Gå till innehåll

Start hjälp med typ allt för nybörjare


sebbe1983

Rekommenderade inlägg

mors.

ska göra ett seriöst frösök att träda in i den underbara saltvattensvärlden.

är dock helt ny med undantag frö entusiasm...

förklara gärna frö mig allt jag behöver veta för att starta ett kar och få det att fungera,

funderar på om jag ska köpa mig typ ett 300l och "göra om" det till salt eller om man skulle ta den fega vägen och köpa ett färdigt 130l red sea tror jag det heter. ok snyggt men känns som man missar mkt på vägen.

vad behöver jag och hur gör jag me tex ett 300l

inte snålvarianten med minsta möjliga teknik men inte värsting varianten extra plus allt för 100k heller utan ngt mellanting.

kollat runt lite och det är vad jag sett bu och bä om allt från uv filter till skummare lysen sump mm mm.

vad behöver jag egentligen ha, varför och vad kan jag göra själv och vad måste man köpa.

ta gärna 250-300 l som exempel om ni nu inte tycker det är på tok för stort att starta med.

kan tillägga att jag kört malawi en bra stund noga med bra mat (gör själv) lyse vatten filter mm mm. all min fisk växer så det knakar och mitt största problem för stunden är för mkt yngel så helt ny på kar och fisk e jag inte.

jhälp mig att träda in i rt sällskap.

//sebbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG och en trevlig hobby.

Det finns inte direkt något "detta-ska-du-ha" svar, det finns lika många lösningar och skötselvarianter som det finns akvarister.

Börja med att skaffa ett par bra böcker om salt. Saltvattensakvariet av daniel knop är en bra start.

Kolla om du kan få åka och titta på några akvarier i din närhet, och därifrån bilda en uppfattning hur du själv vill lösa ditt.

Kolla under Mitt första akvarium, det finns en del bra trådar där.

Mitt tips innan du startar: Läs mycket, det är inte riktigt samma sak som ett malawikar. Och när du tycker att du läst på tillräckligt läs på lite till. Själv begravde jag näsan i böcker och här på guiden i ett år innan jag startade upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG och en trevlig hobby.

Det finns inte direkt något "detta-ska-du-ha" svar, det finns lika många lösningar och skötselvarianter som det finns akvarister.

Börja med att skaffa ett par bra böcker om salt. Saltvattensakvariet av daniel knop är en bra start.

Kolla om du kan få åka och titta på några akvarier i din närhet, och därifrån bilda en uppfattning hur du själv vill lösa ditt.

Kolla under Mitt första akvarium, det finns en del bra trådar där.

Mitt tips innan du startar: Läs mycket, det är inte riktigt samma sak som ett malawikar. Och när du tycker att du läst på tillräckligt läs på lite till. Själv begravde jag näsan i böcker och här på guiden i ett år innan jag startade upp.

tjena.

tackar

läser det jag kommer över men jag blir lite vilse när den ena tråden säger emot den andra om typ allt...lyse skummare pumpar filter mm mm mm.

vad ingår i ett starter kit typ:P

såg ngn som körde med aqua marine glow..dom där blåa rören och en på hängs skummare...och inget mer som jag fattade det ..kört så i ett år och det funka kanon...kan ju i sånna fall fråga mig vf köpa kar och teknik frö 15000 när man kan köpa ett 540l frö 2000 en skummare frö 1000 och 2 rör frö 200kr st...

e som sat ny och vilse.

menade inte att jag kan allt inom akvarie när jag sa att jag har malawi annat än att mena på att jag har viss vana av fisk kar lysen noga med vårt filter mm det jag inte kan/vet lär jag mig.

är hantverkare så behövs detbyggas ngt e inte det ngt problem heller.

hoppas på en salt framtid //sebbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen Sebastian!

Precis som Marko säger finns det inte svart vita lösningar här. Det finns så många olika variabler som påvärkar vad som är rätt och fel. Det du måste komma fram till först är vad du vill ha, ett billigt lösning med ett par fiskar, vilka oväsentligt eller vill du ha ett ett superstort kar med hajar och bläckfiskar.

När du vet det så kan man börja resonera sig till för och nackdelar med olika lösningar. Det är en av de stora tjusningarna i denna hobbyn. Det är så pass komplext att de riktiga veteranerna diskuterar också vad som är rätt och fel.

Börja med att tala om vad du vill med ditt kar och läs MASSOR, vi hjälper dig gärna på traven när du inte hänger med. Funderar du på lysen så läser du först om det och sedanm frågar du. Då kommer du få ett bra kar som passar dig även om det inte är i drift till i jul!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också nybörjare och det bästa du kan göra för att förstå dig på nånting överhuvudtaget är att läsa boken som nämns ovan.

När du läst den kan du göra det enkelt för dig och bestämma dig för vilken väg du vill gå.

tänk på att initial starten inte består av nånting speciellt avancerat utom tålamod.

Jag är fortfarande väldigt osäker på hur jag ska tolka allt jag läser och hur jag ska göra sen när mitt kar funkar, nu är det ett tag tills dess så jag tänkte bara starta upp med minimalt av allt (den utrustning jag absolut behöver) så jag hinner läsa på och förstå mig på allt annat.

vill inte ge dig specifik information då jag inte är kvalificerad till det :) men försök om möjligt göra det enkelt för dig.

Det jag vet av erfarenhet inom akvarievärlden är att blocket har mycket till salu för halva pengen. jag köpte just en skummare för mindre än halva priset så skuma runt där.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ett kar med saltvatten i, och en skummare, och bra cirkulation, och levande sten, vatten tester, belysning och läsa MYCKET här på sidan. det e väl grunderna kan man säga.

Så enkelt kan det vara, och så började jag. sen kan man ju använda sump, använda osmos så man får lite bättre vattenvärden. ska du inte ha nåt krävande funkar T8 belsyning som oftas ingår i akvariekit ämnade för sötvatten, men en T5 armatur, erl Mh är att föredra. allt jag kom på... som alla andra här säger. LÄS och bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha. du hittar det mesta här någonstans. lycka till ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, väldigt tacksam frö all respons och bra svar, de ger mig mkt även om det inte är ett...sätt i den här pumpen råd typ.

vi leker med tanken...kan detta funka?

250-300L en ramp med dubbla rör varav det ena marine glow (blå) det andra en kall färg , akvarie belysnings som gynnar liv.

1-2 cirk pumpar ett ytterfilter (filtermatterial?) samt ett egenbyggt uv filter. en påhängs skummare LS salt tålamod lite tester och sen ngt levande.

efter hand byta ut tex rör mot mh byta pumpar mot starkare roa sig med att bygga en bra sump och skaffa den tekniken och när det funkar tömma-borra-limma-fylla tillbaka.

osv

dvs riktigt billigt...kar 1000kr mer eller mindre på blocket.

skummare, tror jag sett dem från 250 och uppåt. köpa en beg 500-1000

pumpar 100-200 st (har jag fattat det fel lr ska det vara pumpar som INTE tillsätter syre som i ett sötvatten?)

armatur....gratis. tar en från jobbet, rör 200kr sttyp 2500 kr + levande för 300 liter salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, väldigt tacksam frö all respons och bra svar, de ger mig mkt även om det inte är ett...sätt i den här pumpen råd typ.

vi leker med tanken...kan detta funka?

250-300L en ramp med dubbla rör varav det ena marine glow (blå) det andra en kall färg , akvarie belysnings som gynnar liv.

1-2 cirk pumpar ett ytterfilter (filtermatterial?) samt ett egenbyggt uv filter. en påhängs skummare LS salt tålamod lite tester och sen ngt levande.

efter hand byta ut tex rör mot mh byta pumpar mot starkare roa sig med att bygga en bra sump och skaffa den tekniken och när det funkar tömma-borra-limma-fylla tillbaka.

osv

dvs riktigt billigt...kar 1000kr mer eller mindre på blocket.

skummare, tror jag sett dem från 250 och uppåt. köpa en beg 500-1000

pumpar 100-200 st (har jag fattat det fel lr ska det vara pumpar som INTE tillsätter syre som i ett sötvatten?)

armatur....gratis. tar en från jobbet, rör 200kr sttyp 2500 kr + levande för 300 liter salt.

visst kan det väl funka, men det jag inte förstår är varför göra den där tömma-borra-fylla tillbaka proceduren, har du tänkt var du skagöra av koraller fiskar mm medans du gör detta? det är inget man gör på 15min för jag antar du ska limma en överrinning med? så mitt tips till dig är att om du vill ha sump gör det på en gång det blir bra mycket roligare och bättre och jag tror du kommer tycka om byggandet :) se bara till att du limmar glaset i överrinningen noga om du gör det, för läcker det där har du väldigt mycket vatten i sumpen :P du kan kolla in min tråd hur jag gjort :https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25647 där kan du kolla lite på mina idèer. hoppas du får några tips mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Trevligt med en östgöte till här på forumet =)

Ja, du, det här med saltvatten är ju inte helt lätt som du nog redan har insett, många olika åsikter och idéer, man kan inte se vilket som är mer rätt än det andra. Det jag kan rekommendera är att läsa på så mycket som möjligt Knop's bok är en bra start, men ta den inte för någon bibel, den har en hel del (som jag ser det) felaktigheter i den med (klassikern är väl att han rekommenderar anemoner som ett lätt djur t.ex. (P.S. köp inte en anemon som ditt första djur ;) ). Jag tror det bästa är att titta runt här på andras kar och se vilka som påminner om hur du vill ha ditt kar, sen läsa hur dom gör, vilka tekniker som använder m.m. en annan fråga jag tycker kan vara intressant att få reda på är hur många gånger deras kar har krashat/haft allvarliga problem, då man kanske får en insikt i hur deras metoder egentligen är. Vissa metoder kanske ger otroligt vackra koraller men har en tendens att få problem med att balansen i karet är på en knivsegg och gör man bara lite fel så går allt åt skogen.

Personligen är jag en sån som gillar low-tech lösningar, då de där det krävs att man hela tiden håller koll på alla värden hela tiden och lever på gränsen och om nåt tekniskt falerar eller liknande blir det en kraftig rebound effekt när balansen inte längre kan upprätthållas.

När det gäller pengar, så får man inse att det är inte någon billig hobby, jag började med tanken att inte bränna pengar på massa onödigt, och det tycker jag inte jag har gjort heller, men ändå så börjar man helt klart närma sig den magiska 100kr per liter gränsen för karet som jag tror är ett bra riktmärke att ha på vad det kommer att kosta. Det är så många saker man missar som helt ny på saltvatten. Man glömmer lätt bort att tänka på priserna på saker som levande sten diverse saker som kan behövas för näringsexport (behöver man tänka på först lite senare när karet stabiliserat sig).

Sen som sagt läs på så mycket som möjligt, på så många ställen som möjligt, finns många bra böcker på engelska så att man inte tror att Knop's idéer är de enda. Rekommenderar att hänga här på forumet en hel del, men även de engelskspråkiga forumen är riktigt bra så man får många olika idéer.

Sen är ju jag lite sån som tycker att man ska sålla ganska mycket i informationen, för mig är personer som hållit på länge och har råkat ut för de flesta sakerna under sin tid i hobbyn mer trovärdiga som källor. Genom att ha sagt detta så diskvalificerar jag mig själv som någon man ska lyssna på då jag är en nybörjare själv ;). Bara 3 månader in i hobbyn, men hoppas jag kan ge lite insikter i.a.f..

Lite länkar om du är intresserad:

http://forum.marinedepot.com/Forum9-1.aspx Forum där bland annat Eric Borneman håller till.

http://www.wetwebmedia.com/marine/index.htm Guldgruva för information om allt möjligt, med bl.a. Robert Fenner.

http://www.reefcentral.com/ Stort forum.

http://www.reefkeeping.com/ Online tidning för saltvatten, där många "stora namn" skriver artiklar.

http://www.advancedaquarist.com/ En annan online tidning.

På alla ställen som jag skrivit finns både nybörjar information och (mycket) mer avancerade texter, så det är viktigt att sålla så man inte blir helt informationsförlamad.

Hoppas jag inte skrämmer dig med all info som jag skrev här, det som är så bra är att man behöver inte veta ALLT i förväg, men man ska förstå att det kommer att kosta en del pengar och arbete, men sen kan man ta det mesta när det kommer. Bara man läst och förstått grunderna så är det egentligen inte svårare i början än att fylla på med saltvatten några pumpar och sen lite senare ett antal kg levande sten, mäta lite värden (salthalt och nitrit) och byta vatten då och då, och njuta av alla små kryp som följde med det levande stenen som börjar växa och föröka sig. Sen när man vill ta nästa steg så har man hunnit läsa på lite mer och är frågvis så brukar det ordna sig.

När det gäller tekniken tycker jag inte man ska snåla med saker som skummare, köp någonting som folk här rekommenderar, tror det är viktigare att man lägger pengarna på några få ordentliga basartiklar som fungerar bra istället för att köpa dessa billigt och sen massa annat lull-lull som t.ex. doseringspumpar m.m. i början, dessa saker kan komma att behövas senare men basartiklarna är ju det viktigaste för dig nu, d.v.s. i första skedet några streamer pumpar, salt och beroende på vattenkvalité på orten en osmosenhet.

Nån slags belysning är bra att ha när den levande stenen kommer i(inte så viktigt med bra belysning innan korallerna börjar komma in).

Skummare är något som man egentligen inte behöver första tiden (finns även en del som kör helt skummarlöst och har väldigt fina kar, så de är inte nödvändiga alls, men konsensus är att dom är bra att ha), jag körde t.ex. skummarlöst under incyklingen utan någon skada som jag kunde se.

Så extrem low-tech är inte så svårt men sen vill man ju ha den där korallen, och den där fisken och den där o den o den, då får man börja öka på med sakerna som dom kräver (bättre belysning, skummare för att bli av med näringsämnen, UVC för de känsliga fiskarna, m.m.).

Ugha, blev en hel uppsats det här, men hoppas den kan vara till någon nytta! och fråga om det är något. Jag ska försöka svara, och det finns ofta många andra som är villiga att dela med sig av sin kunskap.

P.S. Om det är något jag efter att ha läst på en hel del på senare tid ångrar att jag inte gjort ifrån början är att ha ett karantän-kar. Där man kör allt som ska in i karet för att kolla att man inte introducerar några oönskade saker i huvudkaret. Finns mycket skrivet om det hela och där är alla de "stora namnen" och de flesta andra överens, karantän är extremt viktigt, då djuren man tar in oftast kommer mer eller mindre direkt ifrån havet, och återförsäljare inte har någon möjlighet att inspektera varenda sak för eventuella skadegörare, och göra det under den tid det tar, helst minst en månad. D.S.

P.P.S. Hoppas verkligen inte jag skrämmer dig på nåt sätt ifrån denna underbara hobby, det är inte så det jag säger ska tas, bara delar med mig av det jag lärt mig senaste 3 månaderna. Men hobbyn det är skitkul, tro mig =) D.D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...