Moose Postat 28 november 2008 Författare Dela Postat 28 november 2008 jag har inga pumpar som kommer blåsa mer 6500 liter i timmen.Akvariet blir rätt långt och för att eliminera alla döda fläckar i vattenkolumnen så vill jag ha pumpar i hörnen.Nu blev ju ytavrinningen i ena hörnet ändå så kanske bara blir 3 pumpar eller ngt nu. Men man vet ju aldrig saker har en förmåga att ändra på sig. =) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
malm Postat 29 november 2008 Dela Postat 29 november 2008 Jag fick låna av min akvarietillverkare när jag köpte ett i samma storleksklass. Varför vill du ha en pump i varje hörn?sånna vaccumpumpar köper du på BILTEMA.. finns med 1 2 elr som på bilden 3 "sugkoppar"abrahamsson hade köpt sånna när jag hjälpte honom att flytta hans kar... jävligt praktiskt och stabilt... tror det var 100 kg den emd 3 håller för, så 2 sånna på varje kortsidan räcker ju långt åsså får man bra grepp Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 7 januari 2009 Författare Dela Postat 7 januari 2009 Liten kort uppdatering.forfarande inget kar hemma, hoppas det blir klart inom kort, väntar otåligt.Mer o mer utrustning börjar hamna här hemma inför karets ankomst dock.Nu senast var det massa julklappar, spårämmnen osv.Har även varit o lånat 2st tunnor som rymmer 200 liter vardera vilken kommer hjälpa vid överflytten från gamla karet till det nya.Sen har vi ju givetvis lyset som jag nu har inhandlat. T5 i all ära, men jag håller mig till MH!Så nu blev det 2 x 400w. 2 separata armaturer från Breslein.återkommer när ngt mer händer. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 17 januari 2009 Författare Dela Postat 17 januari 2009 ritning på bänkstommen som kommer börja byggas imornTror ni det håller eller?karet bör väl komma inom en vecka eller två nu. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marko Postat 17 januari 2009 Dela Postat 17 januari 2009 ritning på bänkstommen som kommer börja byggas imornTror ni det håller eller?Ser ut som att den där skulle hålla för att palla upp en full lastad kombi, så jag skulle inte oroa mig för att ställa ett 700 liters på det.. vad kan det väga totalt, 900 kg max? Har du räknat på det? Konstruktionen ser överdimensionerad ut i mina ögon. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 17 januari 2009 Författare Dela Postat 17 januari 2009 överdimmensionerat e bra, man vill ju äna det skall hålla =) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marko Postat 18 januari 2009 Dela Postat 18 januari 2009 överdimmensionerat e bra, man vill ju äna det skall hålla =)Yes. Virke tar mycket vikt längdriktningen så du skulle säkert hålla upp karet med bara en 2"x2" i varje hörn.. Bra att du har grovt virke i framkant så att det inte flexar för mycket. Tänk bara på att sätta dit en stor skiva på baksidan och kortsidorna som du fäster ordentligt så att du stabiliserar bänken i sidled. Sätt tvärreglarna med rätt skruv (storlek) eller så kan du sätta några vinkeljärn så sitter det för evigt.. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 18 januari 2009 Författare Dela Postat 18 januari 2009 vinkeljärn kommer att användas i sidriktningarna, samt ca 12mm plywood på baksidan samt kortsidor. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 18 januari 2009 Dela Postat 18 januari 2009 det där kommer ju att hålla för en stritsvagn... kommer du att ha 12mm plywood uppe på med? frigg oockså? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 19 januari 2009 Författare Dela Postat 19 januari 2009 ja, fast det blev mdf istället för plywood, lite lättare att behandla mdf så att det blir snyggt.frigolit tänkte jag ha ca 10mm oxå. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 19 januari 2009 Dela Postat 19 januari 2009 Hur satte du ihop möbeln? (Jag tänker främst på den stora regeln i framkant... Det är ju svårt att skruva genom 220mm breda reglar.) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marko Postat 19 januari 2009 Dela Postat 19 januari 2009 Hur satte du ihop möbeln? (Jag tänker främst på den stora regeln i framkant... Det är ju svårt att skruva genom 220mm breda reglar.)Behöver väl inte dra i skruven uppifrån? 45mm framifrån in, vanlig träskruv och lite lim bakom innan så kan vi använda bänken som stridvagnshinder ifall Röd Fi kommer rullande :-) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 19 januari 2009 Författare Dela Postat 19 januari 2009 vi drar inga skruv igenom den höga reglen, som för övrigt bara blev 195x45. (220x45 var slut)men vi kommer även sätta vinkeljärn i alla hörn. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 19 januari 2009 Dela Postat 19 januari 2009 Vad blir det för höjd på bänken? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 19 januari 2009 Författare Dela Postat 19 januari 2009 bänken kommer bli, skall vi se här...70+12+4,5 = 86,5 cm. sen tillkommer skivor, samt frigolit, så cirka 88cm Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 19 januari 2009 Dela Postat 19 januari 2009 Det blir nog jättebra. Skall du ha några dörrar på den? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 19 januari 2009 Författare Dela Postat 19 januari 2009 japp.kommer köpa dörrar från ikea,(köksluckor)kommer bli totalt 4 dörrar. alla dörrarna är 40x70. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 19 januari 2009 Dela Postat 19 januari 2009 jaha.. Då blir det ju en möbel i min stil. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 19 januari 2009 Författare Dela Postat 19 januari 2009 snyggt peter!jag kommer ha vita luckor, o alla mellanrum på framsidan kommer kläs in med täckskivorna ifrån samma köksserie. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 19 januari 2009 Dela Postat 19 januari 2009 japp.kommer köpa dörrar från ikea,(köksluckor)kommer bli totalt 4 dörrar. alla dörrarna är 40x70.ABSTRAKT Folie Vit é grymt snygg tycker jag. E som pianolack vit Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 24 januari 2009 Författare Dela Postat 24 januari 2009 sådär, då har jag även skaffat mig en kalkreaktor.blev en Grotech HKR 110 med en aquacare doserpump.Karet börjar limmas på torsdag så bör ha det hemma inom 2 veckor nu =D Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 28 januari 2009 Författare Dela Postat 28 januari 2009 Glasmästaren ringde idag.Sumpen e klar, akvariet blir klart för hämtning antingen till på måndag eller tisdag.fan va gött!!!!För att få hem det behöver jag nog hyra ett släp. tror ni det räcker o lägga en filt under akvariet för frakten hem eller behöver jag rejälare saker? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 28 januari 2009 Dela Postat 28 januari 2009 Kör med en frigolit skiva å satt fast karet bra i släpet. Så det ej finns nån risk för kasning vid ev inbromsningar eller skutt över ev farthinder. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pettzzon Postat 28 januari 2009 Dela Postat 28 januari 2009 När du använder dom där sugplopparna tänk på att inte ha För mycket fukt på dom. de vill glida längsmed då. Lagom mycke så sitter dom som berget. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 31 januari 2009 Författare Dela Postat 31 januari 2009 jag skall hämta karet på måndag =)hur som helst, det blir lite tajt att få in det, in lär vi få det men det väger ju trots allt rätt mkt.skulle ett kar i denna storleken hålla för att ställas på högkant? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg