Gå till innehåll

Flatworm exit dödar inte alla maskarna


lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej

jag har problem med flatworms convolutriloba retrogemma

har medicinerat karet flera gånger med flatworm exit men jag lyckas inte döda alla maskarna, det verkar överleva några varje gång trots att många dör.

har någon mer haft denna erfarenhet?, jag doserar ca 25-50% över normal rekomenderad dos men akvariet har förstås många skrymslen mm

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flatworm exit verkar inte påverka ägg över huvudtaget, så man kommer nästan garanterat behöva köra upprepade behandlingar för att bli av med alla maskar. Så vitt jag förstår producerar convolutriloba retrogemma så kallade viloägg, altså ägg som kan kläckas "långt" senare.

Lösningen skulle jag tro är något som äter dem, och håller efter dem när de kläcks efter behandling med FlatwormExit. Det ska finnas ett par olika wrassar som äter dem (?) men även ett par andra tex Neosynchiropus ocellatus (Synchiropus ocellatus - Ocellated dragonet) ska ta dem. Ingen är speciellt intresserad om de inte är hungriga dock...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa maskar blommar upp hos mig med ojämna mellanrum. Hexataenia rensar karen riktigt snabbt. Jag har satt i en Synchiropus occelatus i ett tvåhundra liters kar med ett antal hundratal maskar för ungefär två månaders sedan. I dag ser jag ungefär tolv. Med en hexataenia i karet lika lång tid hade jag inte sett någon enda mask. Men hexataenian är aggresiv mot andra fiskar ibland och det har jag aldrig sett med ocellatusen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa maskar blommar upp hos mig med ojämna mellanrum. Hexataenia rensar karen riktigt snabbt. Jag har satt i en Synchiropus occelatus i ett tvåhundra liters kar med ett antal hundratal maskar för ungefär två månaders sedan. I dag ser jag ungefär tolv. Med en hexataenia i karet lika lång tid hade jag inte sett någon enda mask. Men hexataenian är aggresiv mot andra fiskar ibland och det har jag aldrig sett med ocellatusen.

Finns det något djur som käkar upp plattmaskar som funkar i ett mindre kar, misstänker att ocellatusen liksom andra mandariner inte trivs så bra i 100L. Nu vart det visst lite OT.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp - nu blir jag lite förvirrad. Vad är det för en fisk ni pratar om? Eller fiskar...

Är Synchiropus occelatus samma som Neosynchiropus occelatus?

Och är N. Stellatus samma som Synchiropus stellatus?

Alltså - jag utgår från att i det första fallet pratar vi om den som vanligen (men felaktigt? är väl ingen blenny) kallas scooterblenny och i andra fallet den som vanligen kallas röd scooterblenny?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ocellatusen äter fryst artemia och mysis om den inte blir för stressad av nadra fiskar så den kan jag gott tänka mig att ha i ett 100 liters kar.
Jag tycker att N.stellatus (scooterblenny) är effektivare än hexatenian och dessutom så är den ju inte aggressiv.

Sedan kanske det bara är så att olika plattmask attraherar olika fiskar

Då kanske man ska fundera lite på en sån, tycker det är svårt att hitta fisk som passar i ett så litet kar och inte nafsar på koraller. Finns det nån risk att den gör det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...