sunkmupp Postat 29 december 2008 Dela Postat 29 december 2008 tjo! är ny här på saltvattensguiden, behöver lite hjälp med att starta upp ett nytt saltvattenskar, jag tänkte köra på mitt 60 L kar, jag har pump som skall vara tillräcklig, har även doppvärmare! akvariumet har ljusramp med starkt T8 lysrör...tänkte ha lite koraller, anemoner och nån fisk =) inköpslista: skummare, levande sten, salt, sand.nåt mer jag behöver köpa? är min belysning stark nog? tacksam för råd och tips /sunkmupp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 29 december 2008 Dela Postat 29 december 2008 Ett T8-rör är nog i klenaste laget, kan duga till lite mjukisar men räkna inte med någon tillväxt precis. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 29 december 2008 Dela Postat 29 december 2008 hej! och välkommen till Sg mitt tipps är att du först och främst tängker om angående anemoner efter som de kan ställa till med stora problem för dej.. pluss att de är svåra djur att holla.hadde nog sattsat på att försöka köpa en billig t5 amatur med så du får lite ljus finns ju billiga här på köp o sälj lite då o då lycka tillMvh/Marcus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 29 december 2008 Dela Postat 29 december 2008 Ett T8-rör är nog i klenaste laget, kan duga till lite mjukisar men räkna inte med någon tillväxt precis.hehe jasså du han före =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sunkmupp Postat 29 december 2008 Författare Dela Postat 29 december 2008 hej! och välkommen till Sg mitt tipps är att du först och främst tängker om angående anemoner efter som de kan ställa till med stora problem för dej.. pluss att de är svåra djur att holla.hadde nog sattsat på att försöka köpa en billig t5 amatur med så du får lite ljus finns ju billiga här på köp o sälj lite då o då lycka tillMvh/MarcusOkej tack för svaret, då har vi konstaterat att jag måste ha bättre belysning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 29 december 2008 Dela Postat 29 december 2008 måste och måste men det var som spooky (jesper) sa du kanske kan ha någon mjukis men inte mycket mer ska du bara ha fisk och sten så fugerar det så länge .. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sunkmupp Postat 29 december 2008 Författare Dela Postat 29 december 2008 måste och måste men det var som spooky (jesper) sa du kanske kan ha någon mjukis men inte mycket mer ska du bara ha fisk och sten så fugerar det så länge ..istället för att köpa ny ametur och nya t5 lysrör kan man inte köra på ett T8 lysrör som heter "sera deep sea 45 cm/15 watt" i original rampen? såhär står det om röret; Speciallysrör för korallrevsakvarium. Simulerar djupvattensfärger. Främjar tillväxten av koraller.kanske kan funka, akvariumet är 30 cm djupt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 29 december 2008 Dela Postat 29 december 2008 hej!T5 är ett helt annar rör som lyser bra mycket mer. att köra med ett T8 rör är nog för klent. du kanske kan ha skivanemoner. dom är inte så ljuskrävande men kommer inte att bli lika stora och fina med så lite ljus. bra ljus och bra cirkulation är grunderna för att bra saltkar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 december 2008 Dela Postat 30 december 2008 Jag har skivor, knappar, stjärnpolyper och några Sinularia under två T5 med måsvingereflektorer.(och täckglas). Karet är 35 cm högt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.