Gå till innehåll

Vattenbytet är det verkligen sååå viktigt??


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

Hej jag har haft saltvatten akvarium i snart 2 år och alla tjatar om vattenbyte är jätte viktigt!

och jag kan medge att vissa koraller har jag haft svårt med , men stjärnpolypiga o mjukkoraller har funkat utmärkt i mitt kar o och så har jag en palettkirurg, dvärgkejsare o lite andra fiskar sammanlagt 6 st

akvariet är 215 liter med en sump på 50 liter och jag har bara fyllt på det vatten som dunstar med kalkvatten ca 2 varannan dag och för övrigt inte gjort rent botten eller bytt vatten i karet under ett år nu! och det funkar bra inga sjukdommar och fiskarna o korallerna mår prima av dom jag nämnde, stenkoraller tänkte jag försöka med efter jag fått hem spårämnena som jag aldrig heller har använt i karet förut! hur kommer det sig att det funkar bra utan vattenbyten? mvh coralkiller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenixen,

jag tänkte precis som du för ett par år sedan och lät mitt kar köra utan vattenbyte.

Det funkade asbra i början men sedan komme kicken och mina nitrat och fosfatvärden sköt i höjden.

Det första som hände var att jag fick stora problem med alger, mina koraller drog ihop sig och vissa kolade.

Det gick tom. så långt att tom. glasrosor dog, ja jag ljuger inte efter kollapsen hade jag inga glasrosor mer.

Men jag hade däremot 1000tals bruna kolonianemoner och dessa satt överallt, på och i den levande stenarna, på pumpar, alla glasrutor, i sanden och tom. i min HangOn skummare... :(

Fiskar och vissa koraller fixade kollapsen bra.

Efter jag börjat med regelmässiga vattenbyten försvann algerna mina koraller öppnade sig och visade sin bästa sida igen, men det "#%"&" kolonianemonerna var fortfarande överallt och hade hela mit kar under sitt regi.

Jag vet inte om jag bara hade otur.

Men jag gör nuförtiden mina vattenbyten, i alla fall minst varannan vecka, för kostnaden för att rengöra burken inkl. ny levande sten, sand och vissa koraller som också hade fått "rumskompisar" som vägrade lämna partyt var för dyrt.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyten är själva grunden för att få ett långsiktigt fungerande akvarium. Ja, salt är dyrt, och det är trist och slabbigt att hålla på med bytena. Man kan inte ens som i sötvattenskar, använda vattnet till att vattna gräsmattan med, (eller krukväxterna) för då blir det gult o trist. Man behöver inte vara lika manisk med vattenbytena som för sötvatten iheller. Där är det vanligt med 50% i veckan, för mer "avancerade" akvarister. 10-25% i månaden brukar fungera för de flesta salta akvarister.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv höll 10-20% 3-4ggr/år för ciklidkaret, men mycket tack vare bra biofilter och att mitt vatten faktiskt tillförde silikater som gav oönskade alger.

Jag tror allt bottnar i att man bör göra allt man kan för att underlätta vattenbytena, så kommer dom att verkligen bli gjorda så ofta som det egentligen behövs.

Till exempel hör ju att ha bra förutsättningar för att göra RO-vatten, med långsam RO-utrustning kanske man bör ha en buffert som räcker 2-4 vattenbyten, alltid tillräckligt med (bra) salt hemma, osv... En tunna för att lätt tappa ur i och slippa mycket av "slabbet" och tillika ett enkelt sätt åt andra hållet för att fylla på saltvattnet.

Själv är jag inne på att försöka få ihop en blandningsbalja på ~50L i tvättstugan med temperering och cirkulation, som skulle då räcka till 5 vattenbyten för min lilla volym. Med tappkran skulle det vara enkelt att fylla upp en hink med 10L för att pyttsa i direkt i karet. (Man kan åstadkomma mycket med enkla Maxijets och en slangstymp för såna ändamål)

Man har då dessutom bäst förutsättningar att buffra upp och balansera sitt saltvatten redan innan vattenbytet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyten är en av de mest elementära sakerna inom akvariehobbyn. Tycker men det är besvärligt så ser jag två lösningar;

1. Automatisera vattenbytet så mycket det går

2. Skaffa en annan hobby

Denna omröstningen är i och för sig gammal, men värt att notera att 40% som svarat byter 10-20 procent vatten varje vecka.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/poll.php?do=showresults&pollid=73

Det skulle vara kul och veta om de 18% som svarat Sällan/Aldrig fortfarande är akvarister.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är ju det som avgör faktiskt! nu bor jag i en lägenhet där håltagning i väggar för slangar inte är omtyckt! men jag förstår nu att det är viktigt! med vattenbyten problemet är bara hur man ska göra det smidigt! men vad tycker ni skulle vara lagom att byta i ett 215 liter med 50 sump och hur offta? mvh Coralkiller

Vattenbyten är en av de mest elementära sakerna inom akvariehobbyn. Tycker men det är besvärligt så ser jag två lösningar;

1. Automatisera vattenbytet så mycket det går

2. Skaffa en annan hobby

Denna omröstningen är i och för sig gammal, men värt att notera att 40% som svarat byter 10-20 procent vatten varje vecka.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/poll.php?do=showresults&pollid=73

Det skulle vara kul och veta om de 18% som svarat Sällan/Aldrig fortfarande är akvarister.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad kostar hinkarna?? vilket salt ska jag välja?

och ska jag ändå tillsätta spårämnen??

Byt 25 liter i veckan så kommer ditt kar må bra.

Använd en tom salt hink till dina vatten byten den blir lagom att bära runt i lägenheten.

Du klarar dig på 2 st hinkar salt på 1 år.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd tomma salthinkar, då kostar de inte något.

Köp gärna olika salt, gå runt på 2-3 olika sorter. Vad jag förstår börjar detta bli mer och mer populärt. Själv har jag kört 3 olika sorter sedan jag startade för 2 år sedan, snart skall jag testa en 4:e sort.

Mitt kar är på 275 liter brutto, nettovolymen är 235 liter. Jag byter 30 liter varje vecka. Det betyder att jag byter 13% i veckan.

Skit i spårämnen. Spårämnen är ämnen som förekommer i väldigt väldigt liten mängd i vattnet. Dessa ämnen mäter vi normalt inte i våra kar. Det innebär att vi egentligen inte har någon aaaaaaaaaning om vi har för lite eller för mycket spårämnen, vilket gör att det blir meningslöst att tillsätta dem. Spårämnen är mer till för de riktigt avancerade akvaristerna som håller mycket svåra koraller och ställer stora krav på sitt kar.

Labba inte med spårämnen om du inte är absolut säker på vad du gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca 700 kr hinken och jag tycker du kan hoppa över spår ämnen och bara byta vatten.

Spår ämnen e bra om ditt kar e fullt med koraller som förbrukar dessa men har du bara några så klara dom sig med ämnena som följer med i det nya vattnet 1 gång i veckan.

Det du ska ha koll på e Ca.Kh.och Mg som e mycket viktigare för att korallerna ska må bra.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag oxå börjat med vattenbyte! första idag! så nu får vi se hur det går jag förenkla hela processen så det inte blir så blaskigt! men jag undrar om det finns nått bra sätt att blanda ut saltet i vatnet?

för nu senast fick jag skacka i en evighet innan det löste sig! tänkte koppla på en cirkulations pump o låta den stå o jobba med uppblandningen av saltet o vattnet en vecka vad tror ni om det finns det nåra bättre alternativ??? mvh Coralkiller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag oxå börjat med vattenbyte! första idag! så nu får vi se hur det går jag förenkla hela processen så det inte blir så blaskigt! men jag undrar om det finns nått bra sätt att blanda ut saltet i vatnet?

för nu senast fick jag skacka i en evighet innan det löste sig! tänkte koppla på en cirkulations pump o låta den stå o jobba med uppblandningen av saltet o vattnet en vecka vad tror ni om det finns det nåra bättre alternativ??? mvh Coralkiller

Fyller upp min osmosvatten behållare på 60 liter. Lägger i saltet ca 2.1kg lägger i en 3000L/h pump låter denna blanda saltet sedan då jag ser att allt är löst i vattnet.

Tappar ut 60 liter vatten från huvudkaret

Sätter på en slang på pumpen å sedan bara pumpar över det till huvudkaret.

Så det hela tar kanske max 3 timmar inkl blandning och bytet från karet.

Lätt som en plätt å varför krånga till det så himmla mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör själv med en 30lit dunk, doppvärmare och en 2500liters pump.

Sedan kör jag det i ca. 2 dagar till jag fått rätt temperatur och salthalt.

Jag gör detta eftersom mitt kar är rätt litet (180lit), eftersom min blandutrusting har blivit förbannade av regeringen i vår källare och jag inte vill chocka mina djur med en 11gradig kalldusch.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sinnessjuk skillnad i karet!

jag har gjort 2 vatten byten och jag ser redan skillnad då det nu har börjat komma fram rörmaskar igen och andra små kryp! nu inser jag hur viktigt det är med regelbundna vatten byten! men en sak är lite lustig allt mår jätte bra nu utan en sorts korall! Xenia har blivigt liten o grå trots att den växer på olika ställen så är det samma resultat på alla xenia fraggar i karet! hur kan det komma sig??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...