Gå till innehåll

Moose planerar nytt kar. ca 700 liter.


Moose

Rekommenderade inlägg

jag har inga pumpar som kommer blåsa mer 6500 liter i timmen.

Akvariet blir rätt långt och för att eliminera alla döda fläckar i vattenkolumnen så vill jag ha pumpar i hörnen.

Nu blev ju ytavrinningen i ena hörnet ändå så kanske bara blir 3 pumpar eller ngt nu. Men man vet ju aldrig saker har en förmåga att ändra på sig. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag fick låna av min akvarietillverkare när jag köpte ett i samma storleksklass.

Varför vill du ha en pump i varje hörn?

sånna vaccumpumpar köper du på BILTEMA.. finns med 1 2 elr som på bilden 3 "sugkoppar"

abrahamsson hade köpt sånna när jag hjälpte honom att flytta hans kar... jävligt praktiskt och stabilt... tror det var 100 kg den emd 3 håller för, så 2 sånna på varje kortsidan räcker ju långt åsså får man bra grepp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Liten kort uppdatering.

forfarande inget kar hemma, hoppas det blir klart inom kort, väntar otåligt.

Mer o mer utrustning börjar hamna här hemma inför karets ankomst dock.

Nu senast var det massa julklappar, spårämmnen osv.

Har även varit o lånat 2st tunnor som rymmer 200 liter vardera vilken kommer hjälpa vid överflytten från gamla karet till det nya.

Sen har vi ju givetvis lyset som jag nu har inhandlat. T5 i all ära, men jag håller mig till MH!

Så nu blev det 2 x 400w. 2 separata armaturer från Breslein.

återkommer när ngt mer händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
ritning på bänkstommen som kommer börja byggas imorn

Tror ni det håller eller?

Ser ut som att den där skulle hålla för att palla upp en full lastad kombi, så jag skulle inte oroa mig för att ställa ett 700 liters på det.. vad kan det väga totalt, 900 kg max? Har du räknat på det? Konstruktionen ser överdimensionerad ut i mina ögon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

överdimmensionerat e bra, man vill ju äna det skall hålla =)

Yes. Virke tar mycket vikt längdriktningen så du skulle säkert hålla upp karet med bara en 2"x2" i varje hörn.. Bra att du har grovt virke i framkant så att det inte flexar för mycket. Tänk bara på att sätta dit en stor skiva på baksidan och kortsidorna som du fäster ordentligt så att du stabiliserar bänken i sidled. Sätt tvärreglarna med rätt skruv (storlek) eller så kan du sätta några vinkeljärn så sitter det för evigt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur satte du ihop möbeln? (Jag tänker främst på den stora regeln i framkant... Det är ju svårt att skruva genom 220mm breda reglar.)

Behöver väl inte dra i skruven uppifrån? 45mm framifrån in, vanlig träskruv och lite lim bakom innan så kan vi använda bänken som stridvagnshinder ifall Röd Fi kommer rullande :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasmästaren ringde idag.

Sumpen e klar, akvariet blir klart för hämtning antingen till på måndag eller tisdag.

fan va gött!!!!

För att få hem det behöver jag nog hyra ett släp. tror ni det räcker o lägga en filt under akvariet för frakten hem eller behöver jag rejälare saker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...