Gå till innehåll

Mitt 350 liters (som blir 375:) är på G...


Freddie

Rekommenderade inlägg

Nu har jag påbörjat nyårslöftet...att skaffa ett saltvattensakvarium igen. Har haft tidigare med det var 7 år sedan nu...fan vad tiden går fort! Men jag har länge varit sugen på att skaffa igen och nu är det dags. Tänkte att jag skulle lägga in en tråd om detta för att dela med mig av hur jag går till väga samt för att kanske få lite tips och ideér från andra på vägen.

Jag bestämde mig för ett kar med måtten 90*50*80. Tänkte vara duktig och bygga en egen bänk till karet viket jag gjorde igår. Nu står den på plats och jag är riktigt nöjd...men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag måttade lite fel (trots att jag hade gjort en ritning med exakta mått) eftersom att jag blev lite ivrig. Så bänken fick måtten 99*50...tur att jag inte har hunnit beställa akvariet än. Men det funkar det med...blir ett något större kar än vad jag hade tänkt men det har inte så stor betydelse. Tänkte lägga upp lite bider sen på bänken och göra det under hela uppbyggnaden, lite kul att dela med sig och sen som sagt att kanske få lite tips och så. Sen så är det alltid kul att kunna blicka tillbaka och minnas.

Jaha så nästa steg nu är att beställa akvariet och en sump till det. Mått på sumpen tänkte jag köra 40*40*30. Har inte tidigare kört med sump men har fått för mig att jag ska göra det den här gången. Tänkte köra en 3-kammarsvariant. Någon som har tips på en lyckad och bra variant på sump?

På lördag beställer jag akvariet...lär väl ta ungefär 3 veckor att få det. Återkommer med bilder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag vela och behöver lite stöd för att ta ett beslut. Ska beställa karet på lördag...hade bestämt mig för att köra sump med avrinning ner i sumpen via en Overflow box. Nu har jag kollat runt lite, börjar ta till mig alternativet att köra ett hål i akvariet, som jag har tänkt bort helt innan eftersom att det känns lite olustigt att ha ett hål i botten på karet med risk för läckage...eller?? Ni som har erfarenet av detta kan väl hjälpa mig lite, vad funkar bäst? Ev fördelar och nackdelar? Tar tacksamt emot stöd, tips och hjälp;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med borrat i mina två senaste kar nu och är grymt nöjd med hur det funkar.

Kan inte tänka mig i dagsläget att köra på annat vis. Sen vet jag de som kör med box som är supernöjda med detta också, så det är väl en smaksak. Det kan kännas konstigt att borrai karet, men det fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Se till o inte borra för nära kanten bara, ha gärna några centimeter till godo när du har satt på genomföringen, den är ju en del större än vad själva hålet är.

Vill minnas att man låter ytterkanten på hålet gå ca 5cm från kanten på karet för att minimera sprickor från hålet.

Fördelen med en box är ju som sagt att du inte gör någon åverkan på glaset utan kan vid eventuell senare försäljning sälja karet till andra som kanske inte är så förtjusta i ett hål eller två i botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in denna sidan Freddie:

http://www.dursostandpipes.com

Där får du mycket matnyttig info!

Tack Laggeman! Kollade in sidan och det verkar väldigt intressant. Håller på att leta PVC-delar nu. Fanns en DIY där dom beskriver hur man bygger en egen "Durostandpipe" viket jag tänkte försöka mig på...lite svårt att hitta alla delar bara. Har du byggt en egen variant eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser schysst ut! Det är något i den stilen jag vill få till det. Vilen dimension på hålet i karet har du? Gjorde du ett "Dursotandpipe" som på hemsidan som du hänvisade till? Försöker få tag i alla delar men kruxet verkar vara att få tag i den övergångsdelen "1¼ to 1 inch reducer bushing", hur gjorde du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte 2 st. 32mm genomföringar, mätte vad de var över gänga, lade till 3mm och angav detta måttet till de som byggde karet.

32mm rör - 43mm hål

25mm rör- 34mm hål

Använd de måtten så ska du klara dig fint.

En övergång kan du göra på mer än ett sätt, ett enkelt är att sätta flera rör i varandra så att man "bygger" en övergång.

Jag hade ingen övergång själv, utan körde 32mm på båda hållen, hela vägen. Hade jag byggt idag så hade jag försökt att få till en övergång, och satt kranen längre ner.

Kan garantera att du får hjälp ifall du tar dig till tex Triton och pratar med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...