Gå till innehåll

Krabba med "solfjädrar"


CizziB

Rekommenderade inlägg

Såg igår en liten krabba (ca 1-1½cm).... var åt det blåa hållet med inte knallblå, snarare ljusblå. Den hade två typiska krabbklor men sen på två andra armar hade den som två "solfjädrar" och satt och fångade in saker som flöt runt i vattnet. Den satt så dumt till så jag kunde tyvärr inte ta nått kort på den....

Nån som har en gissning på vad det är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nog en filtreringskrabba som filtrerar med "solfjädrarna"

Kanske är en sånn här? http://se.reeflex.net/tiere/1549_Petrolisthes_lamarckii.htm

Ja typ en sån fast dom blåa på bilden va lite väl blåa och lila... fast det kanske varierar från individ till individ... Fast jag skulle vilja minnas att själva ryggskalet var bredare på den jag såg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där såg inte alls min ut... men din var jättefin! Hur stor är den?

Nej, men det skiljer väl lika mycket där som för icke-filtrerande krabbor... finns säkert sagolikt många varianter på dom. :ler:

Sedan så är den numera R.I.P. så vitt jag vet. Den försvann spårlöst efter några veckor och sedan dess har jag inte sett till den. Anemonen den bodde i flyttade på sig och sedan dess, inte ett spår.

Revhummern ser man dock aldrig till, men däremot hittar man skal den ömsat ett flertal gånger, så sent som häromdan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, men det skiljer väl lika mycket där som för icke-filtrerande krabbor... finns säkert sagolikt många varianter på dom. :ler:

Sedan så är den numera R.I.P. så vitt jag vet. Den försvann spårlöst efter några veckor och sedan dess har jag inte sett till den. Anemonen den bodde i flyttade på sig och sedan dess, inte ett spår.

Revhummern ser man dock aldrig till, men däremot hittar man skal den ömsat ett flertal gånger, så sent som häromdan.

Jag har aldrig sett nått skal efter krabban... så jag har ingen aning om hur länge den funnits i burken. Köpte LS för en vecka sen så det kan ha kommit med då... eller så har den funnits där sen ett år tillbaka då vi sist köpte sten...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de kan dyka upp när som helst. Inredde mitt Clown för ca ett och ett halvt år sedan. Transporterade ner det till svärsonen i Skåne före jul och nu har han hittat en liknande i karet. I det karet har ingen ny sten kommit in på ett år och jag har aldrig sett den lilla krabaten tidigare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...