Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Våra vänner i öster verkar ha upptäckt att Sicce PSK-2500 verkligen är världens kanske bästa skummarpump för närvarande!

Reef Octopus som saluförs borta i USA under Coral Vues stämpel återfinns även hos oss ibland som "Perfect Reef". Min egen erfarenhet av dessa är rätt begränsad till en (Deltec) APF600-kopia som döptes till NSW-150. Skitpumpar som lever om som :censur:, så inget jag kan rekommendera.

Nog om märket...

...och över till en ny serie som faktiskt använder Sicce-pumparna, samma som finns i ATIs suveräna BubbleMaster-serie men även Tunzes nya serie under namnet "Tunze Hydrofoamer".

Reef Octopus Extreme heter dom och några borta i USA har lite info: länk

Kul här är att dom här konkurrerar direkt med ATIs bubblemaster, använder samma pump och liknar varandra till mångt och mycket. Vad man bör ha i bakhuvudet är fortfarande att dom är kineser och bygger inte i "tysk-kvalite", men är självfallet billigare än sina tyska konkurrenter. Pump-mässigt (med andra ord vad man någonsin kommer behöva reservdelar till) spelar det ingen som helst roll.

Prismässigt?

ATI BM250 ~6500:- vs Extreme-300 ~4000:-

ATI BM200 ~4500:- vs Extreme-200 ~3000:-

ATI BM160 ~3600:- vs Extreme-160 ~2200:-

Här är en jämförelse:

Xtreme160.jpg

Reef Octopus Extreme 160

BM160lg.jpg

ATI Bubble Master 160

Xtreme200.jpg

Reef Octopus Extreme 200

BubbleMaster200.JPG

ATI Bubble Master 200

Xtreme250-1.jpg

Reef Octopus Extreme 300

BM250.jpg

ATI Bubble Master 250

Postat

Riktigt intressant.

Någon som vet var man kan hitta dessa octopus skummare i europa eller direkt från kina? Har suttit i ett par timmar och letat.

Postat

Den här skummaren är väl rätt lik

290$ + frakt och moms tullavgift

2008328121229722-01.jpg

255$ + frakt och moms tullavgift

2008328121433693-01.jpg

Postat

Carl Saxmark sålde väl de här förut. Jag tror tillomed de fanns på Marinakvariet. Hör med Bengan han kanske har nån kvar.

Postat

Carl sålde nog som Ted säger Octopus skummare (DNW-150-6530) men jag vet inte om han har någon verksamhet kvar längre.

B!

Postat
  • Författare

Jag avråder starkt från dessa andra kinesskummare - om ni inte är beredd på att byta pumpar till något tyskt eller italienskt. Kines-pumparna lever om värre än jag-vet-inte-vad och hur är det med reservdelsmarknaden?

Nej, som DaTrucka påpekar - Extreme-modellerna är den som är något att hänga i julgranen.

EDIT: En sökning på Google med "reef octopus psk-2500" förtäljer en del länkar till ställen som säljer dom, men just för stunden verkar det mest vara jänkare?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.