Gå till innehåll

Aquacare 3 kanalig doserpump


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

Hej har tänkt köpa aquacare 3 kanaliga doserpump. Någon som har efarenhet av denna produkt.

Jämförelsevis med grotech 3 kanaliga system.

OM man vill säkerställa att alla spårämnen tillsätts hur många vätskor skall jag blanda i då blir inte klok på detta ? Fanuna marin kör ju med a b och c täcker det rubbet som jag behöver ha exempelvis magnesium jod, strontium osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tyska sidor kan man köpa pumparna som dessa makapärer använder sig av (tror det är samma pump i aquacare och grotech) för typ 20 euro st, parallellkoppla till en 12v eliminator och sedan mäta upp hur mycket de pumpar i genomsnitt per sekund eller liknande. Sedan ställa in med en digitaltimer hur mycket du ska pumpa i om du kör ex. balling och vill dosera i samma mängd av ämnena. Då kommer du under 1000-lappen för en trekanalsdoserpump.

Har ej provat men läst nånstans om det...

Det är ju lite pill men ganska mycket billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tyska sidor kan man köpa pumparna som dessa makapärer använder sig av (tror det är samma pump i aquacare och grotech) för typ 20 euro st, parallellkoppla till en 12v eliminator och sedan mäta upp hur mycket de pumpar i genomsnitt per sekund eller liknande. Sedan ställa in med en digitaltimer hur mycket du ska pumpa i om du kör ex. balling och vill dosera i samma mängd av ämnena. Då kommer du under 1000-lappen för en trekanalsdoserpump.

Har ej provat men läst nånstans om det...

Det är ju lite pill men ganska mycket billigare.

Vill man så kan man lyxa till en sån lösning med en liten krets så att man kan justera mängden åxå. Eller så kan man förståss justera spänningen istället. Den varierar flödet snällt ända ner till 5 Volt.

Pumparna i Grotech/Aquacare/GHL mfl heter förresten Thomas/Rietschle SR10/30 och är man lite händig så kan man ha mycket kul när man pular ihop något som fungerar.

Kretsen jag använder kan justeras så att pumpen går i 2-80 sekunder varannan timme. Det ger precis samma precision i doseringen som en dator. Eller rättare sagt, precisionen är lika dålig som när den styrs av dator för det är i själva pumpen som "felen" uppstår.

Såhär ser mitt hembygge ut (till vänster), det skall bara borras hål för potentiometern som ställer tiden och för en liten fjädrande tryckknapp som skall användas för att "lufta" slangen.

pumpar.jpg

På tyska sidor kan man köpa pumparna som dessa makapärer använder sig av (tror det är samma pump i aquacare och grotech) för typ 20 euro st, parallellkoppla till en 12v eliminator och sedan mäta upp hur mycket de pumpar i genomsnitt per sekund eller liknande. Sedan ställa in med en digitaltimer hur mycket du ska pumpa i om du kör ex. balling och vill dosera i samma mängd av ämnena. Då kommer du under 1000-lappen för en trekanalsdoserpump.

Har ej provat men läst nånstans om det...

Det är ju lite pill men ganska mycket billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tyska sidor kan man köpa pumparna som dessa makapärer använder sig av (tror det är samma pump i aquacare och grotech) för typ 20 euro st, parallellkoppla till en 12v eliminator och sedan mäta upp hur mycket de pumpar i genomsnitt per sekund eller liknande. Sedan ställa in med en digitaltimer hur mycket du ska pumpa i om du kör ex. balling och vill dosera i samma mängd av ämnena. Då kommer du under 1000-lappen för en trekanalsdoserpump.

Har ej provat men läst nånstans om det...

Det är ju lite pill men ganska mycket billigare.

Vart hittar du dessa för 200kr visa oss de jag sett kostar ca 500-600kr/st

Vill man så kan man lyxa till en sån lösning med en liten krets så att man kan justera mängden åxå. Eller så kan man förståss justera spänningen istället. Den varierar flödet snällt ända ner till 5 Volt.

Pumparna i Grotech/Aquacare/GHL mfl heter förresten Thomas/Rietschle SR10/30 och är man lite händig så kan man ha mycket kul när man pular ihop något som fungerar.

Kretsen jag använder kan justeras så att pumpen går i 2-80 sekunder varannan timme. Det ger precis samma precision i doseringen som en dator. Eller rättare sagt, precisionen är lika dålig som när den styrs av dator för det är i själva pumpen som "felen" uppstår.

Såhär ser mitt hembygge ut (till vänster), det skall bara borras hål för potentiometern som ställer tiden och för en liten fjädrande tryckknapp som skall användas för att "lufta" slangen.

Snyggt bygge vart köpte du din pumpenhet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett pumphuvud för det priset men utan motor. Jag skulle använda en stegmotor för modellbåtsservon. Men då får man bygga en liten styrdator själv...

Men det verkar som om grotech har den enklaste och smidigaste och dyraste lösningen. Så era råd är att om jag har råd så skall jag investera i en grotech

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grotech är ett säkert val, fungerar kanon och har knapparna på framsidan lätt åtkomliga.

Men det verkar som om grotech har den enklaste och smidigaste och dyraste lösningen. Så era råd är att om jag har råd så skall jag investera i en grotech
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...