Gå till innehåll

Syds lilla.


Syd

Rekommenderade inlägg

Hej jag har lite funderingar på att starta upp ett litet kar, men undrar på vad man kan ha för djur i det innan jag börjar på med arbetet.

Jag kommer att samman koppla det med mitt andra kar så tekniken finns redan och cirkulationen kommer att anpassas för de invånare som ska husera här.

Tanken är att bygga in det till hälften i väggen i hallen, som är på andra sidan i förhållande till det befintliga akvariet.

Sammankoppla rören som går i väggen på sin väg till källaren där filtrering sker.

Jag hade tänkt att använda ett färdigt kar som kommer med belysning och är på ca 30 lit borra två hål för vatten in och ut och styra flödet med en pump.

Är ett sådant här kar för litet för ett par sjöhästar ?

Mvh/Bosse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gjorde en skiss i paint, så här tänkte jag göra. Ta vattnet från utloppet på de stora karet leda runt det i nanot och sedan tillbaka i utloppsröret igen. Som pump kommer jag att använda ett tomt ytterfilter, tror det är mindre risk för läckage med ett sådant och ska det vara sjöhästar får det inte storma för mycket. Rören paserar en garderob i hallen innan de går ner i källaren så där kan skarvningen ske och filtret stå utan att synas.

post-2168-14468916469125_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Manne jag var också tveksam till storleken men sedan läste jag på lite här http://forum.seahorse.org/ och där är flera st som har nanokar på 3 gallon, och deras problem verkar vara filtreringen, jag kommer att få en sump till detta nano på ca 300 lit.

Jag ska prova det ljuset som var med, det finns lite andra lampor att beställa till den ramp som följde med. Glödlampan som var med är på 6500K ser bra ut utan vatten, det finns en tvåfärgad på 30000K + 10000K som verkar intressant. Men tanken är inte att ha några ljuskänsliga sps koraller här.

Hej Gustav jag har hittat ett lyxproblem, har en Acropora som ska vara mörkblå men den är inte så blå som jag vill, bara så man har något att bråka med. Annars tuffar det på bra i karet däremot har jag fått laga zeoreaktorn för andra gången (bottenplattan är för vek och bryts loss från pumpstången). Jag tycker mig inte ha sett någon förändring med zz, jag hade lite problem med slemalger på sanden före jul men efter att jag minskade start2 doseringen försvann det, där kan ju zz ha hjälpt till för de drog sig tillbaka väldigt fort.

Själv då dax för lite uppdatering i din tråd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Gustav jag har hittat ett lyxproblem, har en Acropora som ska vara mörkblå men den är inte så blå som jag vill, bara så man har något att bråka med. Annars tuffar det på bra i karet däremot har jag fått laga zeoreaktorn för andra gången (bottenplattan är för vek och bryts loss från pumpstången). Jag tycker mig inte ha sett någon förändring med zz, jag hade lite problem med slemalger på sanden före jul men efter att jag minskade start2 doseringen försvann det, där kan ju zz ha hjälpt till för de drog sig tillbaka väldigt fort.

Själv då dax för lite uppdatering i din tråd?

Alltid e det något, vad har du för märke på reaktorn?

Håller med dig ang. ZZ. Men jag ger det en chans. Blandar du ZZ, CS och zeobak ihop?

Vet inte vad jag skall uppdatera... ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för komentarerna.

Reaktorn är en KZ Gustaf och CZ + bak och ZZ + bak provade jag mot cyano hjälpte inte ett dugg med någon av dem, däremot tycker jag (kan vara önsketänkande) att vattnet har blivit lite klarare sedan jag började med zz. Enligt ett annat forum kan det ta lite tid innan man får önskad effekt av ZZ, nu har jag det hemma så det är bara att åka på, nu doserar jag två gånger i veckan så får vi se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för komentarerna.

Reaktorn är en KZ Gustaf och CZ + bak och ZZ + bak provade jag mot cyano hjälpte inte ett dugg med någon av dem, däremot tycker jag (kan vara önsketänkande) att vattnet har blivit lite klarare sedan jag började med zz. Enligt ett annat forum kan det ta lite tid innan man får önskad effekt av ZZ, nu har jag det hemma så det är bara att åka på, nu doserar jag två gånger i veckan så får vi se.

Oki, jag själv tycker det blir klarare vatten med dessa tillsammans. Ja tid är något man måste ta hänsyn till, illafall Tålamod ;)

Det blev ju bra med det lilla karet. Coolt med månljuset.

Tjusiga invånare förresten! Vad heter dem ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoppade i lite koraller som inte trivs riktigt i det andra karet, får se om det går bättre här där man kommer åt att mata lite mer. Det har nog varit race i det stora karet inatt för Acroporan på bilden låg avbruten (en bra smäll) och några andra var välta.

post-2168-14468916541785_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...