Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

köpte mig en burk zeozym hos xxx-marin igår, provade givetvis direkt jag kom hem

fick ett otroligt klart vatten , och jag såg även att korallerna mådde bra, nu ska jag

köra ett tag och se om min cyano ger med sig:)

Postat

du får gärna skriva hur det går för dig för jag har med cyano. Skall till butik X imorrn

Postat
  • Författare

det ska jag göra john, jag läste lite på zeovit.com där skriver bla phol hur man kan blanda i zeobak mm, för olika problem.

Postat

Jag har oxså köpt detta kör med ½-1 sked i veckan för detta.

Mixar det med akvarievatten låter det stå en stund å sedan i karet

Stänger av skummaren under några timmar efteråt

Vet ej om det bara var viljan men det ser bättre ut i karet.

Enda jag såg klart att vissa polyper verkligen kom fram som jag ej sett innan

Postat

Efter 2 veckor så har jag inte sett någon skillnad på mina bruna fläckar på sanden med detta medel,tänker fortsätta en vecka till innan burken hamnar i skåpet.Patrik

Postat
  • Författare
Efter 2 veckor så har jag inte sett någon skillnad på mina bruna fläckar på sanden med detta medel,tänker fortsätta en vecka till innan burken hamnar i skåpet.Patrik

testat att mixa med bak?

Postat

Kört en vecka med bak nu och ser ingen förbättring,mina bruna fläckar på sanden, kan bero på att jag bara kör med 1 påse zeovit sten i reaktorn på mina 750 liter och kanske får lite för hög bio aktivitet i sanden och inte i reaktorn.Patrik

Postat
  • Författare

OK, ska köra ett tag nu, har cyano, inga mängder men det brukar sprida sig snabbt

Postat

Jag har också kört med detta i två veckor, tycker inte det märks någon skillnad på sanden.

Det verkar som skummaren producerar mindre avfall sedan jag började, min kejsare har blivit helt fri från svampangreppet men om det är detta eller om det hade gått bra ändå vet jag inte.

Postat

Har även jag köpt Zeo Zym, har inte börjat dosera än.

Undrar vart man skall dosera Zeon, vid reaktorn i sumpen eller direkt i huvudkaret ?

// Johan

Postat
jag doserar zz direkt i huvudkaret

Tack !

Använder ni måttet som följer med ? Hur mycket och ofta ska man dosera ?

Postat
  • Författare

1 mått till 1000l,uppblandat med saltvatten, mixar du i zeobak ska det stå 6-10 timmar innan du häller i, så gör jag nu mot cyano.blåste bort så mycket cyano jag kunde innan.

Postat
1 mått till 1000l,uppblandat med saltvatten, mixar du i zeobak ska det stå 6-10 timmar innan du häller i, så gör jag nu mot cyano.blåste bort så mycket cyano jag kunde innan.

Hur ofta doserar du denna lösning ?

Jag doserar Coral Snow med bak och tycker cyanon är på väg bort.

Postat
  • Författare

jag har precis börjat, det som jag märkt mest är att polyper är ute mer och att vattnet blir väldigt

klart. nu doserar jag en gång per dygn. ska även göra vattenbyte o zeolithbyte i helgen, så får vi se. fick en del tips på zeovit.com.

Postat

Märker ni klarheten på vattnet kort tid efter första doseringen?

Låter som ett intressant preparat, jag har lite cyano som behöver utrotas!

Postat
  • Författare

nu är jag själv ny med zz, men klart vatten märker man direkt, även polyperna är ute mer, jag tror inte zz är ett så kallat dunderpreparat som dom specialpreparat mot cyano, som tar det över

en natt,typ antired.man får nog hålla på ett tag,men jag tycker det känns bättre än mediciner.

sen är ju zz inte framtaget enbart för cyano, det verkar ju finnas en hel del positiva saker som

händer i burken! kolla länken här:http://zeovit.com/forums/showthread.php?t=14701 där finns

mycket läsning och tips:)

Postat

Idag fick jag också ett Zz paket på postren från Tedmannen.. tack tomten... Skall fixa med detta ikväll och återkommer med vad jag tycker hänt/händer..

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.