Gå till innehåll

Odla anemoner?


Irene M

Rekommenderade inlägg

Hej Irene. Det finns tyvärr inte så mkt odlade anemoner i handeln vad jag har sett men om du skulle vara intresserad av att odla anemoner nu när du har utrymme så har jag rätt mkt länkar och info jag kan skicka över om jag får lite tid att sammanställa det då det är något jag själv velat göra men ännu ej har tid/utrymme till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Irene. Det finns tyvärr inte så mkt odlade anemoner i handeln vad jag har sett men om du skulle vara intresserad av att odla anemoner nu när du har utrymme så har jag rätt mkt länkar och info jag kan skicka över om jag får lite tid att sammanställa det då det är något jag själv velat göra men ännu ej har tid/utrymme till det.

Tusen tack! Det vill jag hemskt gärna!!!

Jag har länge tänkt att skaffa några anemoner till mina ocellaris. Men vet inte så mycket om dom och vill alltid lära mig så mycket som möjligt om alla djur innan jag tar hem dom. Efter vad jag nu vet kommer jag inte att köpa någon anemon till mina clowner, men det skulle vara kul att kunna odla dom.

Jag läste joyce Wilkersons bok om Clownfiskar. Hon skriver att anemoner är extremt känsliga och bara lever kort tid i akvarier. I havet finns anemoner som man tror är ca 300 år gamla! Käns lite fel att köpa de som tas från havet om de bara lever i ett halvår ca. Dom är så otroligt vackra så det vore kul att försöka odla dom om det är möjligt. Men mina Clowner får klara sig utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte tipsa om denna tråd som du säkert redan har hittat. Speciellt vill jag tipsa om denna länk där olika arter beskrivs, vad gäller;

  • svårighetsgrad,
  • maximal storlek,
  • minimal akvariestorlek,
  • akvarieplacering (sand/sten),
  • ljuskrav,
  • flödeskrav,
  • clownfiskarter som naturligt bosätter sig i anemonen,
  • hur vanligt det är att arten delar sig i fångenskap och
  • lite övrig info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...