Gå till innehåll

Nu har jag läst o läst... och läst ännu mer


balofix

Rekommenderade inlägg

Aldrig ;)

Nej skämt åsido, så beror det ju på ens inriktning. Vill man bara ha fisk så behövs det inget.

Vill man ha mycket sps så kan en kalkreaktor vara bra (men inget måste, går att tillsätta på annat vis).

Zeovit kan man köra med om man vill få ett näringsfattigt system.

Som sagt, det finns inga måsten.

Ta dig lite tid och gör några sökningar på de olika systemen och se efter vilka behov användarna har.

Det är inget du måste ha från början i vilket fall som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel,

Välkommen till Saltvattensguiden!

Vill du berätta lite om vad du vill bygga för kar, så kan vi gärna hjälpa dig! Har du några tidigare erfarenheter? Har du redan skaffat ett kar?

SPS är en förkortning för Small Polyped Stone Corals. Se denna länk för bilder.

Näringsfattiga system brukar ge mindre problem med skräpalger och klarare färger på vissa koraller. Ju mer fisk du vill ha, desto svårare får du att hålla det riktigt näringsfattigt.

EDIT - dubbelpost ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, 700 liter är ett stort kar att börja med, men det behöver inte vara fel med det. Som alltid gäller det att vara tålmodig med att lära sig en sak i taget.

Bra tips är alltid att besöka någon annan akvarist i närområdet och ställa frågor. Sök på medlemmar som bor i Kristianstad så hittar du säkert flera.

Sedan är Daniel Knops bok "Saltvattensakvariet" en klassiker att läsa på i. Det är svårt att svara på alla frågor i en diskussionstråd, men vi hjälper dig gärna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt nya kar är 70 högt och skall bli en sps burk, jag har därav valt en 400w mh;)

Jag skulle nog föreslå att du klurar ut vad du har råd med och sen prova med mjuka koraller och nån LPS att börjas med, det är mycket lättare och dom kan vara lite förlåtande vid missar.

Prylarna du läst om är helt värdelösa och kommer inte att hjälpa dig de minsta med ditt kar!

Det gäller dock enbart om du inte läst på, kan du kemin och biologin och vet vad du gör och varför så är det utmärkta verktyg för ett fungerande akvarium;)

Mitt tipps är att du skall låta bli o köpa något överhuvudtaget innan du läst ett par böcker och börjat få en förståelse för vilka prylar du behöver och varför.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller med NiXoN.. läs mycket och bilde dig en uppfattning om hur saker funkar. ett kar på 700 liter kommer att kräva mycket teknik för att göra det lättare för sig.

jag är själv helt ny inom saltvatten och jag kör just nu ett kar på 300 liter. jag tycker att det är bra att starta med ett mindre kar för att lära sig hur allt hänger ihopp.

när du vet vad du vill ha och vad som krävs för att hålla dom koraller/fiskarna så kan du starta upp ett kar.

många säger att det är jätte dyrt att ha saltvatten men det beror på hur kräsen man är och hur mycket jobb man vill lägga ner på karet. visst det kostar en hel del men kan säga att det är det värt.

men läs på.. mycket. jag läste inte på så mycket som ja igentligen borde. tänk efter både en och 2 gånger innan du köper nått.. läs på om fisken korallen du tänker köpa så kommer du lyckas bättre.

har man en gång kommit in i salt så är man alltid salt.

det finns mycket begagnat som man kan köpa. det är bra att börja med. åk hem till nån som har saltkar nära dig och ställ en massa frågor. det är lättare att se och förkare när man har karet framför sig.

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...