Gå till innehåll

Tunze nano wavebox


havre

Rekommenderade inlägg

Har tidigare ikväll installerat min nya nano wavebox i karet. Nu är kruxet bara att få igång en våg...Karet är på dryga 500 liter och boxen skall klara upp till 600 liter. Har provat att ändra pulsen, men det händer inte speciellt mycket. Har provat boxen 2-3 cm ovanför ytan och under. Hur lång tid tar det innan vågen uppstår? Någon som har några tips?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag följde diagrammet i manualen, funkade klockrent. Vågen startade på ca10sec. Mitt kar är på 600 l och är 150 cm långt och jag kör på minsta effekt. Den här prylen är verkligen ett bra köp, ger en helt annan dimension till akvariet. Helt klart värt sin vikt i guld.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minsta effekt, menar du 12V eller lägsta frekvens så att den byter nästan direkt mellan in och ut?

Hur djupt sitter din wavebox när vattnet står stilla?

Kan det spela någon roll om man har för stark cirkulation åt ett håll? Nu har jag mina största streamer från waveboxen mot andra sidan karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skrev fel men har du utblåset mot framrutan eller så den kör hela akvariets längd?

Tänkte att om den pekar mot framrutan så kanske den ej hinner bygga upp en våg om frekvensen är för snabb.

Har du testat att köra den så att utblåset är längs med längden av karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provat samma läge som metcrue och fick igång en liten våg och justerat försiktigt åt båda hållen, men den blir inte större. Den jag får till ligger väl på knappa centimetern och det är inte ens hela kolumnen som rör sig utan kanske lite under halva karet får ett mysigt svaj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag kommer få hem en sådan här inom kort och jag har lite frågor om hur jag ska installera den för att inte få ett minihav på golvet?

Ska det alltid vara minst 5cm från kanten till vattenytan no matter what?

Beskriv gärna för en lite smått förvirrad tomte ;)

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provat samma läge som metcrue och fick igång en liten våg och justerat försiktigt åt båda hållen, men den blir inte större. Den jag får till ligger väl på knappa centimetern och det är inte ens hela kolumnen som rör sig utan kanske lite under halva karet får ett mysigt svaj.

Hur går det med vågen? Har du fått användning för surfbrädan ännu? -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju bara å krypa till korset. Problemet är att jag har 4 koraller/anemoner som påverkas av wavefunktioner. Din ephyllia är riktigt mysig i svajet, en sarco, stjärnpolyper och anemonen. SPSerna måste man koncentrera sig på för att se vågrörelsen, av naturliga skäl. Så fler mjukisar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha en wavebox till 58 liter? (eller är ditt nya kar större?)

Hur funkar den med skvalpet, är den tyst och hur ställer man in den?

Kommer troligen få hem en sådan men vill ha så mycket kött på benen innan om den verkligen är det jag ska ha i mitt nya kar.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...