Gå till innehåll

Zeozym


crille

Rekommenderade inlägg

Är inte Zz bara ytterligare en variant av Miracle Mud, Ultralife osv osv ??

.

Troligtvis är det så. Vad är principen för dessa produkter? Och hur kan en burk med lera kosta runt 400:- är det pga dyr råvara eller bara ocker? Jag har själv köpt en burk....måste ju testa.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Info:

Enzyme-based biological stimulant to promote increased bacterial metabolism.

-Amplifies the effect of ZEObak

-Stimulates the biological control of slime algae (Cyanobacteria).

-Enhances skimming performance

-Disbarment of harmful substances

Dosing: Normal: 1 level teaspoon per 1000 L / 250 gallons per week dissolved in tank water.

As a solution to excess organics: Up to 2 level teaspoons daily. Dissolve separately 6-8 hours advanced in 0.5 l tank water, and then add directly to the tank. Carefully observe the protein skimmer for increased skimmate production.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googla lite, lera verkar nästan alltid innehålla enzymer...

Därmed inte sagt att det inte fungerar !

Fast jag är verkligen skeptisk alla underpreparat som ständigt presenteras. Jag får en känsla av att det är oerhört lönsamt för tillverkarna att presentera nya preparat som "alla" handlare genast måste ha på hyllan. Julpengar känns det som...

Det är det inte. ZZ innehåller enzymer.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis inhandlat en burk ZZ, men får inte upp burken!

Finns det någon som sitter inne på några bra "burköppnartips"?

Det flere som har problemer med burken :

If you have purchased the product or plan to, be forewarned the lid is very difficult to get off. Also be very gentle when putting it back on or you will be in the same situation to get it back off. I am tempted to put it in a new container…

/Pål

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis inhandlat en burk ZZ, men får inte upp burken!

Finns det någon som sitter inne på några bra "burköppnartips"?

Det flere som har problemer med burken :

/Pål

Japp burken är rena skiten. Låser sig ibland å andra gånger hur lätt som helst att få upp.

brukar hålla burken i Vänster handflata och sedan högerhanden med att skruva upp den.

Är det trögt eller inte går alls så test igen.

Höger jängat lock.

Vet folk som fått klippa upp sin burk och hälla i det i en annan burk.

250gram & 500grams burkarna är samma storlek men olika mäng/vikt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag vet inte om jag irriterar mig över småsaker men här är min nya ZEOzym burk:

090207-zeozymburk.jpg

Orginalburken gick bara att öppna två ggr sen fick jag skära upp den med en kniv.

Observera också att det s.k. "måttet" som jag inte hittade förrän jag skar upp burken sitter nedstucket i pulvret. Ett "fullt" sånt här mått kan förmodligen för olika människor hamna någonstans mellan 2 och 8 ml. Då ska doseringen vara en tesked, 5 ml per 1000 l. Om man t.ex. har ett 200 liters akvarium och ska dosera 1 ml är "måttet" användbart då? Det här riktiga B-stuk på burk och mått får mig att fundera över vad pulvret, med ett pris på ca 2000 kr/kg (250 g i burken) håller för kvalitet?

Jämförelsen gled iväg till vad man får i paketet med vissa Salifert tester för 150 pix. ett par sprutor något "testglas" osv. (därmed inget sagt om testernas kvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 1 år senare...
  • 2 månader senare...

jag har aldrig provat men jag har läst.........!

Två dagar efter ett vattenbyte I dos 1 / 2 tesked Zeozym blandas med 0,5 l tank vatten. Rör ihop och låt den stå i 10-20 mins innan strömmar in sumpen och visa tank.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Hänger på denna tråd med en fråga om dosering

Står på ZeoZym burken att man ska blanda max 1 tesked per 1000 liter vatten (blandas med 0.5 liter akvarievatten) . Så om jag har 500 liter blir det givetvis 1/2 tesked blandat med 0.25 liter vatten.

Sen står det att det är maxdoseringen är per vecka, så frågan är om man ska dosera lite av blandningen / dag eller köra i allt på en och samma gång?

Från korallen-zucht's hemsida:

> Normal: 1 level teaspoon per 1000 L / 250 gallons per week dissolved in tank water.> As a solution to excess organics: Up to 2 level teaspoons daily. > Dissolve separately 6-8 hours advanced in 0.5 l tank water, and then add directly to the tank.

Inte 100% säker på vad dom menar med denna förklaring när det även står "Up to 2 level teaspoons daily. " är det av lösningen eller av zeozym mängden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...