela Postat 26 oktober 2008 kör utan Ro, bor ju i Kristianstad med Svedalas bästa vatten!Ehh.. saxat från vattenverket i Kristianstad: Inget vattenverk har halter av nitrat överstigande 20 mg/l*. Vilken tur-skrattar hysteriskt:!:Gränsen vid drickbart för småbarn ligger på 10mg/l har jag för mig.. Saltvattensavkvarie mindre, de nitrat man får in vid ett vattenbyte ska helst(!) vara mindre än det man tömmer ut. Strular det så kan du ta av mig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 27 oktober 2008 Dela Postat 27 oktober 2008 Om du låter det stå så måste det vara tillslutet för annars dunstar det och du kan få fällningar. Är det blandat så bör du också ha rörelse i det om det står en längre tid.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.