Gå till innehåll

Mitt Clown hotell


foxxer

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Först... jag e ny här på SG så förlåt om jag utger mig för att vara lite bakom flötet:P

Jag o sambon var o hämta vårat första saltvattens akvarium idag (begagnat) det blev ett Clownhotell som har varit igång i ett år.

Ägaren var trevlig och förklarade jätte mycket för oss.

En sak är att på stenarna växer det ganska mycket alger, gröna o någon lila. Hur får jag bort dessa?

Någon som vill lägga ut de olika värdena man ska ha i akvariumet så att det funkar som det ska eller det e olika för akvarium till akvarium eller det finns någon slags riktlinje att gå efter?

Men eftersom man är ny inom saltvattens delen så är man ju osäker, har läst "på" jätte mycket här i olika trådar men jag tänkt om det fanns någon vänlig själ som vill ge några goda råd till oss att tänka på och för klara gärna enkelt så vi nybörjare förstår;)

Vi fick massa tester med oxå.

Tack för all hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla.

Först... jag e ny här på SG så förlåt om jag utger mig för att vara lite bakom flötet:P

Jag o sambon var o hämta vårat första saltvattens akvarium idag (begagnat) det blev ett Clownhotell som har varit igång i ett år.

Ägaren var trevlig och förklarade jätte mycket för oss.

En sak är att på stenarna växer det ganska mycket alger, gröna o någon lila. Hur får jag bort dessa?

Någon som vill lägga ut de olika värdena man ska ha i akvariumet så att det funkar som det ska eller det e olika för akvarium till akvarium eller det finns någon slags riktlinje att gå efter?

Men eftersom man är ny inom saltvattens delen så är man ju osäker, har läst "på" jätte mycket här i olika trådar men jag tänkt om det fanns någon vänlig själ som vill ge några goda råd till oss att tänka på och för klara gärna enkelt så vi nybörjare förstår;)

Vi fick massa tester med oxå.

Tack för all hjälp!

Hej och välkommna!

Till att börja med, dom rosa algerna på stenen är kalkalger, vilket är bra, inget man oftast vill ta bort. Antar att det var sådana på baksidan av karet också?

Det viktiga i starten är väl att du ska ha låga Fosfat,nitrat,nitrit värden, dom ska ligga lågt, helst på 0. nitraten kanske du inte kommer ha 0 men fosfat och nitrit ska du inte ha något av, du kommer med förmodan att få köra med fosfatremover för att få bort fosfat. Är det begagnad sten du köpt? Det råd jag kan ge dig till nybörjare (som jag själv är) är att läsa, läsa, läsa, söka på trådar här på Sg och läsa igenom allt, och är det inget du förstår så är det bara att fråga. Vilka tester fick du med? Näringstester behöver du inte testa i början såsom Ca,Mg,Kh.

Lycka Till!

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej och välkommen. tycker också att du ska läsa, läsa och åter läsa... tycker du ska ladda ner saltvattenskemi för dummis som du hitter på denna länken

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496

där får du en tabell på vad alla värdena bör ligga på. står även lite fakta om de olika "ämnena" och anledningar till varför dom kan vara för höga/låga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommna!

Till att börja med, dom rosa algerna på stenen är kalkalger, vilket är bra, inget man oftast vill ta bort. Antar att det var sådana på baksidan av karet också?

Det viktiga i starten är väl att du ska ha låga Fosfat,nitrat,nitrit värden, dom ska ligga lågt, helst på 0. nitraten kanske du inte kommer ha 0 men fosfat och nitrit ska du inte ha något av, du kommer med förmodan att få köra med fosfatremover för att få bort fosfat. Är det begagnad sten du köpt? Det råd jag kan ge dig till nybörjare (som jag själv är) är att läsa, läsa, läsa, söka på trådar här på Sg och läsa igenom allt, och är det inget du förstår så är det bara att fråga. Vilka tester fick du med? Näringstester behöver du inte testa i början såsom Ca,Mg,Kh.

Lycka Till!

Mvh Rickard

Hej

tack ALLA för det varma välkomnadet!

Japp det fan även alger på baksidan.

Jag sitter o läser här på SG hela tiden och börjar få lite kläm på alla olika uttryck mm. Ang värdena i mitt kar så kolla jag dem och de låg enligt tabelen i texten för dummis.

Jag köpte det begagnat och tog även vattnet med mig hem så jag starta upp det direkt när jag kom hem och allt verkar till att må bra. har haft igång det sen i måndag.

Jag fick med en massa olika tester och har testat dem alla.

Jag köpte 4 st turbo snäckor som jag hoppas på att ta bort det gröna på stenarna vilket jag tycker liknar lite luddigt släm med ca 21-2 cm långa trådar.(svårt att förklara) ska försöka fotta en bra bild imorgon.

Men tack för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

tack ALLA för det varma välkomnadet!

Japp det fan även alger på baksidan.

Jag sitter o läser här på SG hela tiden och börjar få lite kläm på alla olika uttryck mm. Ang värdena i mitt kar så kolla jag dem och de låg enligt tabelen i texten för dummis.

Jag köpte det begagnat och tog även vattnet med mig hem så jag starta upp det direkt när jag kom hem och allt verkar till att må bra. har haft igång det sen i måndag.

Jag fick med en massa olika tester och har testat dem alla.

Jag köpte 4 st turbo snäckor som jag hoppas på att ta bort det gröna på stenarna vilket jag tycker liknar lite luddigt släm med ca 21-2 cm långa trådar.(svårt att förklara) ska försöka fotta en bra bild imorgon.

Men tack för alla svar!

Ok, Vad roligt att det flyter på, nu kommer det gå några månader innan du vill ha ett större :P tro mig ;)

Lycka till med allt, bara fråga om det är något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, Vad roligt att det flyter på, nu kommer det gå några månader innan du vill ha ett större :P tro mig ;)

Lycka till med allt, bara fråga om det är något.

Haha jag tror dig... sitter redan o plannerar vad jag behöver till mitt 250L som just nu e sötvatten.!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där du skriver inlägget finns det en knapp som heter" Gå till avancerat" . Där finner du en knapp som heter "Hantera bifogade filer". Kom i håg att bilden inte kan vara hur stor som helst.

Aha ok tack, ska kolla det... tror mina bilder e ganska stora så jag får väl ta nya i mindre fomat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Test av bild.

Jag fattar inte hur man ska göra för att förminska en befintlig bild. men jag tog och spara den bilden på min sida på Zoonen och sen spara jag den till datorn o då funka det:)

Kanske inte jätte bra upplösning men jag får försöka klura ut hur man klipper o klistrar sen..

post-4292-14468916469998_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser trevligt ut!

Tack! Ja de e jatte mysigt att sitta o titta på. ska börja blarnera dra igång ett av mina större kar men jag vet inte vad jag ska börja med att köpa och vad jag ska köpa!? det är ett 150 liters kar! ge mig gärna råd om ni vill!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tjena!

Snyggt kar.

Håller på få igång mitt med.

Hur mycket vatten har du i ditt?

Har du fyllt enda upp till plastkanten?

MVH

Oskar

Hej

Tack. Jag har vatten upp till det översta gallret, vetten nevån ligger precis under "toppen" på gallret så ytvattnet rinner in så blir jag av med ytvattenet. (svårt att förkarta!) hoppas du förstod vad jag mena:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår precis:)

Hur ofta måste du tömma koppen på skit?

Min blir nästan full över en natt, är det bara att strypa lite luftflödet?

MVH

Oskar

Min fylls oxå väldigt snabbt men jag har dragit igen luftflödet på slangen så fylls den inte lika snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...