Ländström Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Hej TedJag kör på känn, grundregeln för mig är att inte köra mer än vad man måste och dessutom hålla koll på djuren. Om man kör för för mycket kan det visa sig bla på fenorna på fiskarna.//Tomas. Citera
Spooky Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Verkligen tjusigt!Detta blir svårslaget.Tyckte du sa att du tillsatte zeobak oxå (såg kanske fel), stänger du av ozonet en stund vid tillsats då eller?Annars lär ju bakterierna gå åt menar jag. Citera
Halogen Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Kanonfint Tomas!Hur mycket ozon doserar du? Kör du på känsla eller mäter du ORP? Skulle man inte lika gärna kunna använda skummaren som reaktor, blir det inte samma princip?/ Hälsningar Pär Citera
Ländström Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Hej Jo jag kör med bakterier och visst tar ozonet död på en del, desto viktigare att tillsätta. Alla metoder att rena vatten har även negativa sidor som man får kompensera för ,men för min del så överväger de positiva. Detsamma gäller för skummare mm.Jag kör med ca 30 mg i 12 timmar per dag uppdelat i 2 timmars intervaller. Om man har en mer effekiv reaktor typ stor skummare kan man säker minska dosen.Visst kan man köra ozonet i skummaren men jag vill hålla isär det. Som kuriosa så "uppfanns" skummaren ur de första ozonreaktorerna där man fick ett kladdigt skum i toppen.//Tomas. Citera
jontebgood22 Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Hej TedJag kör på känn, grundregeln för mig är att inte köra mer än vad man måste och dessutom hålla koll på djuren. Om man kör för för mycket kan det visa sig bla på fenorna på fiskarna.//Tomas.Kan du vara snäll och utveckla detta med att det visar sig på fenorna? Jag funderar på om jag med skall köra ozon men har alltid trott att det är välldigt lätt att misslyckas med.... Citera
Spooky Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Ozon i för hög halt är frätande.Viktigt att hålla koll på redox samt så man inte driver ut för mycket syre. Citera
Robban Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Alltid lika vackert Tomas, och bakom rodret styr en mkt duktig akvarist. Tack för alla år av bekantskap och kunskap. Citera
Ländström Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Hej Mattias Kolla under teknikdelen i artikeln.//Tomas. Citera
BroderIsak Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Hej Tomas!Lika fint som vanligt. Du vet hur man skall göra helt enkelt!!! Dock måste man nästa se denna burk för att förstå hur fin den egentligen är... Och det är jag jättetacksam för att jag har fått gjort. Citera
Ländström Postat 4 januari 2009 Postat 4 januari 2009 Hej RobbanTack det samma!Hej StefanKul att du gillar det!Jag vill passa på att lägga en länk här till min träff: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20474&page=5 Som sagt, ALLA är välkomna!//Tomas. Citera
Laggeman Postat 7 januari 2009 Postat 7 januari 2009 Fantastiskt fint kar Tomas!Har du testat och köra med ozonen direkt i skummaren för att jämföra resultatet?Mvh/ Jimmy. Citera
Ländström Postat 7 januari 2009 Postat 7 januari 2009 Hej JimmyTackar.Nej jag har inte kört ozon i skummaren, jag vill gärna hålla isär saker och ting. Dessutom är jag inte säker på att allt i skummaren pallar ozon.//Tomas. Citera
Wiking Postat 28 mars 2009 Postat 28 mars 2009 Hej Tomas. Om du någon gång plockar bort/isär din ozonreaktor för rengöring eller liknande så skulle det vara trevligt att så några foton på den. Hur mycket kol har du i reaktorn och hur ofta byter du kol?Den ljuddämpar och luftfilter du har byggt vad består den av? Citera
Ländström Postat 28 mars 2009 Postat 28 mars 2009 Hej IngemarTypiskt, jag hade ur den i förra veckan för rengörning...Jag ska försöka hålla det i minnet tills nästa gång. Jag förmodar att du har sett skissen i tidigare inlägg.Luftfilter/ljuddämparen är ett rör ca 30mm dia med täta ändar. Se skissAnnars får du väl ta cabben på en sväng nu när våren är här!//Tomas.dämpare.pdf Citera
Wiking Postat 28 mars 2009 Postat 28 mars 2009 Jag har sett skissen innan.Nu är jag med, du fyller den med vadd. Jag skall knåpa ihop något liknande kommande vecka.Japp, snart är det dax att cabba ner, jag förmodar att detsamma gäller för dig. Har du otur får du lägga till en kaffekopp extra om det blir något mer tillfälle. Mina få koraller har faktiskt börjat växa en del, och du har ju problem med växtvärk, så några fraggar......................... Citera
Ländström Postat 28 mars 2009 Postat 28 mars 2009 Hej Ingemar Det fixar jag säkert, du är alltid välkommen!//Tomas. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.