Gå till innehåll

YtavrinningsBOX


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Skulle någon kunna länka till en sida eller förklara hur de fungerar?

Jag har fattat det som om man inte behöver borra i akvariet om man har en sådan. Men saker som inte är så klart är hur vattnet kommer till och från sumpen. Ingår det rör som kopplas till eller behöver man bygga själv?

Vad händer vid strömavbrott och liknande?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

slang följer som sagt med om du köper komplett en mjuk böjlig ca 30-40mm jag andvände pvc rör själv ,men slang är att föredra så man slipper alla skarpa böjar

returen har inget med boxen att göra den får du lösa på annat sätt tex motsatta sidan av karet !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skickat ett msg.

Men meningen är att jag skall lösa mitt dilemma då jag skaffar det nya akvariet.

Har lite olika alternativ.

1. Har två st Ytavrinnings-hörnor i akvariet som gör att jag slipper borra vilket i sin tur leder till mindre läckagerisk. Dock tar ju hörnorna plats i akvariet.

2. Ett stort borrat hål i akvariets mitt där man har rör ner till sumpen och retur röret upp igenom samma rör. Stort hål i akvariet = större läckagerisk kanske?

3. Hål borrade i akvariets överkant vilket för att om det skulle bli läckage så sjunker vatten nivån enbart till hålens nivå.

4. Ytavrinningsbox som i teorin fungerar fram till strömavbrott sen behöver den sättas igång igen.

Av dessa alternativen tycker jag bäst om 3:an men jag vet inte hur man skall lösa svaljet och returen. Visst det skulle säkert funka med PVC rör men om man då är som jag, ha tummen mitt på foten smiley2.gif.inte i handen ens, så känns det farligt att börja fixa med pvc.

Behöver en enkel lösning på vad vattnet kan transporteras med upp och ner till sumpen.

Funderade på slang. Men vilken slang bör man ha och hur skall man fästa den till hålen i akvariet?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter att jag har haft båda system måste jag säga ett ett borrat hål slår allt både i säkerhet & platsbesparing "överrinningsboxar har en tendens att inte vara självgående någon längre stund tex"

du kan väll be/bjuda in en pvc kunning saltkompis en kväll på kanske ett par birra så kan han fixa ihop det åt dig smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det är bara det att runt omkring finns inte så många saltisar och de som finns känner jag så pass mycketså att jag vet att de inte har PVC till sina akvarium själva.

Då känns det lite farligt att låta dem leka med mitt smiley2.gif.

Hade tänke mig en ny kubmed följande mått.

Längd: 150 cm

Höjd: 60 cm

Djup: 100 cm

Detta skulle ju ge 900 liter vilket hade varit utmärkt. Dock behöver jag ha lösningen klar för hur allting skall fungera och efter att ha studerat lite skrifter om ytavrinningsboxar så verkar det som om de inte håller måttet.

Vad skulle du rekommendera för material ner till och upp ifrån sumpen?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har detta lilla dilemma disskuteras otaliga gånger, jag kollade med GF o GPA i förra veckan o gummipackningen skall sitta på insidan o ingen annanstans. Nylonbrickan skall sitta på muttersidan som i sin tur skall vara på den "torra" sidan dvs. utsidan på akvariet. Den vita nylonbrickan är ej nångon "tätningsbricka" utan endast en glidbricka och mothåll för muttern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då har jag gjort fel.

Efter att man läst på detta forum och innan Niclas tagit upp fakta och rätt så sitter nu min gummipacknig på utsidan och teflon ringen på insidan....

Eftersom jag har ett sådan stort hål och genomförningen blir så stor och dess mutter så var jag tvungen att göra en slags nyckel för att lätt kunna dra åt. Den ser ut som en fyra och har ett glapp imellan på 70mm.

Gick mycket lättare då det var svårt att få tag på en polygrip/skiftnyckel som kunde öppna käfftarna så mycket som 70mm.

Men den läcker iallafall inte.

Ville även säga att mitt förra akvarium var ett hörnakvarium och körde med ytavrinningsbox funkade bra men var så himmla sugen på ett hål istället men vågade ej borra detta så det fick bli till mitt nuvarande projekt.

Ytavrinningsboxen kändes ej riktigt säker ändå fick en tendens att slörpa/låta och att det billdades en luftficka i böjen mellan de 2 boxarna.

Boxen jag hadde var en Tidepool.

Borrat hål. Ja det kändes lagom kul att borra karet hadde ju en massa funderingar som kunde hända, läckage, spricker etc så jag kan förstå dig att borra i botten, nja..

Nu då allt är gjort å rören är dragna så är jag mer än nöjd med detta. Men får ej riktigt tyst på det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på mitt första kar "där jag borrade sidoglaset med dremmel ,innan någon annan hade vågat på det härforumet iaf smiley2.gif." så borrade jag som sagt sidorutan, det stora problemet med att ta hål på sidorna & inte botten är att vatten rinner bäst rakt ner smiley2.gif.du får en massa böjar,krökar & bök med ett sånt hål och varje liten krök,böj försämmrar effekten mycket på vattenflödet så då måste man kommpensera med grövre rör för att få samma flöde. ett hål på sidan/bakrutan kräver minst 3 st 90krökar innan du har kommit under bänken med vattnet & då finns inte mycket flöde kvar på tex ett 32mm rör .man kan ju ev andvända slang istället för rör vilket är att rekomendera pga ljudnivåndet bästa vore ju siliconslang men det kostar skjortan

nä ta en fundering till du jag har aldrig hört någon ha problem med bottenborrade hål "men det finns säkertnågon iaf"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sak som slog mig det nya karet har du det färdigt heller ska du bestället det ? om det inte redan är klart varför inte "om du har plats" ta till mera på djupet & bygga en sump i bakkanten heller sidan på karet så slipper du borra & vara orolig överhuvudtaget

alltså inbyggd sump i karet =nada läckrisksmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sak som slog mig det nya karet har du det färdigt heller ska du bestället det ? om det inte redan är klart varför inte "om du har plats" ta till mera på djupet & bygga en sump i bakkanten heller sidan på karet så slipper du borra & vara orolig överhuvudtaget

alltså inbyggd sump i karet =nada läckrisksmiley2.gif.

Låter som en kanon ide ju gäller bara att komma åt den eftersom karet verkar bli 1meter djupt.

20cm bakfack skulle räcka...

Att borra på sidorrutorna funkar så klart oxså. Då kanske man kan ha 2st ytavrinnings hål ett på vadera sida utav karet. Det behöver ju ej vara någon speciell stor ytavrinningsdel bara vattnet kommer ner till sumpen...

Antingen att göra en fyrkant runt hålet som vattnet sammlas i innan gör du detta så sök på funktionen DURSO STAND pipe så slipper man slörpet som blir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså tanken med bakrutan var att det skulle vara två hål som sväljer ner vattnet på varsin sida av akvariet och ett i mitten som tar upp det ifrån sumpen.

Har funderat på en inbyggd sump i akvariet men då kan man ju inte måla med den fina blå färgen och så ser man utrustningen igenom glaset vilket jag inte vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...