Gå till innehåll

LFS säger att kransvatten går bra för saltvatten... wtf?


alexandergre

Rekommenderade inlägg

idag var jag i butiken och ville veta om man kunde köpa ro-vatten därifårn. men sen sa han, vi har ingen omvänd-osmos eller destillerat vatten utan bara kranvatten. De hade kransvatten i sin saltvattenakvarium. han sa eftersom vi bor i norrland (skellefteå) så är vattnets egenskaper ganska bra för saltvatten.

någon som vet nnting om det? stämmer detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört detta oxå ifrån en affär, men skulle aldrig chansa.

Tycker det är bättre att ta bort allt nyttigt och onyttigt i kranvattnet och sedan tillsätta det jag verkligen vill ha i vattnet...

Köp en osmos ! Du kommer nog inte ångra det köpet....

Jag är jättenöjd med denna: AquaticNature -Antarctica osmos+silikatfilter

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med kranvatten och det har funkat utmärkt för mig, men man ska kolla upp sitt vatten ordentligt. Kolla med kommunen om du kan få en vattenannalys antingen hemskickad eller om de har på sin hemsida. Där kan du läsa om vilka nivåer de har i sina ämnen som förekommer.

Men en osmos är en billig försäkring mot många otrevligheter som kan uppkomma om man skulle få in smuts via ledningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta ska man kolla upp vattnet ?

Kör man mer kranvatten tycker jag man borde kolla upp det åtminstone en gång i kvartalet (gärna oftare). Det kan skilja sig en hel del med årstiderna, framförallt på våren när snön töar. Bor man i jordbrukssamhälle är det ännu viktigare, alla vet ju hur mycket "skit" bönderna sprider.

Jag skulle inte våga köra med kranvaten. Jag har märkt att mitt silikatfilter blir kolsvart på någon vecka bara om vi haft mycket snö och detta töar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flera vattenverk i Sverige nyligen bytt från klor till kloramin för att rena sitt vatten.

Vattenbytena i saltvattensakvarium är ofta betydligt mindre procentuellt sett än i sötvatten, men å andra sidan är vissa saltvattensdjur betydligt känsligare än sötvattensdito. Därför kan kanske diskussionen om kloramin vara mycket relevant för saltvattensakvarister som inte använder sig av kolfilter/osmos.

Konsekvenserna av kloramin har uppmärksammats och diskuterats ingående bland annat på Ciklid.se, det Nordiska symposiet Akvariets Dag 2008 samt i Malmö Akvarieförening.

Kloraminet har betydligt värre effekter än vanligt klor för akvariefiskar och i och med att det inte är lika lättflyktigt, så det går inte enkelt att lufta ut. Flera av de större odlarna i MAF har upplevt mycket problem i samband med att Malmös vattenverk bytte till kloramin.

Det gick så långt att några av MAFs skickligaste odlare var på väg att lägga ner hela odlingen.

Undersökningar på nätet och kontakter med vattenverk avlöjade bytet till kloramin och att det tidigare ställt till med stora problem utomlands för akvarister.

Ett citat från en amerikansk vattenverkssajt (http://www.ccwa.com/chloramines.htm) angående att de skulle införa kloramin istället för klor (fetstil av mig):

How do chloramines affect fish?

Chloramines are toxic to fish and must be removed from water, just as chlorine is toxic and must be removed. You may not have had to remove chlorine from your aquarium water, however, because it disappears rapidly on its own. This is not the case with chloramines and steps should be taken to remove chloramines. Most pet stores have sold dechlorinating agents for years and, generally, have recommended using them. The chemicals used to remove chlorine should work just as well for chloramines. Several manufacturers have been adding chloramine information on labels on their products for years.

En länk till en diskussion på Ciklid.se i ämnet:

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59208&highlight=kloramin

Kontentan av detta för mig själv, som tidigare avfärdat vattenberedningsmedel för sötvatten som ganska onödiga, nu börjat använda mig av dessa, och jag planerar att installera ett kolfilter för vattenbyten. För mitt saltvattens ser jag det som självklart att använda osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett av de stora problemen med att chansa och köra utan, är att det ofta är en fördröjning av effekterna på 6månader eller mer - dvs att de små mängder av oönskade ämnen oftast inte märks förrän de ackumuleras och problem uppstår när det nått upp till tillräckligt höga nivåer.

Då är det oftast svårt att diagnostisera problemkällan, besvärligare och dyrare att åtgärda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det största problemet om man har bra vatten rakt från kran är att det är fint tills nån får för sig att göra nåt arbete på vattenledningen. Då smäller de bara till med en massa otrevligheter som släpper efter utfört arbete...

Vi hade ett bra exempel lokalt där polarens silikatfilter blev kolsvart på nolltid, tror han han fylla en dunk eller så.

I det stora hela så är en osmos en billig försäkring enligt mig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej, jag vill att mina fiskar och koraller ska må bra... jag vill inte att de ska bli sjuka eller må dålig. bara för att jag inte köpte en osmos för 160 kr. Men den här låter jätte billig! kan jag lita på den?

känner till andra online butiker som man kan köpa grejer ifrån och få dem i frakt?

tackar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr får jag göra er lite lednsa vad gäller kloraminfrågan. Inte ens den proffs RO:n vi använder på jobbet tar kloraminen - den slinker igenom på samma sätt som silikat. För att ta kloraminen behövs ett kolfilter, vattenberedningsmedel eller c-vitamin. När det gäller problemen i Malmö så tror jag personligen inte att de beror på kloramin. Här i Göteborg har man använt klorgas och ammoniumsulfat (som bildar kloramin i vattnet) i en massa år och metoden "uppfanns" i Växjö och dessa städer har inte på något sätt haft samma problem som Malmö- samma gäller kungliga huvudstaden - Norsborg har kört med denna metod under många år.

För något år sedan vad det någon som frågade om vattnet i Malmö och jag kunde då genom att kontrollera Ringsjöverkets kemikalieåtgång konstatera att de troligtvis körde med kloramin. Det andra vattenverket i Malmö gjorde det inte. Vad som tydligen hänt nu är att man blandar dessa båda vatten i hela Malmö.

Själv använder jag inte RO vatten mer än till mitt kalkvatten men vill man vara på den säkra sidan så är ett RO en bra investering - jag har Göteborgsvatten. Problemet med kranvattnet brukar inte ligga i det vatten som lämnar vattenverket (frånsett ställen med nitratrikt vatten) ut i vad som kommer ut från kranen. Kopparrör och varmvattenberedare är betydligt större bovar än det vatten som kommer från våra vattenverk.

Använder man kranvatten så måste man också ta reda på kalkinnehållet (om vattnet är mjukt som i Göteborg eller hårt som i Uppsala) när man bestämmer vilket salt man skall använda. Om vattnet är mjukt så fungerar det med revsalterna (alltså de med redan från början Ca nivåer på över 400 ppm). Har man ett kalkrikt vatten så måste man använda standardsalterna.

Använder man RO och har höga kalciumhalter så behöver man ha en avjonare (zeolit) innan RO:ot - membranen (åtminstone de med rätt kvalitée sätter igen annars) Avjonaren regenererar man med jämna mellanrum med en mättad saltlösning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr får jag göra er lite lednsa vad gäller kloraminfrågan. Inte ens den proffs RO:n vi använder på jobbet tar kloraminen - den slinker igenom på samma sätt som silikat. För att ta kloraminen behövs ett kolfilter, vattenberedningsmedel eller c-vitamin. När det gäller problemen i Malmö så tror jag personligen inte att de beror på kloramin. Här i Göteborg har man använt klorgas och ammoniumsulfat (som bildar kloramin i vattnet) i en massa år och metoden "uppfanns" i Växjö och dessa städer har inte på något sätt haft samma problem som Malmö- samma gäller kungliga huvudstaden - Norsborg har kört med denna metod under många år.

För något år sedan vad det någon som frågade om vattnet i Malmö och jag kunde då genom att kontrollera Ringsjöverkets kemikalieåtgång konstatera att de troligtvis körde med kloramin. Det andra vattenverket i Malmö gjorde det inte. Vad som tydligen hänt nu är att man blandar dessa båda vatten i hela Malmö.

Själv använder jag inte RO vatten mer än till mitt kalkvatten men vill man vara på den säkra sidan så är ett RO en bra investering - jag har Göteborgsvatten. Problemet med kranvattnet brukar inte ligga i det vatten som lämnar vattenverket (frånsett ställen med nitratrikt vatten) ut i vad som kommer ut från kranen. Kopparrör och varmvattenberedare är betydligt större bovar än det vatten som kommer från våra vattenverk.

Använder man kranvatten så måste man också ta reda på kalkinnehållet (om vattnet är mjukt som i Göteborg eller hårt som i Uppsala) när man bestämmer vilket salt man skall använda. Om vattnet är mjukt så fungerar det med revsalterna (alltså de med redan från början Ca nivåer på över 400 ppm). Har man ett kalkrikt vatten så måste man använda standardsalterna.

Använder man RO och har höga kalciumhalter så behöver man ha en avjonare (zeolit) innan RO:ot - membranen (åtminstone de med rätt kvalitée sätter igen annars) Avjonaren regenererar man med jämna mellanrum med en mättad saltlösning.

MVH Lasse

ja det är mycket skit som tillsätts, men det behövs väl för bakteriehalterna i dricksvatten.

men inte tar väl malmö vatten från ringsjön som är så skitig! hade för mig det var vombsjön

och bolmen, malmö får sitt vatten från

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr får jag göra er lite lednsa vad gäller kloraminfrågan. Inte ens den proffs RO:n vi använder på jobbet tar kloraminen - den slinker igenom på samma sätt som silikat. För att ta kloraminen behövs ett kolfilter, vattenberedningsmedel eller c-vitamin. När det gäller problemen i Malmö så tror jag personligen inte att de beror på kloramin.

Hej Lasse!

De som haft störst problem, och kommit till slutledningen att det troligen beror på kloraminet, är några av Malmös största och absolut skickligaste fiskodlare. Ju mer vatten de bytte desto större blev problemen. Problemen började när kloramin började tillsättas, och är större vid tidpunkter kloreringen är högre (varmare väder). När de införde kolfilter på vattenbytesvattnet försvann problemen med en gång.

Detta är naturligtvis inga absoluta bevis för att kloramin är boven, utan indicier. Att jag nämnde att osmos skyddar var bara eftersom det så gott som alltid sitter ett kolfilter först på dessa. jag borde varit tydligare med detta.

Dessutom finns det många utomlands (både vattenverk, se citatet i mitt tidigare inlägg, och akvarister) som vittnar om att kloramin kan vara skadligt för akvatiskt liv. Även orkidéodlare påstår sig ha fått problem med kloraminerat vatten.

Håller du inte med om att kloramin är lika skadligt som klor för akvatiskt liv? Håller du inte med om att anledningen till att vattenberedningsmedel inte behövs för klorerat vatten är att klor är lättflyktigt och försvinner snabbt med tex genomluftning? Håller du inte med om att kloramin inte är lika lättflyktigt och därför måste/bör tas bort aktivt?

Dessa frågor är inte kritik utan vetgirighet. Något har ställt till med stora problem för flera Malmöakvarister som byter mycket vatten och/eller har känsliga fiskar - fiskar mådde tydligt dåligt efter vattenbyte och odlingarna gick helt i stå. Kolfilter hjälpte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst tar de från Bolmen men därifrån går det bara tunlar ner till verket som ligger precis utanför Stehag i närheten av Ringsjön. Namnet på verket är Ringsjöverket.

MVH Lasse

okidok, men vomb tar dom mycket från,farsan var med och byggde där!

förr var vombvattnet bra med mycket fisk, men nu vet jag inte (lite OT

men ändå kul att veta var vattnet kommer från) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller du inte med om att kloramin är lika skadligt som klor för akvatiskt liv? Håller du inte med om att anledningen till att vattenberedningsmedel inte behövs för klorerat vatten är att klor är lättflyktigt och försvinner snabbt med tex genomluftning? Håller du inte med om att kloramin inte är lika lättflyktigt och därför måste/bör tas bort aktivt?

Kloraminen är mer skadligt i akvarium därför det stannar kvar i akvariumet. Jag bodde i Växjötrakten när den tekniken togs fram för att klorera vattnet med hjälp av hypoklorid och amoniumsulfat i Växjö och sedan den dagen har jag alltid pratat för vattenberedningsmedel ( kring 1987 var det) eftersom det inte går att lufta ut det. Så det är inget nytt för mig men det viktiga är att delar av Malmö hade denna typ av klorering redan innan verkens sammanslagning vad jag har förstått. Gå in på verkens hemsida och du hittar en kemikalielista. Om både hypoklorit och amoniumsulfat finns med så använde man redan metoden. Jag hade helgen den 1-2 nov ett längre samtal med en av de personer du hänsyftar till om problematiken. Jag skrev att jag personligen inte trodde att just kloraminen var orsak i Malmöfallet utan att det kunde finnas andra orsaker i och med sammanslagningen av verkens vatten. Den beskrivning jag fick kunde också stämma in på en kopparförgiftning. Vattenberedningsmedlen tar ju inte bara kloraminer utan även tungmetaller. Jag kan också ha fel och det kan vara så att det varit felinställningar och inkörningar som gjort att för höga doser kommit ut. I Göteborg så har man kört metoden länge och nivåerna är ganska låga och här har vad jag vet inga större olyckor skett i akvarium som varit igång. Att det hjälpte med aktivt kol kan tyda på att det inte var koppar eftersom aktivt kol inte alltid tar koppar.

Jo jag har ansett länge att man skall ha vattenberedningspreparat men problemet med kloramin går att lösa med en tesked C-vitamin per ca 400 liter. C-vitamin tar dock inte bort tungmetaller.

Vi är inte oense om kloraminets skadlighet - det är bara det att det var ingen nyhet för mig eftersom jag första gången stötte på det 1987 och det har skrivits myvket om det - bland annat på Zoopet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är faktiskt som han säger han på butiken i skellefteå. Vi i norrland har sveriges bästa/renaste vatten, men man kan kolla upp ändå vad man har för vatten värden i sin kommun.

En av mina polare har alltid kört med kranvatten i sin saltbalja och han har aldrig haft problem med alger eller med att nått skulle dö av det farliga i kran vattnet, jag körde med osmos för att det var typ livsviktigt som jag fattade det då. men nu har jag också slutat med osmos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beträffande vatten i de nordliga länen så håller jag med om att man dör inte av att dricka vattnet ur Luleå älven.Jag har en djupborrad brunn som jag tog vatten ur till mitt saltvattens kar med den tron att renare vatten finns nog inte.Vad hände? Jo efter ett tag ca 1 år fick jag otroligt med grönalger som såg ut som en gräsmatta, jag slutade att använda vattnet från borrhålet och satte in ett osmos filter, jag är inte helt fri från dom omtalade algerna men näst intill.Vid kontroll av vattnet i borrhålet så fick jag till svar att så här bra vatten finns egenteligen inte, men tyvärr kan det väl vara så att på väg upp,finns någon spricka i berget som släpper in något som inte är bra för akvariet.Så av skadan blir man vis använd osmos.

Med hällsningar från Luleå minus 10 grader ingen snö.

Stenlo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...