Fisherman`s Friend Postat 28 oktober 2008 Postat 28 oktober 2008 Hej har tänkt köpa aquacare 3 kanaliga doserpump. Någon som har efarenhet av denna produkt. Jämförelsevis med grotech 3 kanaliga system.OM man vill säkerställa att alla spårämnen tillsätts hur många vätskor skall jag blanda i då blir inte klok på detta ? Fanuna marin kör ju med a b och c täcker det rubbet som jag behöver ha exempelvis magnesium jod, strontium osv Citera
Matt_HiHat Postat 28 oktober 2008 Postat 28 oktober 2008 Jävla djungel med spårämnen och grejer hehe, sitter själv i det träsket.Tänk på att doseringen ofta inte blir superexakt. Tror Grotechen har en felmarginal på +-15%, står i manualen. Citera
wrang Postat 28 oktober 2008 Postat 28 oktober 2008 Varför inte kolla på en GHL Doserpump för att kolla på fler alternativtexCatalogue Code: PL-0503 Citera
Goranius Postat 28 oktober 2008 Postat 28 oktober 2008 Varför inte kolla på en GHL Doserpump för att kolla på fler alternativtexCatalogue Code: PL-0503Behöver man huvuddator enheten till denna eller funkar den utan? Citera
wrang Postat 28 oktober 2008 Postat 28 oktober 2008 Behöver man huvuddator enheten till denna eller funkar den utan?Funkar utan huvuddator då denna har en inbyggd dator likt grotech Citera
Matt_HiHat Postat 28 oktober 2008 Postat 28 oktober 2008 På tyska sidor kan man köpa pumparna som dessa makapärer använder sig av (tror det är samma pump i aquacare och grotech) för typ 20 euro st, parallellkoppla till en 12v eliminator och sedan mäta upp hur mycket de pumpar i genomsnitt per sekund eller liknande. Sedan ställa in med en digitaltimer hur mycket du ska pumpa i om du kör ex. balling och vill dosera i samma mängd av ämnena. Då kommer du under 1000-lappen för en trekanalsdoserpump.Har ej provat men läst nånstans om det...Det är ju lite pill men ganska mycket billigare. Citera
oveb Postat 28 oktober 2008 Postat 28 oktober 2008 På tyska sidor kan man köpa pumparna som dessa makapärer använder sig av (tror det är samma pump i aquacare och grotech) för typ 20 euro st, parallellkoppla till en 12v eliminator och sedan mäta upp hur mycket de pumpar i genomsnitt per sekund eller liknande. Sedan ställa in med en digitaltimer hur mycket du ska pumpa i om du kör ex. balling och vill dosera i samma mängd av ämnena. Då kommer du under 1000-lappen för en trekanalsdoserpump.Har ej provat men läst nånstans om det...Det är ju lite pill men ganska mycket billigare.Vill man så kan man lyxa till en sån lösning med en liten krets så att man kan justera mängden åxå. Eller så kan man förståss justera spänningen istället. Den varierar flödet snällt ända ner till 5 Volt.Pumparna i Grotech/Aquacare/GHL mfl heter förresten Thomas/Rietschle SR10/30 och är man lite händig så kan man ha mycket kul när man pular ihop något som fungerar. Kretsen jag använder kan justeras så att pumpen går i 2-80 sekunder varannan timme. Det ger precis samma precision i doseringen som en dator. Eller rättare sagt, precisionen är lika dålig som när den styrs av dator för det är i själva pumpen som "felen" uppstår.Såhär ser mitt hembygge ut (till vänster), det skall bara borras hål för potentiometern som ställer tiden och för en liten fjädrande tryckknapp som skall användas för att "lufta" slangen.På tyska sidor kan man köpa pumparna som dessa makapärer använder sig av (tror det är samma pump i aquacare och grotech) för typ 20 euro st, parallellkoppla till en 12v eliminator och sedan mäta upp hur mycket de pumpar i genomsnitt per sekund eller liknande. Sedan ställa in med en digitaltimer hur mycket du ska pumpa i om du kör ex. balling och vill dosera i samma mängd av ämnena. Då kommer du under 1000-lappen för en trekanalsdoserpump.Har ej provat men läst nånstans om det...Det är ju lite pill men ganska mycket billigare. Citera
-=Mr_B=- Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Lockande, men det ser inte ut att finnas några listade för stunden och om 5 minuter har jag glömt det. Peristaltic pump gav fler sökträffar, men priserna var högre.B! Citera
wrang Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 På tyska sidor kan man köpa pumparna som dessa makapärer använder sig av (tror det är samma pump i aquacare och grotech) för typ 20 euro st, parallellkoppla till en 12v eliminator och sedan mäta upp hur mycket de pumpar i genomsnitt per sekund eller liknande. Sedan ställa in med en digitaltimer hur mycket du ska pumpa i om du kör ex. balling och vill dosera i samma mängd av ämnena. Då kommer du under 1000-lappen för en trekanalsdoserpump.Har ej provat men läst nånstans om det...Det är ju lite pill men ganska mycket billigare.Vart hittar du dessa för 200kr visa oss de jag sett kostar ca 500-600kr/stVill man så kan man lyxa till en sån lösning med en liten krets så att man kan justera mängden åxå. Eller så kan man förståss justera spänningen istället. Den varierar flödet snällt ända ner till 5 Volt.Pumparna i Grotech/Aquacare/GHL mfl heter förresten Thomas/Rietschle SR10/30 och är man lite händig så kan man ha mycket kul när man pular ihop något som fungerar. Kretsen jag använder kan justeras så att pumpen går i 2-80 sekunder varannan timme. Det ger precis samma precision i doseringen som en dator. Eller rättare sagt, precisionen är lika dålig som när den styrs av dator för det är i själva pumpen som "felen" uppstår.Såhär ser mitt hembygge ut (till vänster), det skall bara borras hål för potentiometern som ställer tiden och för en liten fjädrande tryckknapp som skall användas för att "lufta" slangen.Snyggt bygge vart köpte du din pumpenhet Citera
Fisherman`s Friend Postat 29 oktober 2008 Författare Postat 29 oktober 2008 Varför inte kolla på en GHL Doserpump för att kolla på fler alternativtexCatalogue Code: PL-0503Var hittar jag denna enhet och vad kostar en sån ? Citera
Goranius Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=GHLDOS4 Citera
wrang Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=GHLDOS4Nej denna du visar är en enhet för GHL datorn men vet att det finns de som pratats i tråden även i den webbshop du föreslår. Kolla med butiken och skicka ett mail Citera
stigigemla Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Jag har sett pumphuvud för det priset men utan motor. Jag skulle använda en stegmotor för modellbåtsservon. Men då får man bygga en liten styrdator själv... Citera
Fisherman`s Friend Postat 30 oktober 2008 Författare Postat 30 oktober 2008 Jag har sett pumphuvud för det priset men utan motor. Jag skulle använda en stegmotor för modellbåtsservon. Men då får man bygga en liten styrdator själv...Men det verkar som om grotech har den enklaste och smidigaste och dyraste lösningen. Så era råd är att om jag har råd så skall jag investera i en grotech Citera
oveb Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Grotech är ett säkert val, fungerar kanon och har knapparna på framsidan lätt åtkomliga.Men det verkar som om grotech har den enklaste och smidigaste och dyraste lösningen. Så era råd är att om jag har råd så skall jag investera i en grotech Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.