Gå till innehåll

Kineserna har vaknat!


ramq

Rekommenderade inlägg

Våra vänner i öster verkar ha upptäckt att Sicce PSK-2500 verkligen är världens kanske bästa skummarpump för närvarande!

Reef Octopus som saluförs borta i USA under Coral Vues stämpel återfinns även hos oss ibland som "Perfect Reef". Min egen erfarenhet av dessa är rätt begränsad till en (Deltec) APF600-kopia som döptes till NSW-150. Skitpumpar som lever om som :censur:, så inget jag kan rekommendera.

Nog om märket...

...och över till en ny serie som faktiskt använder Sicce-pumparna, samma som finns i ATIs suveräna BubbleMaster-serie men även Tunzes nya serie under namnet "Tunze Hydrofoamer".

Reef Octopus Extreme heter dom och några borta i USA har lite info: länk

Kul här är att dom här konkurrerar direkt med ATIs bubblemaster, använder samma pump och liknar varandra till mångt och mycket. Vad man bör ha i bakhuvudet är fortfarande att dom är kineser och bygger inte i "tysk-kvalite", men är självfallet billigare än sina tyska konkurrenter. Pump-mässigt (med andra ord vad man någonsin kommer behöva reservdelar till) spelar det ingen som helst roll.

Prismässigt?

ATI BM250 ~6500:- vs Extreme-300 ~4000:-

ATI BM200 ~4500:- vs Extreme-200 ~3000:-

ATI BM160 ~3600:- vs Extreme-160 ~2200:-

Här är en jämförelse:

Xtreme160.jpg

Reef Octopus Extreme 160

BM160lg.jpg

ATI Bubble Master 160

Xtreme200.jpg

Reef Octopus Extreme 200

BubbleMaster200.JPG

ATI Bubble Master 200

Xtreme250-1.jpg

Reef Octopus Extreme 300

BM250.jpg

ATI Bubble Master 250

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag avråder starkt från dessa andra kinesskummare - om ni inte är beredd på att byta pumpar till något tyskt eller italienskt. Kines-pumparna lever om värre än jag-vet-inte-vad och hur är det med reservdelsmarknaden?

Nej, som DaTrucka påpekar - Extreme-modellerna är den som är något att hänga i julgranen.

EDIT: En sökning på Google med "reef octopus psk-2500" förtäljer en del länkar till ställen som säljer dom, men just för stunden verkar det mest vara jänkare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...