Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Har skaffat 2 Anthias, och vill minnas att det är anthias squamipinnis men vill gärna vara säker på det innan jag skaffar fler. På de bilder jag får upp när jag googlar denna fisk så har de ofta en lila ring runt ögat, mina har det inte.

Är det alla honor som har den förlängda fenstrålen i ryggfenan?

Tackar för svar.

Postat

Anthias arter kan variera rätt mycket i färgen beroende på vart dom kommer ifrån. En squamipinnis kan vara nästan grön/grå eller ha klart lysande färger. Det finns en bok där man kan se dom olika färgvarianterna på samma art, kommer dock inte ihåg vad den heter för stunden...

Kort sagt så tror jag att det är en squamipinnis, men jag skulle alldrig våga garantera att det är en;)

//NiXoN

Postat
  • Författare

Ah, då var mysteriet löst! Det kanske är därför som mina två kan gnabbas lite, att de båda är hanar då. :)

Tack för hjälpen!

Postat

Från början är alla honor, på den mest dominanta honan växer fenorna ut och den färgar om till hane. Dör hanen så tar nästa hona i hiarkin över o färgar om osv.

Postat
Från början är alla honor, på den mest dominanta honan växer fenorna ut och den färgar om till hane. Dör hanen så tar nästa hona i hiarkin över o färgar om osv.

Jag är inte så säker på detta stämmer jämnt eftersom det i det stora hajakvariet på Universeum fins ett femtiotal stora utfärgade hanar och ett mycket mindre antal honor.

MVH Lasse

Postat
  • Författare

Rättelse från mitt senaste inlägg:

Jag har en hane och en hona. :)

Jag har också läst om det att om den dominanta hanen i ett harem försvinner så tar den största honan över och färgar om till hane.

Postat

Så har det varit hos mig. Jag har uppfattat det så att alla honor färgar om till hane om de får bli tillräckligt dominanta. Kanske hajakvariet rymmer revir för femtio dominanta hanar? Jag hade aldrig mer än en utfärgade hane i mitt tremeterskar. (Med som mest åtta squamipinnis).

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.