Gå till innehåll

när kan man använda nyblandat salt!


Flöne

Rekommenderade inlägg

Jag låter det alltid stå ett dygn först så att allt har löst upp sig ordentligt. Jag inbillar mig att nyblandat är alldeles för 'aggresivt'.

Tackar snabba svar som vanligt..

vad jag kan se så är allt salt löst upp sej, har nog stått i 4-5h nu

men kan saltet lösa sig mer? då bör ju även salthalten öka eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var) att i nyblandat saltvatten finns det fortfarande små kristaller av salt kvar som far runt i vattnet. Detta kan vara skadliga för känsliga fiskar att "andas in". Tyvärr kommer jag inte ihåg mer detaljer om detta. Men jag läser också i litteraturen att ett dygn är en bra tid för blandning, inte minst för att lufta vattnet ordentligt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt lika många alternativ som kvinnor på Herbertstrasse........

tackar för era svar, kommer framöver att planera vattenbytet som Wiking blanda på fre. byta på sön...

Fråga? hur länge kan det stå med/utan pump / med/utan värmare, jag har ju bara 58l:s kar tänke byta 10l/varannan vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varken pump eller värme när mitt vatten 'står till sig'. Däremot rör jag om i hinken 3-4 gånger.

Anledningen till att min blandning står i 2 dygn beror på att jag alltid byter på lördagen, det enda jag kan tänka mig att blanda till på fredagen är en god drink, därför sker saltblandningen dagen innan, alltså redan på torsdagen.smiley1.gif

Alla sätt är bra, utom de riktigt dåliga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det du som handlade sten av mig? Shit min dagliga avdunstning är större än ditt vattenbyte. Det var lite OT.

Jag har haft dödat lägre stående djur när jag av misstag slog i ej helt blandat saltvatten. Jag skämms än i dag.

Jo det var jag.... har sjöstjärnan kommit hem?

skilnaden är att du har 2.3 kubik jag har 58l...-boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte använder osmosvatten utan kranvatten och byter med kallt vatten låter jag alltid det blandade vattnet stå minst ett dygn med en liten pump typ powerhead i. Skulle det vara kris så drar jag mig dock inte för att ta nyblandat vatten direkt förr det är aldrig sämmre än det skitvatten som orsakade problemet.

Det du nämner Kalle kanske gällde förr när det var mycket sämre typer av saltblandningar än nu och "aggresivt" vatten - kemiskt vatten - och så vidare kan man kanske uppleva ibland när det är ett nystartat kar utan en massa biologiska restprodukter som faktiskt skyddar både fiskar och lägre djur. Men när ett kar väl är igång så spelar det ofta ingen roll om man tillsätter 10 % nyblandat vatten - förutsatt att det är totalt löst och att det inte finns lokala koncentrationer - typ när man inte blandat in chillin ordentligt i den starka rätten man kokat ihop :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör utan Ro, bor ju i Kristianstad med Svedalas bästa vatten!

Ehh.. saxat från vattenverket i Kristianstad: Inget vattenverk har halter av nitrat överstigande 20 mg/l*.

Vilken tur-skrattar hysteriskt

:!:Gränsen vid drickbart för småbarn ligger på 10mg/l har jag för mig.. Saltvattensavkvarie mindre, de nitrat man får in vid ett vattenbyte ska helst(!) vara mindre än det man tömmer ut.

Strular det så kan du ta av mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...