Gå till innehåll

Anledning till sammandragningar på SPS?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har efter ett tags besvärt fått ordning på alla värdena och korallerna verkar ha hämtat sig bra.

Dock så är det en sak som jag funderar på lite extra och det berör SPS korallerna. När värdena i akvariet var aningen för höga hade de sina polyper ute varje dag. Men nu när värdena är bra så har nästan alla SPS sina indragna.

Kan det bero på något annat?

Har precis introducerat en dvärgkejsare till som kanske nippar på dem. Men han har gått tillsammans med SPS innan så det skall inte vara något problem.

Salthalten ligger runt 1.024 för högt?

Nitrat runt 5 och nitrit omätbart.

Tempen var för några dagar sedan uppe emot 30 grader men är nu nera på 25 igen.

Några funderingar?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg precis vad det är som gör att korallerna drar ihop sig.

Min nya "revsäkra" dvärgkejsare tycker att det är gott med SPS polyper.

Han är där och testar läget imellanåt.

Därför kommer en följdfråga:

Kommer detta i långa loppet kunna skada korallerna så att de dör? Finns det något sätt att vänja honom av med dumheterna?

Han är på frags och även hela kolonier.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att det är dvärgkejsaren du köpte av mig? Är lite nyfiken i så fall, i och med att varken jag eller Kajj hade några problem med den och koraller(har inte sett den sniffa ens på SPSn). Hur mkt matar du,vad matar du och hur beter den sig rent allmänt i karet? Åtminstone hos mig var den ju ganska skygg och bara aggresiv mot sin egen spegelbild,hur reagerar den på den andra dvärgkejsaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen hade jag bytt ut dvärgkejsaren då beteendet kan skada korallerna allvarligt...har förlorat koraller på detta sätt vid tidigare tillfällen. Tyvärr är de flesta fiskar individer så även om en art anses relativt revsäker så finns det vanligen gärna individer (och med tanke på vad Samuel skriver så verkar de kunna byta personlighet efter en flytt också)som inte är det... Problemet är också att akvariet är en förhållandevis liten och begränsad yta, vilket gör att skadeverkan blir så mycket större. Exempelvis en liten Gobiodon sp. kan lyckas slå ut ett helt bestånd av SPS om man får fel art (dvs den art som i naturen lever på polyper, men utbudet av polyper (i naturen alltså)är så stort att de hinner göra liten skada)

Det kan även vara så att dvärgkejsaren äter smådjur alternativt alger som finns på korallerna men beteendet irriterar troligen korallerna ändå vilket i mitt tycke gör det lämpligt att byta ut fisken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gobiodon behöver för övrigt inte vara av den sorten som äter koraller,det räcker med att den tycker det roligt att vila nån minut var per fragg för att de ska må dåligt och inte veckla ut sina polyper.

Hade tre stycken innan min flytt som inte var i närheten av SPSen utan var jättemysiga och vilade i skivanemoner och gorgonian,sen dog en i flytten och en i det temporära karet(inget skydd på pumpen),den sista släpptes ner i det stora karet med förhoppningen att han skulle fortsätta hålla sig bland skivanemonerna...glöm det,han gosade på för fullt bland alla fraggar och "kvävde" dem så den skänktes bort till Andre när han köpte de andra fiskarna. De är dessutom ett riktigt mähä att fånga,tog kanske 5minuter att få upp clownerna,10min för dvärgkejsaren och 20min för clowngobyn. Nä,de är jättesöta men ska man ha dem så är det lämpligt i ett nano så som Andre tänkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får det kanske bli ett utbyte eller en försäljning om man nu kan få upp den.

För korallerna står högt upp på listan.

aerie: det är din dvärgkejsare som pickar. Han var totalt mr Hyde och Dr. jekyll när han kom till mig. Först var han jätterädd för allt sen blev han monster och slog nästan ihjäl min andra dvärgkejsare. Nu är de kompisar men han är inte kompis med SPS:erna.

Han rör inget annat än SPS korallerna tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...