Gå till innehåll

Oceanmotion?! Någon?


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Har tagit tag i saltintresset igen. Nu har det gått två år sedan starten och jag har gjort tabbar och misstag men intresset kvarstår.

Så denna månad tog jag tag i hobbyn och tog steget att köpa min en riktig belysning.

Nästa steg blir att byta ut den nuvarande sumpen, returpump och eventuellt köpa mig någonting som kan styra cirkulationen. En Oceanmotion ser ut att fungera bra, frågan är hur bra fungerar de och är de tysta?

http://www.oceansmotions.com

Det finns två alternativ:

1. Jag kör med samma vanliga returpump, Tunze stream med singel kontroller och köper ytterligare ett stream-kit med singelkontroller.

2. Jag byter ut min returpump mot en Deltec HLP 4040-5250, kopplar in en Oceanmotion och skippar tunze pumpen.

Som jag ser det finns det fördelar med begge lösningarna.

Så nu vill jag höra argumenten och få guide.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina planer för min nya burk har inkluderat en OM squid, dvs den billiga varianten som skall klara max1000g/h ungefär som en 4040 levererar.

Jag har inte hunnit beställa själva dosan ännu men en del pvc och det blir några bitar och meter.

Jag ser fördelar med den jämtemot wayvy sea om man planerar sin pvc dragning ordentligt, men den kommer deffinitivt att bli klumpigare.

Enligt vad jag läst så skall dom vara driftsäkra och ha en bra suport från tillverkaren.

Skull gärna höra om någon har åsikter om hur den fungerar o låter, så jag hänger på tråden om de är lungt med dig Mattias;)

//NiXoN

Edit; Dåligt minne skall vara en OM Squirt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker OM Squirt är rätt överkomlig för sina $172 (+tull & frakt)?

WavySea brakar ju loss på närmare 280€ (+frakt)...

Visst, Squirt klarar nånstans upp till 4500l/h, medan Wavysea går upp emot 7000l/h, men vi pratar ju ändå bara om vad en HLP 4040 presterar och då är inte mervärdet i Wavysea på genomströmningen utan enbart på funktionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte men kanske borde fixa nån officiell tråd på om det på lämplig avdelning... (känner risk för off-topic här & nu)

Måste ta och samla ihop intressenter och sedan kontaktar jag Oceanmotions i USA och kollar upp om vi kan få ett bra pris. Ju fler desto bättre. Sedan måste vi räkna på tullen in till Sverige på detta, för vi vill ju vara lagliga.

Lämpligtvis går dessa prylar till en och samma adress, sedan får jag se till att distrubera ut till dom som beställt, vilket också lägger på en liten slant. Grejjerna är ju inte tunga, så det ska nog gå bra till och med med Posten. =)

Ni som läser detta kan försöka fundera lite så återkommer jag med en tråd om detta. Själv ska jag titta ner i plånboken och se vad budgeten tillåter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst finns den i UK, men jag hittar inte åt OM Squirt på hemsidan, därav att jag funderade på USA-alternativet. Tittar man på priserna för samma enheter så ligger engelsmännen bra till, speciellt om det börjar smyga på sig tull och sånt vilket det inte gör från england...

Jag ska dra iväg ett mail och se vad jag får för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick följande något kryptiska svar:

Hi Bjorn,
We're only going to supply the SuperSquirt from the UK operation - its
basically the same from the outside, but has a larger drum and inlet so can
be used in place of a Squirt.
Stock is due to start arriving in the next few weeks and depending upon the
exchange rate at the time, we might need to alter pricing then.
Thanks
Bob

Kul!

Det karln menar är 230V-variant av USA-modellen "SuperSquirt-Compact". Vad han glömmer är att den är $87 dyrare och inte samma egenskaper eller storlek?

Låt oss titta på USA-varianterna:

$172 för en 230V Unwired OM-Squirt, vilket blir omkring 1350:-.

Sedan måste man lägga på 0-20% tullavgift (okänt hur mycket, får i så fall fråga tullen) sedan lägga på svensk moms på 25%. (Först alltså tullavgiften, sedan lägger man momsen ovanpå det.)

Med hjälp av Tullverkets kalkylator och med absolut värsta scenario (20% tullavgift) hamnar man på 2036:- med valutasatsen 7.8925:-/$1.

...exklusive frakt.

Låter mer och mer underbart det här.

Självklart kan tullavgiften lika gärna bli 0%, men då har vi ändå frakten från "over there" att lägga på.

Låt oss säga en "motsvarande" från OM-UK:

1834:- för en SuperSquirt-Compact, plus standardfrakt 63:- och eftersom vi är inom EU betalar vi engelsk moms på 17.5% = totalt 2229:-.

...inklusive frakt.

Jahopp. Vad mer kan man säga än att tull+moms kommer fördärva den lilla avans man skulle tjäna på ett gruppköp från USA. Frakten gör sitt till och till slut står vi där med att UK ändå är bästa stället att handla från.

Glöm gruppköpen, vi verkar inte få till någon bättre avans på flera enheter, inte tillräckligt för att täcka den extra frakten som skulle bli av att skicka dom från mitt ställe till er. (Avansen från kombinerad frakt från UK äts upp av svenska Posten).

Själv ska jag se över min ekonomi, men mest troligt blir att jag hoppar över en Squirt den här gången tills dess jag kommit igång ordentligt. Finns många andra prylar som ska igång i närtid ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det svåraste att lösa, om man får för sig att bygga egna sånna här, måste vara komponentjakten. 2 rör där det ena bara precis passar i det andra, en lågvarvig motor stark nog att dra runt det hela, med utgående axel i syrafast material, och lagring där axeln går igenom som är densamma. Nöjer man sig med att göra den odelbar är konstruktionen simpel, ska den vara delbar för rengöring och eventuellt byte av trumma måste man göra spår för en oring vilken antagligen är det mest komplicerade med hela bygget. Med tillgång till en svarv är det på hela taget en skitsak. Fast jag hade nog velat basera mitt bygge på "motorn" från SCWD'n och sluppit elmotorn till att rotera trumman med...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick följande något kryptiska svar:

Hi Bjorn,
We're only going to supply the SuperSquirt from the UK operation - its
basically the same from the outside, but has a larger drum and inlet so can
be used in place of a Squirt.
Stock is due to start arriving in the next few weeks and depending upon the
exchange rate at the time, we might need to alter pricing then.
Thanks
Bob

Kul!

Det karln menar är 230V-variant av USA-modellen "SuperSquirt-Compact". Vad han glömmer är att den är $87 dyrare och inte samma egenskaper eller storlek?

Låt oss titta på USA-varianterna:

$172 för en 230V Unwired OM-Squirt, vilket blir omkring 1350:-.

Sedan måste man lägga på 0-20% tullavgift (okänt hur mycket, får i så fall fråga tullen) sedan lägga på svensk moms på 25%. (Först alltså tullavgiften, sedan lägger man momsen ovanpå det.)

Med hjälp av Tullverkets kalkylator och med absolut värsta scenario (20% tullavgift) hamnar man på 2036:- med valutasatsen 7.8925:-/$1.

...exklusive frakt.

Låter mer och mer underbart det här.

Självklart kan tullavgiften lika gärna bli 0%, men då har vi ändå frakten från "over there" att lägga på.

Låt oss säga en "motsvarande" från OM-UK:

1834:- för en SuperSquirt-Compact, plus standardfrakt 63:- och eftersom vi är inom EU betalar vi engelsk moms på 17.5% = totalt 2229:-.

...inklusive frakt.

Jahopp. Vad mer kan man säga än att tull+moms kommer fördärva den lilla avans man skulle tjäna på ett gruppköp från USA. Frakten gör sitt till och till slut står vi där med att UK ändå är bästa stället att handla från.

Glöm gruppköpen, vi verkar inte få till någon bättre avans på flera enheter, inte tillräckligt för att täcka den extra frakten som skulle bli av att skicka dom från mitt ställe till er. (Avansen från kombinerad frakt från UK äts upp av svenska Posten).

Själv ska jag se över min ekonomi, men mest troligt blir att jag hoppar över en Squirt den här gången tills dess jag kommit igång ordentligt. Finns många andra prylar som ska igång i närtid ändå.

Glöm inte att tullen beräknas på varans pris inklusive fraktkostnaden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm... slutsatsen är helt enkelt att det är lika bra att beställa från UK.

Men svaret på om dessa rackare är tysta eller ej återstår innan jag kan skapa mig en bild om det är värt att köpa en. Jag har haft en SQUID och den gick ju inte att köra en starkare pump än 1300L/h, då började det låta. Så för mig är inte SQUID aktuellt eftersom jag tänkt köra med en 4000-5000L/ pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv sitter jag med en sprillans liten HLP som jag verkligen vill koppla in. :-)

Tror att jag börjar med fegisvarianten och sätter upp ett vanligt T-kort som trycker vatten från två håll, tills dess man hittar något skojigare.

Wavysea var ju lagomt dyr den också... 299€ för den mindre modellen. Sedan ser den ut att bara ha slanganslutning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm... slutsatsen är helt enkelt att det är lika bra att beställa från UK.

Men svaret på om dessa rackare är tysta eller ej återstår innan jag kan skapa mig en bild om det är värt att köpa en. Jag har haft en SQUID och den gick ju inte att köra en starkare pump än 1300L/h, då började det låta. Så för mig är inte SQUID aktuellt eftersom jag tänkt köra med en 4000-5000L/ pump.

Jag kör 6000l/h genom en med enkla modifikationer. Jag har borrat inloppet till 25mm, och utloppen till 20mm. Tyst och trevligt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...