Gå till innehåll

Tryckare


adddo

Rekommenderade inlägg

Frugan fick syn på en tryckare, tror det va en picasso i affären sist vi var där.

Den var väldigt aggressiv, högg mot allt som gick förbi akvariet.

Hursomhelst blev hon förtjust i den och mer eller mindre kräver att vi ska ha en sådan i vårt akvarium som kommer till helgen.

Nu undrar jag om det överhuvudtaget finns någon tryckare som funkar ihop med andra fiskar/koraller/räkor o.dyl?

Jag kommer att ha en Muräna (Gymnothorax Fimbriatus) som jag antar inte behöver oroa sig för en tryckare, men jag vill även ha ett par kirurger nån blennid o lite räkor.

Finns det nån som är åtminstone lite snäll för o vara tryckare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkor är rena smörgåsbordet för en tryckaresmiley4.gifMin clowntryckare är liten än så länge och jag har en sjöborre och turbosnäckor utan några större problem men dessa kommer att bli mat senare. Kommer att starta en burk till där han kan härja fritt. En piccaso är bland de största vandalerna som finns. Att de krossar levande sten och flyttar runt stora stenar är normalt beteende så om du vill ha en piccaso så måste du förstå att ett specialkar är nödvändigt. Jag har haft en för längesedan och han anföll mig jämt de första 2 veckorna.Om jag satte mig framför karet så stod han och körde huvudet i glaset så det small men efter 2 veckor så var han snäll mot mig och jag kunde handmata han men om det kom någon kompis så högg han i framglaset så det small. Det var ganska lustigt. Om någon gick förbi karet så hörde man ett par smällar hehe... Att välja medinnevånare till han blir urvalet inte så stort tyvärr. Glöm drakfiskar direkt . Det slutar med någons död. Piccason är favorit till segern men min piccaso blev besegrad av en drakfisk men vad jag har förstått så är tryckarfiskar experter på att döda drakar. Kanskeskulle de kallas Dragonslayers medsmiley1.gif. Blenniden är bara att glömma han kommer att möta döden. En del Kirurger kan funka men då får det nog bli en leucosternon eller någon lika aggressiv acanthurusart. Kejsare kan funka men helt säker kan man inte vara. Andra tryckare är det bästa(Clowntryckare, Niger. mm) Om det funkar med muränan kan jag tyvärr inte svara på. Så stora tåliga fiskar som är tuffa är bästa sällskapet men inte hajar då en tryckare inte kan hålla sig från att trakassera dem. Tänk också på att karet inte ska vara för litet. Gärna 540 och över, ett 720L är ett bra val då kan de få lite utrymme att simma på. Den största piccason som någon har fångat är på 66cm men i akvarium kanske de kan bli 30-35cm så då förstår du. Tycker absolut att du ska starta ett kar med tryckare de har stora personligheter och är ju bara så jäkla granna och tuffa. finns inga andra fiskar som är så intressanta enligt mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.. så picasson är så pass agressiv mot sina kompisar... När det gäller Odunus så är det ju raka motsatsen, den besvärar inga andra fiskar generellt, dock så ligger ju räkor o sjöstjärnorlite pyrt till.... Den enda gång det gick illa var när jag lite vårdslöst släppte i ett gäng Anthias, då klippte han en, men jag tror mest att han blev överraskad och tagen lite på sängen. Annars har det gått att stoppa i fiskar av alla storlekar utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej adddo jag har läst vad som skrivs här och vill bara skjuta in att det verkar vara mycket stor skillnad på olika picasso tryckare . Min rörde inte någon annan fisk om han inte själv blev angripen men det hände i princip aldrig och den rörde definitivt inte min drake . Att den tuggar på sten är sant men det vill mycket till för att det skall vara ett problem. Den rörde inga koraller så även det var ok men jag gav bort den för du kan glömma räkor sjöborrar och stjärnor även ermiter fick det tufft . Turbosniglarna klarade sig hyffsat men även där försökte han vända dem uppochner . Sammanfattning en mycket rolig fisk men du missar annat kul mvh hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...