Gå till innehåll

Går nitraten och fosfaten ner av sig själv?


Botan

Rekommenderade inlägg

Jag har ett år gamalt akvarium med kassa värden. 50 mg i nitrat och fosfat så mörkblått som det kan bli...dvs enormt högt. Jag byter vatten en gång i vecka på ca. 20%, kör ultra bak varannan dag. Jag har 3 fiskar i akvariet...en kirurg på ca. 7 cm och 2 colwner på ca. 5 cm + 1 st 3 cm wrasse. Akvariet ligger på ca. 240 liter. Vad skall jag göra? Är lite rädd att köra vodka metoden då min lokala handlare menar på att det inte är så bra för akvariet. Finns det verkligen ingen annan metod? Har ni andra tips? Går den ner av sig själv eller måste jag använda preparat? Öka cirkulationen kanske? Idag kör jag med pumpar som pumpar 12000 l/h. Mindre fiskar?

Snälla hjälp mig!

/Sofia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, nitrat och fosfat går inte ner utan vidare bara av sig självt.

En viktig faktor för att hålla låga värden är att ha mycket levande sten samt en bra skummare.

Du byter 20% vatten varje vecka, det är ganska mycket tycker jag med tanke på att du inte har mycket djur.

Kanske matar du för mycket?

Använder du osmos, om inte så tillför du troligen både fosfat och nitrat varje gång du byter vatten.

Det du kan göra omedelbart är att skaffa dig fosfatremover, det är ett bra första steg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur står det till med levande sten,är den gammal, hur mycket har du?

Har du en fungerande skummare?

De uppmätta värdena, vad har du mätt dessa med, har du dubbelkollat med annat test?

Om du har tillräckligt med fungerande biomassa(Ls), så borde ultrabaken ha hjälpt till att driva ner värdena, så det låter ju som om något inte fungerar som det ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja skaffa dig en fosfatremover. Din lokale handlare verkar inte inte så insatt om kolkällemetoder verkar det som. Klart att det inte är dåligt för akvariet bara man är försiktig och inte klunkar i. När du har fått ner fosfaten till någorlunda låga nivåer så köp zeolit från KZ eller Fauna marin och lägg i en nätpåse i sumpen. Vodkadoseringen kan startas med 1ml/100L varje dag. kör i 2 veckor mät värderna, är de oförändrade öka till 1,5-2ml/100L. är de på väg ner minska lite istället. Vad har du för skummare. för mig känns det som den kanske inte klarar av jobbet. Osmos bör du också skaffa dig om du inte har det redan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allihopa...Jag kör redan med osmos sedan starten. Jag kör också med forfatremover...har en liten påse som ligger och guppar. Sedan använder jag även aktivt kol. Jag har haft nitraten nere på 0 för några månader sedan. Sedan fick alla fiskar vita prick och dog. Då blev nitraten och fosfaten skyhög. Ls vet jag inte hur den mår men jag ser djur från den i alla fall. Jag har 30 kg ls. Vad tror ni om att prova med levande sand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag fick ungefär 2 mg/l fosfat i 450 liter kar gick det åt knappt ett kilo Rowaphos till att få bort det mesta. När det gäller så hög halt skulle jag i dag använda en aluminiumbaserad remover i stället. 300 gram i påsen och byt efter en vecka. Testa och halvera dosen när det går under 0,1 mg/l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitt inte för länge med removern, utan byt små satser varje/varannan vecka.

Sedan skulle jag kastat ut det aktiva kolet. Vissa kol släpper fosfater och binder saker som kan vara till nytta (spårämnen bl.a.), så det är bara till för katastrofåtgärder.

Nitrater får du som brev på posten i en nedbrytningsprocess, men här verkar det som att biomassan är för klen och/eller har du för dålig skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många goda råd här nu, fundera på följande;

- Ta ur kolet. Om du använder kol se då till så att det är avsett för saltvatten.

- Häng i aliminiumbaserad fosfatremover, byt varje vecka.

- Se över din osmos så den är ok. Kan du t ex mäta fosfat och nitrat i nyblandat osmosvatten och salt som stått ett dygn? Det borde du inte kunna.

Har du köpt din LS ny eller begagnad?

Varför tror du att din nitrat steg från 0 till 50 på kort tid, blev döda fiskar/djur liggandes en tid i karet? Har du dubbelkollat nitratvärdet med ett annat test?

Hur du 'fulalger' i ditt kar?

Doserar du något speciellt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...