Gå till innehåll

Revvänlig Tryckare?


nike83

Rekommenderade inlägg

Det borde väll vara lugnt om du köper ett litet exemplar? jag kommer inte att uppgradera till något jätte kar, utan snarare runt din storlek alt ett 540L.

ja tillenbörjan iaf... hur mycket anpassar de sig efter karet? jag vill inte köpa en fisk som inte trivs eller som jag måste göra mig av med efter 1-2 år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske inte du ska ha en tryckarfisk de flesta blir ganska stora efter några år.

Jag känner att om kan man ge den ett bra hem i några år och sedan skicka den vidare så behöver man inta ha något dåligt samvete.

jo precis, men frågan är hur stora de blir om de är i ett 440 liters kar?

någon som har erfarenheter av det? de flesta fiskar verkar bli stora...... men blir de verkligen de i fångenskap också? är de hur stora de blir i naturen eller fångenskap som anges i artregistret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
återupptar min tråd när jag såg att en butik i stockholmstrakten har denna fisk inne:

http://se.reeflex.net/tiere/511_Rhinecanthus_aculeatus.htm

funkar den med eremiter, turbosniglar och putsräkor? eller blire middag för den ?

He he,

I mitt Fish Only-kar har jag, förutom min stora drakmuräna, även en Odonus-tryckare och en Picassotryckare. Odonustryckaren är snäll mot de fåtaliga koraller jag har där, men picassotryckaren är en helt annan sak. Jobbigast är det för de snäckor jag har i karet. Oavsett storlek på snäckorna så ska picassotryckaren ge sig på dem och kivas. Roligast är att dra loss snäckorna från väggen och slänga dem upp-och-ned på botten där de ligger hjälplösa till jag få komma till undsättning. En picassotryckare är verkligen inte snäll mot några andra djur, men har å andra sidan en personlighet som inte liknar någon annan fisks ;)

PS - Jag ska tillägga att jag aldrig sett någon av mina tryckare äta något lägre djur (snäckor eller eremiter), de (eller främst picassotryckaren) brukar med dem och gör livet besvärligt för dem.

post-1358-14468916481223_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he,

I mitt Fish Only-kar har jag, förutom min stora drakmuräna, även en Odonus-tryckare och en Picassotryckare. Odonustryckaren är snäll mot de fåtaliga koraller jag har där, men picassotryckaren är en helt annan sak. Jobbigast är det för de snäckor jag har i karet. Oavsett storlek på snäckorna så ska picassotryckaren ge sig på dem och kivas. Roligast är att dra loss snäckorna från väggen och slänga dem upp-och-ned på botten där de ligger hjälplösa till jag få komma till undsättning. En picassotryckare är verkligen inte snäll mot några andra djur, men har å andra sidan en personlighet som inte liknar någon annan fisks ;)

PS - Jag ska tillägga att jag aldrig sett någon av mina tryckare äta något lägre djur (snäckor eller eremiter), de (eller främst picassotryckaren) brukar med dem och gör livet besvärligt för dem.

jo de var väl det jag befarade.... får väl ta en picassotryckar när/om man uppgraderar till större isf!

frågan är juh om man verkligen vill ha en tyckare som inte är lika fin som en picasso/tiger? jag menar, man har väl fiskar för att de är vackra? de känns lite som att det blir "b-laget" som man får ta, för "a-laget" funkar inte!

snygg bild btw, har din drake plockat någon fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo de var väl det jag befarade.... får väl ta en picassotryckar när/om man uppgraderar till större isf!

frågan är juh om man verkligen vill ha en tyckare som inte är lika fin som en picasso/tiger? jag menar, man har väl fiskar för att de är vackra? de känns lite som att det blir "b-laget" som man får ta, för "a-laget" funkar inte!

snygg bild btw, har din drake plockat någon fisk?

Clowntryckaren är en av mina favoriter om man nu tittar på vilka som inte passar in.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag har inte sett den intressera sig får någon levande fisk ännu. Putsarwrassen på bilden har dock "försvunnit", men jag har inte anledning att misstänka drakmuränan ändå.

nä, jag skulle nog misstänka din palettkirurg ;)

eller en naturlig död, eller så är de naturligt att han är död (han irriterade juh muränan när vi hade träff hos dig) -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...