Gå till innehåll

Hålla rent i karet.


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Jag vet inte vad jag gör för fel eller rätt, men mitt kar 450l stort har enligt mig aldrig strulat. Jag kör inte med nåt speciellt. har en 250w mh, 3lysrör. 11000l cirkulation o tänt cirka 7h om dagen o ser ut så här idag..........kanske inte 100% men det är inte helt igen grott......ännu. mixtrar så lite jag bara an med vatten värden o dyl. enbart vattenbyte nån gång då o då.

post-3998-14468916319095_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man ser på bilder på andras kar här på forumet så undrar jag, hur får ni era stenar att hålla sig så rena och hur får ni era macro alger samt kalk alger att frodas så mycket?

mina stenar ser ut som skit och mina kalk och macro alger växer nästan inget?

Som Micke T skriver så behövs nog en hel del cirkulation för att rensa stenen men helt rent blir det ju aldrig.

Sen fotar man väl från det bästa hållet, det gör i alla fall jag och med helbilderna så är man ju längre bort så då ser man ju inte om det skulle finnas lite skräp på stenarna.:ler:

Visst är kalkalger lila och fina, men vill man egentligen ha dem??????

Kalkalger på stenen borde väl täppa till stenens porer och då tappar den ju sin mening med att vara en del i renings processen i akvariet eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör ingenting, men har snäckor (fast bara fem stora i ett 450 liters), cirkulation och vattenbyten. Har rätt taskiga värden ändå men inga alger. Fast jag skrapar ju rutorna ibland förstås. Det tog nästan 6 månader innan kalkalgerna kom igång.

maKroalger har jag inga eftersom kirurgerna tar dom direkt. Men de växer bra i mitt clownhotell!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad jag gör för fel eller rätt, men mitt kar 450l stort har enligt mig aldrig strulat. Jag kör inte med nåt speciellt. har en 250w mh, 3lysrör. 11000l cirkulation o tänt cirka 7h om dagen o ser ut så här idag..........kanske inte 100% men det är inte helt igen grott......ännu. mixtrar så lite jag bara an med vatten värden o dyl. enbart vattenbyte nån gång då o då.

Men ditt är nystartat, vänta tills det fyller fyra år.. Då har man samlat på sig lite skit genom åren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trilobite, det har väll argumenterats för att kalkalgerna kan täppa till ytskiktet på LS'en och försämra dess biofilter funktion, och eventuellt försämra levnadsmöjligheterna för ytlevande djur på LS'en. Jag tror inte det är ett problem själv, sällan eller aldrig har jag sett en bit LS som varit täckt med levande kalkalger runt om. Så det "värsta" som kan hända är att den syrefattiga zonen i stenen blir större, med ökad denitrifierings kapacitet som följd... Tror jag.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Micke T. : du verkar ha en böjd frontskiva... hur i helsefyr håller du den så ren??? Provade själv med magnet, är ett rackans meck och med hyvel går det sisådär.

Hade jag vetat detta innan hade jag skaffat ett kar med rak ruta.

Har du (eller någon annan) ett bra trick på lager?

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrade detsamma tills:

1. Plötsligt en dag slog det liksom bara om hemma i karet och allt började se märkbart renare och renare ut. Gissar att det är en effekt av inkörningen helt enkelt - desto mer inkört desto mindre saker ligger och dör och ruttnar i stenarna och ger näring åt kraftiga populationsökningar av organismer som kan dör och ligga och ruttna och så vidare.

2. Jag varit hemma hos några andra med saltkar och insett att det som ser så fint och rent ut på bilderna de laddar upp här inte ser riktigt lika rent och fint ut när man trycker näsan mot glaset och tittar nära så man ser alla detaljerna. (inte för att jag tyckt att jag varit hemma hos någon som haft skitigt kar, men det ser allt lite annorlunda ut när man tittar närma menar jag så ta inte illa upp nu Bengan, Anders, Manne, Patric och vilka mer det nu är som jag varit hos).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur viktigt är det egentligen med skummare?

För cirkulation har ja så det räcker i mitt kar

jag har en Tunze nano 6025 och en Seio m620(liter/timmen och en seio m1100(4400liter/timmen)

och allt det i ett litet Juwel lido kar så det är flåsar på rätt bra men ja får ända äckliga alger och massa dietrius på stenar mm.

man jag kanske måste köpa flera sniglar eller nått

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en dum fråga.

Är kalk alger verkligen så "täta" att LS inte kann "andas"?

Har lite svårt att tro att det verkligen kan bli så tätt, men jag kan ha helt åt skogsmulle fel igen :)

Tycker själv att "tösafärgerna" livar upp stämningen i burken och ser inte pjåkigt ut på min bakgrund.

Klart det kan alltid bli för mycket av det goda.

Men att det är ett skärp att ha på framrutan håller jag med om till 100%

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...