Gå till innehåll

problem med osmos..


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

jag får bara fram 5 liter på 9 timmar.

vattnet är vissligen 10 grader men har prövat med allt upp till 20 grader.

Det är en Aqua nature reverse osmose..

nån som vet va det kan vara för fel?

och den är helt ny.. köpte visligen begangnad och han sa att den var oandvänd. men den va helt tom så troligtvis helt oandvänd.

post-4122-14468916272003_thumb.jpg

post-4122-14468916272103_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle lossa de nröda slangen efter förfiltret. Där skall du kunna få en rejäl stråle ut om de är OK. Huvud filtret går att öppna och kolla. Jag använder ett specialverktyg: Den man lossar oljefiltret på bilen med. Är den ny är det rent och fint på insidan.

men det rinner en rejäl stråle ur den blå slangen.. och bara roppar ur den gulda..

i den gulsa slangen sitter det en liten liten förminskning. visst ska den sitta på osmossidan. det framgick inte i papprerna som ja fick med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men det rinner en rejäl stråle ur den blå slangen.. och bara roppar ur den gulda..

Det som kommer ur den blåa slangen är "slaskvatten" och det är normalt att det rinner rejält där medans det kommer betydligt mindre "rent" vatten men 5 liter på 9 timmar låter lite klent, har du tillräckligt högt tryck på tillvattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Ja min trycker fram 10 liter i timmen med silicatfilter !

Men jag har en polare som köpte en osmos beg använde den 1 gång la ner den i lådan och tog fram den efter 6-7 mån då funkade den inte membranet hade kalkat igen så den gav väll typ 5 liter på 24 timmar

Kolla din genom att hålla för den blå slangen med fingret det kanske spolas bort då !!

Men håll bara en liten stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blev ingen förendring. det droppar på sakta men säkert.. får ta och mäta trycket i ledningarna på nått viss.. such... jag som hade trott att ja skulle kunna åka och köpa sten imorgon.

man kan kanske hälla i hälften kranvatten.. eller är det ingen bra ide? just nu har jag hält i 50 liter destelerat vatten och kanske 5 liter osmosvatten.. tänkte om man häller i bara så att det kommer att täcka stenarna. så får man öka med vattnet lite då och då.. kommer ju att gå åt runt 400 liter vatten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Inget kranvatten för då kan du skippa osmos helt !

Du måste kolla trycket i ledningen då eftersom det ska öka i den gula slangen om du håller för den blå ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Jag har samma håldiameter i mina slangar men jag har svarta slangar byte till längre !

För kommer det mer när du håller för den blå så är det inte membranet då är det slangarna lr trycket i ledningen !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag vart hemma hos sillen och lämnat 2 25l dunkar.. han ska fixa lite vatten till mig.. och jag här även bytt slangarna. och när ja gjorde det så fick jag ut licka mycket osmosvatten och slagvatten som sillen fick ut. allltså måste det ha vart jag som satt fel. trycket ska det inte vara nån fara med. har pratat med en rörmokare om det. och jag lär inte ha under 5 bar iallfall.. och 3,5 bar ska ju räcka.. men nu funkar allt som det ska iallafall.

och nu dubelts så fort också nu när sillen gör vatten till mig med... :)

blir till att blanda salt imorgon och sen på måndag åka och köpa sten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...