Gå till innehåll

Niclas Clown Hotelll


Nicke_W

Rekommenderade inlägg

Efter att ha mätt nitriten och fått värden på 0,05 eller mindre under veckan, så skaffa jag mina första

ivånare idag lite för fort kanske ? är medveten om det.

Men hoppas givetvis att nitirt värdet håller sig nere eller på noll nu.

img8445le4.th.jpg

Det vart 2 röda erimiter och 2 randiga blå/svart och 1 turbo snigel, hade gärna köpt fler men det va den ända dom hade kvar så den fick åka med (Bromma Zoo.)

img8475bl9.th.jpg

img8477xt7.th.jpg

Om allt löper fint iveckan så blir det mer sniglar till helgen.

ps. taba mig med en av påsarna vilket synns väl då jag fota den röda erimiten :/

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Va och skaffa en liten julklapp till mig själv nu efter jobbet.

Vart 3st turbos och 1st pistolräka, va väldigt sugen på en blåhummer men efter att ha kollat upp lite info om den så vart det tyvärr ingen.

Får bli senare då jag har skaffat ett större kar :)

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart lite till ökning i akvaret igår..

Fick en tur till Bromma Zoo som present igår bland annat.

Så nu är första fisken sjösatt vart en "Enchelyurus flavipes" (slemfisk).

Gillar verkligen dessa små slemfiskar, funkar det att ha fler 1-3st ihop eller är det risk för fajt om revir ??

Just nu bor min i en liten håla och har överblick över ls:en nedanför, äter gör den också utan problem men vill helst inte lämna sin lilla hål ser de ut som.

Vart en korall också är 99% på att det är en "Parazoanthus axinellae" (

Yellow cluster anemone) fast min é grön.

Enligt reeflex.net så vill den ha ljus och plakton vart hittar man det (det sisst nämda ;))

Någon som vet om akvarielagert har det ? Ska nämligen dit en sväng imorron.

ps. såg att korallen tog artiman som fasna på den också.

En bild uppdate imorrn.

Vad tror ni om detta ?!

1-2 st slemfiskar

2 st clonwer

1st smörbult

1st pistolräka

1-2 st putsaräkor

Blir det för stort tryck på denna lilla burk med allt detta ?

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Dags för en liten uppdate...

Burken rullar på både pistolräkan och Blenniden ser ut att trivas bra, pistolen ser man mest då den kikar fram lite mellan varven och när man slänger i några pellets.

Vilket den gärna kryper fram och snor åt sig och sen in i hållan igen.

Blenniden sitter mest i samma lilla hålla (i ls:en) men har börjat vågat sig ut och kollat runt i burken.

Även en Neosynchiropus ocellatus har flyttat i sen ca två veckor tillbax, en riktigt rolig liten firre och sitta och se på som stutsar runt lite över allt :)

Lite nya koraller har det blivit också, senast idag va jag iväg och kolla om Bromma Zoo hade nått men det va lite klent.

Fick i alla fall med en Sarcophyton ?! plus 2st fripassagerar anemonräkor jippi.

Fisk hade dom också (leverans i torsdags hörde jag) fanns mycket intressant, vart till slut 2st clowner Amphiprion ocellaris bra pris 2st 150:-

Fanns även fina tomat clonwer för samma pris.

Bilder lägger jag upp i kväll.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten uppdate om burken..

Bilderna är tagna under kvällen vid matning.

Har även kört igång skummarn i veckan, vet inte om det vart bättre eller sämre fick i alla fall en miljon micro bubblor som många andra har fått :/

Har försökt att fixa till det på olika sätt men har inte lyckas nått vidare.

karet rullar på bra alla innvånare ser ut att trivas och må bra.

För övrigt så sparas det till ett större kar, så några av innvånarna kommer att få flytta sen.

Fundera även på att starta upp ett nano kar till, då morsan har ett kar i kälarn på ca 40L, tänkte köra det som en räk burk med lätta koraller.

Jag vet att 3 clowner är lite för mycket för denna lilla burk tillsammans med allt annat, men förhoppingsvis så flyttar en av clownerna denna månad.

Då en jobbar kompis hade lite för bråtom med att köpte fisk och koraller efter en vecka utan att kolla nitrit eller nått -nej

/Nicke

post-4246-14468916768304_thumb.jpg

post-4246-14468916768522_thumb.jpg

post-4246-14468916768743_thumb.jpg

post-4246-1446891676909_thumb.jpg

post-4246-14468916769304_thumb.jpg

post-4246-14468916769562_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Uppdate..

Clownerna har nu flytta till en kompis akvarium, hade väl inte tänk att "ge bort" alla till han men vart övertalad hmm..

Har spanat in en annan art som jag har fasnat för, som kommer att få flytta in under våren.

Om dom går att få tag på då vill säga, vilket går nu i alla fall.

Min lysmanta har fått en kompis nu också sen 3 veckor tillbaka, så nu har man två som är relatift små men i samma storlek.

En solkorall har flytta in också, klart en av favoriterna i karet idag.

Den blommar ut väldigt vackert på nätterna och även nu på kvällarna sen några dar tillbaka.

Vart en sväng till akvarielesing efter jobbet idag, hörde nämligen att dom skulle få lite kul under veckan då jag va där förra veckan.

Fanns en del intressant både i korall och fisk väg.

Sluta med att jag äntligen hitta en goby som förhoppngsvis ska bli polare med pistolen som man har haft länge nu.

Sluta med att jag gick där ifrån med ett goby par :nöjd:

Det första som händer när firrarna åker i är att den ena sicker ner till pistolen och inte en ända knäppning till min glädje så nu ligger den ena av firrana vid en av öppningarn och bevakar :)

Även sugen på en pseudochromis flavivertex en mycket vacker liten fisk.

ps. min pistolräka knäpper åt precis allt annars till och med algskrapparn haha.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...