Gå till innehåll

Seaclone


Viktor

Rekommenderade inlägg

Jag hade den i ett 120L akvarium, blev thé-vatten i bästa fall, dessutom är koppen så extremt liten så översvämingsrisken är ju överhängande. Vill man ha en bra skummare som fungerar till ett vettigt pris så är Aqua-medic Turboflootor 1000 Multi ett bättre val, då har man dessutom lite att växa i. Men det är kanske bara jag som har haft otur med Seaclone..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest B-O-M-A

Ja, det måste du ha haft smiley1.gif, Jag har goda erfarenheter med dem till mindre akvarium (222liter).

En behändig skummare som kan hängas utanpå akvariet ( finns dock risk för att man blir irriterad av småbubblor som kommer ut i akvariet men det finns lösningar på det också) eller hänga den på sumpkanten.

Att koppen är liten innebär ju inte att skummaren är sämre, det är bara att tömma den oftare smiley2.gif.

Det finns ju alltid skummare som är bättre och sämre. Det är ju en "smaksak".

Det som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig och det innebär ju inte att produkten behöver varadålig.

/Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, nu kanske jag låter elak, men jag tycker inte ens att den ska få kallas skummare! Det är bara skräp.

he he du har gott om amerikaner som tydligen håller med dig iaf niclassmiley13.gif

"I have a SeaClone 150 skimmer, and have read that they aren't worth a darn"

"Trashed my Seaclone 150 and replaced it with a Turboflotor 1000 Multi.

Ahhhh....so that's what a skimmer is supposed to do!

"

några urklipp från rc så inte är det bara du inte !

är den svår att ställa in heller vad är problemet med dom ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja otur eller inte, men det finns ett par faktorer som placerar den längst ner på skummar toppen, den är ganska bökig att ställa in, framförallt att få den att fungera lika från dag till dag, venturimunstycket sätts igen blixtsnabbt av salter (åtminståne mitt), skummaren lämnar ifrån sig microbubblor tillbaka till akvariet mer än gärna, sätter man då en bit filtermatta på den lilla "läppen" som transporterar vatten tillbaka till burken för att fånga upp bubblorna så är risken för översvämmning stor. Främst för att läppen är kort o ligger nära kanten. Om man sen ser på skummarkoppen så är den väldigt liten, ett par deciliter ungefär. Innebär att den måste tömmas ofta. Skummningen lämnar också övrigt att önska, tunnt thé vatten i bästa fall. Nu kanske det är så att det har gjorts förbättringar de 2 senaste åren, det vet inte jag så mycket kan ju ha blivit förbättrat?? Men gör som zippo tipsar om , gå in på ]www.reefcentral.com o sök på Seaclone och läs vad de tycker där. Skummaren är ju en amerikansk product så Du lär hitta en hel del info. Men jag hävdar fortfarande att Du ska satsa på en lite "bättre" skummare, gärna lite större så att du har att "växa" i. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest B-O-M-A

Att munstycket sätter igen pga salt har jag aldrig upplevt, pumpmotorn suger in luft och vatten som blandas i pumphuset, därtill medföljer ett skumfilter som skall skydda mot att oönskade "grejjer" kommer in i pumpmotorn (inget konstigt med det)

Jag håller med Nicklas om att de små rackarns luftbubblorna är mycket irriterande men det fungerar alldeles utmärkt med en filtermatta under returen utan risk för översvämmning.

Ochatt denskulle vara "svår" att ställa in har inte jag upplevt.

Kan hålla med om att skummarkoppen är snålt tilltagen men som tidigare nämts tycker jag inte det är ett stort problem, tömma oftare smiley1.gif.

Att en del "over there" integillar den är ju som vanligt, de gillar inte HQI heller men det gör Tyskarna, alla gillarinte allt.

( Varför köpa en Aquamedic multi "tjofräsan" för x antal 1000:- när du får en 3 liters colaflaska "med innehåll"för 15:- och en AquaBee 2000/1 för ca 750:- där har du en hemmabyggd skummare som klarar ett 720 kar smiley2.gif.)

Allt är beroende på vad man vill satsa på, hur stort kar man skall ha och hur mycket pengar man vill lägga.

Det är lite av tjusningen att ingen har 100 rätt och ändå kan de flesta få saker och ting att fungera smiley2.gif.

/Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
och nu står jag i valet och kvalet om det skall bli en seaclone 150 eller en deltec mce600 till mitt 500liters hörnkar.

den kommer att stå i ett eget hörn på ca 50 liter med ytavrinning, i det stora karet.

peter

Om du har skummaren inne i karet eller i en kammare så skulle jag satsa på deltec mce600.

Är supernöjd med min även om den skummat över ibland. Väldigt effektiv och tyst är den också.

Tror att skillnaden mellan min och tillexempel Artemia här på guidens mce600 som aldrig skummat över och hänger utanpå hennes burk är att mitt lock på skummarkoppen inte sitter lika hårt fast o lätt lyfter sig om det kommer massor av blött skum o lyfter det.

Händer ofta då jag limmat koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...