Gå till innehåll

Grattis, ni har lyckats!


Jerka

Rekommenderade inlägg

Missförstå mig rätt, ni har lyckats få mig att inte dra igång mitt nya 576 liters salt.

Jag har i min vetgiriga anda läst och läst på detta forum. Jag ville göra allting rätt i rimlighetens namn. Jag har läst böcker, men framförallt läst om era bravader här på forumet. Mitt 150 liters kubakvarium drog jag igång på vinst och förlust... Visst hade jag läst lite men tänkte att det är likadant som i sötvattensforumen...massor av "pekpinnar" hit och dit men egentligen så är det rätt svårt att misslyckas med sötvatten. Det kan man läsa mellan raderna på de flesta sötvattenforum. Här är det skillnad... Folk som verkligen går in stenhårt för det här får dyrbara smällar. Folk som har all teknik och kunskap får inte bort sina alger och verkar ge upp. Det känns som ett lotteri ibland. Det känns som få människor här inne har haft sitt akvarium i några år utan att ha lagt en förmögenhet på tidigare krascher. Få om ens någon verkar ha lyckats med att starta upp ett akvarium och haft det rullande i 5-6 år utan större problem.

Nej jag tror inte att jag är rätt person att ha ett saltvatten. Jag kommer inte viga mitt liv åt detta, jag har inte resurserna eller kunskapen att klara det här. Ni har troligen sparat många fiskar och korallers liv... och sannolikt en rejäl summa pengar åt mig. Det här är inte på något sätt ironiskt utan jag menar det jag skriver. Tack!

Jag ville ha ett rent och fint saltvatten med få spektakulära fiskar... men det måste man slita hårt för och jag tror inte jag är beredd att göra det. Nu får det bli ett sötvatten med ett fåtal spektakulära sötvattenfiskar istället...vad nu det kan vara. Stora fiskar blir det i alla fall...

Den här snabbvisiten i saltvattensvärlden har givit mig mycket ny kunskap... Men framförallt har den åter väckt mitt akvarieintresse.

Min kub får nog vara kvar... Det blir i så fall en omstart med ny spännande sten. Den skall jag ha för ett par clowner och en lämplig anemon som jag skall lära mig ALLT om innan inköp. ingen annan fisk...inga andra avsiktliga djur förutom lite turbosar och dyl. Kanske lite mjukisar... kanske lite balla putsarräkor...kanske en kirurg till dom... en mandarin vore snyggt...men då behöver jag ett större akvarium... man kanske skulle dra igång mitt 576 till detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att jag har negativa tankar. Frågan är väl om dom är realistiska eller om jag målar upp en nattsvart bild i onödan. Faktum kvarstår att jag får känslan av att det är få här inne som lyckats hålla en burk, låt säga 4 år, utan större problem. Med större problem menar jag stora problem, typ omstart eller åtminstone tankar på omstart.

Jag trodde i min enfald att det var sunt att ha det i åtanke. Men Jörgen menar kanske att det är bäst att blunda för det negativa och bara köra på och hoppas på det bästa. Det är lite så jag funkar i normalfallet men tänkte göra annorlunda den här gången, det är lite så jag uppfattat att man skall göra. Läs på, tänk igenom noga, osv.

Det är lite blandade budskap ibland. Gäller det en enda anemon skall man kunna allt innan inköp men gäller det ett helt akvarium så kan man ta det lite som det kommer?

Det jag försökte säga med min text var hur mycket jag velar... jag är jättesugen att dra igång det stora akvariet. Jag köpte det för saltvatten. Det var egentligen ingen fråga utan mer att skriva av mig. Men framför allt en eloge till er för att ni har lyckats få mig att inte rusa in i något med huvudet före såsom jag brukar göra.

En martyr känner jag mig verkligen inte som... men det verkar som du läste lite mellan raderna Niklas och förstod vad jag skrev. :)

Gott Nytt År

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så klart skall du inte rusa in i nåt när det gäller saltvatten...men det skall man väl knappt göra med nåt???

Ta det lungt, fråga mycket och läs på......skit händer men är du förbered med kunskap så blir det inte så allvarliga konsekvenser!!!

Det är det enda rådet som alla kör med.

Tycker helt klart att du skall starta ett stort kar.....du kommer inte ångra dig!!

Lycka till och gott nytt år!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jerka om jag nu tolkar vad du skriver så vill du verkligen ha ett saltvattensakvarium. Stämmer det så ska du självklart starta det också. Jag tycker dock att man ska läsa på massor, mer än jag själv gjorde också. Om du nu läst en del så kan det vara så att du ska starta upp med lite enklare förutsättningar för att sedan starta om när du konstaterat att detta är ju grymnt kul och nu vill jag ha anemoner och stenkoraller eller vad du faller för. Det finns nämligen massor av saker som man inte bör starta med, exempelvis anemoner, hajar, bläckfiskar mm.

Jag föreslår att du startar upp en tråd om dina tankar och förutsättningar så kommer även du lyckas starta ett akvarium!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jerka om jag nu tolkar vad du skriver så vill du verkligen ha ett saltvattensakvarium. Stämmer det så ska du självklart starta det också. Jag tycker dock att man ska läsa på massor, mer än jag själv gjorde också. Om du nu läst en del så kan det vara så att du ska starta upp med lite enklare förutsättningar för att sedan starta om när du konstaterat att detta är ju grymnt kul och nu vill jag ha anemoner och stenkoraller eller vad du faller för. Det finns nämligen massor av saker som man inte bör starta med, exempelvis anemoner, hajar, bläckfiskar mm.

Jag föreslår att du startar upp en tråd om dina tankar och förutsättningar så kommer även du lyckas starta ett akvarium!

Lycka till!

Tack, jag faktiskt gjort i det närmaste exakt som du föreslog. Har sedan i juni haft ett saltvatten, en kub på 150 liter med ca 30 kg LS några knappar, mjukisar och skivisar tillsammans med ett par clowner och frökenfisk. Det gjorde jag för att kolla intresset från mig själv. Jag var en hardcore sötvattensakvarist i många år men ledsnade runt 2002.

Jag blev såld direkt... och intresset visade sig bli återuppväckt så jag har köpt på mig lite utrustning och ett akvarium på 160x60x60. Julhelgen har jag tillbringat med skinkmacka och saltvattensguiden. Jag vet inte om jag bara råkade hamnade i olyckstrådar hela tiden men jag blev ordentligt tveksam till att verkligen köra vidare med mina planer... eller rättare sagt jag bestämde mig för att ge upp dom. Oddsen för att lyckas på lite längre sikt verkade väl ofördelaktiga. Jag inser att ett forum är mer än plats för att få hjälp med problem än för att bara berätta att man lyckats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte speciellt många sötvattensakvarister som har kört ett akvarium i 4-5år utan att göra ändringar heller. Ändringar gör man för att utveckla karet och idéerna om hur och vad man vill ha det driver intresset vidare. Visst så dör fiskar och lägre djur men det är samma med sötvatten även om det är lättare för det mesta att medicinera. saltvattensakvarist blir man inte utan ett speciellt inre behov, facinationen av havets speciella djurliv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte speciellt många sötvattensakvarister som har kört ett akvarium i 4-5år utan att göra ändringar heller. Ändringar gör man för att utveckla karet och idéerna om hur och vad man vill ha det driver intresset vidare. Visst så dör fiskar och lägre djur men det är samma med sötvatten även om det är lättare för det mesta att medicinera. saltvattensakvarist blir man inte utan ett speciellt inre behov, facinationen av havets speciella djurliv.

Jag menar förstås inte omstarter/ändringar för att man vill byta inriktning eller av någon annan anledning man valt själv.

De flesta akvarium jag känner till med sällskapsfisk är faktiskt ett par år gamla eller äldre. Det verkar motsägelsefullt nog bero på att dom inte är särskilt intresserade. Dom gör sina vattenbyten och skrapar rutan nån gång i månaden. Dom fyller på med ett par neontetror och platy ibland annars händer inte mycket. Växterna trivs trots en ramp med två 40w glödlampor osv.

Själv ville jag byta inrikting varje halvår känns det som. Problemet var att jag skaffade nya stora akvarium istället för att starta om ett gammalt. Det blev för jobbigt och utrymmeskrävande till slut. Nåja, vi skall inte snacka mina sötvatten nu.

Jag kanske missuppfattat allvarligheten i problemen... Det kan vara superkänsliga personer som kört superkänsliga arter. Jag får läsa vidare. ge mig gärna tips på positiva trådar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner till många som kört sina salt-kar många år (över 12år i.a.f.) utan några större problem (småsaker sker ju i alla kar, sött som salt). Min syn på det hela är (är själv nybörjare på det men efter att ha läst mycket, här och på utländska forum) om man bara sköter några saker så får man sällan krascher, och det är precis som i sötvatten, vattenbyten och karantän. De flesta jag ser som har haft problem kör med den ena eller den andra "metoden" för att slippa göra så stora vattenbyten, det tror jag är ett av de största problemen. Vattenbyten tror jag att nästan alla jag läst som har haft väl fungerande kar i många år sätter som det viktigaste.

Man måste sköta vattenbyten, det jag tror missas av dem som tror att vattenbytena kan minskas ner genom att ta bort näringsämnen med andra metoder är det faktum att vi bara håller koll på max något tiotal parametrar i vattnet, alla andra tiotusentals grundämnen och molekyler har vi inte en aning om hur de ser ut, och tillslut går något över gränsen och saker börjar dö. Samma sak sker i sötvatten, men i salt tror en del att man kan nagga i kanten på vattenbyten bara man håller näringsvärden och jonbalans i schack, så verkar inte sötvattenakvarister tänka, där byter man sitt vatten regelbundet annars får man tillslut problem.

Karantän är ju samma sak i sötvatten, om man inte har karantän så har man rätt vad det är 100000 sniglar eller nån parasit i karet och en hel del ger upp (som du säkert är medveten om så är det en extremt stor del av dem som börjar med sötvatten som lägger ut sina kar på blocket efter några månader/år då saker strular så det är inte saltvattensunikt med problem, men det kanske hörs mer då de flesta nybörjarsötvattensakvarister inte är på forum som dessa på samma sätt som vi saltisar). I saltvatten tror jag det kan vara ännu viktigare då behandlingen inte går lika lätt och mycket av det man köper kommer direkt ifrån havet, medans i söt är det mycket mer odlade djur/växter).

Jag tycker det är bra att du funderar allvarligt på vad du vill, men om du kört avancerat sötvatten så är du medveten om vikten av vattenbyten m.m. och tror inte att det borde vara speciellt mycket svårare än att hålla ett saltkar jämfört med ett sötkar för dig. Kolla upp dom trådar med krasher och se vad det finns för likheter mellan dem, och undvik att köra på det sättet, för jag har hittat en del likheter och på samma sätta har jag hittat likheter med dem som inte har de problemen, allt är inte svart eller vitt här, men vissa saker ökar riskerna (vill inte hänga ut några tekniker här utan det kan man nog se om man tittar runt på forumen) och andra minskar riskerna (t.ex. karantän och regelbundna ganska stora vattenbyten).

Tror du kommer att göra rätt val för din del, vilket det än blir. Hoppas självklart på att det blir salt så du blir kvar här på forumet! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...